|
Full version: Kattförsäkring
Hej! Har som några kanske sett blivit matte till en liten kattpojke och funderar nu på försäkring... Hur har ni det? Har ni försäkringar på era djur? Vad har ni/vilket bolag? Är ni nöjda? Vilka erfarenheter har ni? Många frågor... Tack på förhand!
Zarah P
27-12-2005, 19:20
Vi har Folksam på bägge. Anton var försökrad i Agria när vi tog över honom, men vi flyttade den försäkringen till Folksam - för där har vi allt annat. Vi är MYCKET nöjda.
Jag hoppas att du funderar på vilket försäkringsbolag du ska välja, och inte om du ska försäkra katten.
Jag hade katter i 9 år och behövde inte försäkringen någon gång, men med hunden (som är 9 månader) har vi redan utnyttjat den. Så kan det vara..
Hade Agria på katterna och har det med hunden också. Har hört gott om både Agria och Folksam. Du kanske ska höra med det bolag som du har dina andra försäkringar, kan vara smidigt att ha allt samlat.
Whiskuchi
27-12-2005, 21:01
Skaffa försäkring så fort som möjligt, min Skugga fick njurinflammation + magkatarr och fick läggas in. Kalaset brakade loss på 14000. I såna lägen är man glad att man tecknat försäkring... jag har i Agria.
Mina kissar är försäkrade i Agria. Har fungerat hur bra som helst och hittills har jag faktiskt fått ut mer än jag betalat in! När den ena av mina kissar var ungkatt så blev han rätt sjuk och låg inne i tre dygn. Då var man sannerligen glad att kisse var ordentligt försäkrad! Man vet ju aldrig på förhand om katten kommer råka ut för något som kräver rejäl veterinärvård, men en försäkring är alltid bra att ha.
Vilket försäkringsbolag man väljer är upp till en själv. Det är bara att kolla upp vad som passar en bäst. Det skiljer sig en del mellan vad bolagen har för självrisk, vad försäkringen täcker, om det går att direktreglera försäkringen osv.
Latmask
27-12-2005, 22:33
Vi har Agria och är totalnöjda. Vi har sex katter, så försäkringssumman blir en del, men varje år får vi tillbaka mer än vi betalar för försäkringen. Det dyraste kalaset kostade 10 000 före försäkringen gick in. Sen har vi en som har haft problem med urinvägarna, och ett besök går fort på ett par tusen. Utan försäkring hade vår ekonomi kraschat totalt när katterna blir sjuka, det är DYRT hos veterinären! Mitt råd: Teckna försäkring. Jag vet inte så mycket om olika bolags villkor, men hoppas du får hjälp med det av andra.
Har haft Agria och kommer välja Agria igen. De var bra att ha att göra med då Elliot blev sjuk och de är det enda försäkringsbolag som inte kräver obduktion vid FIP, utan ersätter ändå.
ingrid fuxwall
27-12-2005, 22:56
Men snälla Ni! flera skriver att Ni får mer än vad Ni betalar! Så är det ju inte.
ingrid
CITAT (ingrid fuxwall @ 27-12-2005, 22:56) Men snälla Ni! flera skriver att Ni får mer än vad Ni betalar! Så är det ju inte.
ingrid Jag tolkar det som att man fått ut mer på försäkringen än vad man betalat in i försäkringspremie.
ingrid fuxwall
27-12-2005, 23:09
Men Scrollan så kan det ju inte vara! Det man betalar in i premie ska ju täcka både de utlägg bolaget har, löner och vinst till ägarna så någon stans måste det vara fel.
ingrid
CITAT (ingrid fuxwall @ 27-12-2005, 23:09) Men Scrollan så kan det ju inte vara! Det man betalar in i premie ska ju täcka både de utlägg bolaget har, löner och vinst till ägarna så någon stans måste det vara fel.
ingrid Jodå, det var precis så det var för oss. Vi fick ut mer på vår försäkring än den premie vi betalade in då vår kisse blev sjuk.
CITAT (ingrid fuxwall @ 27-12-2005, 23:09) Men snälla Ni! flera skriver att Ni får mer än vad Ni betalar! Så är det ju inte.
ingrid Jag skrev "hittills" och det stämmer, för än så länge har jag inte lagt ner så mycket pengar på försäkringspremier som jag faktiskt har fått igen genom att försäkringen har täckt stora delar av veterinärkostnaderna. Å jo, företagen får visst in tillräckligt med pengar för att täcka upp löner mm. Det är inte alla katter som råkar så illa ut att försäkringen tar vid. Å försäkringen betalas ju så länge katten lever...vissa får tillfälle att utnyttja försäkringen mer än andra, allt beror ju på om katten blir sjuk/skadad eller inte! Har man tur så kanske man slipper utnyttja sin försäkring, men inte sjutton vågar man ta chansen att stå där utan försäkring OM något allvarligt händer. Better safe than sorry! Precis som med vilken annan försäkring som helst.
kristerh
28-12-2005, 09:48
CITAT (Scrollan @ 27-12-2005, 23:11) CITAT (ingrid fuxwall @ 27-12-2005, 23:09) Men Scrollan så kan det ju inte vara! Det man betalar in i premie ska ju täcka både de utlägg bolaget har, löner och vinst till ägarna så någon stans måste det vara fel.
ingrid Jodå, det var precis så det var för oss. Vi fick ut mer på vår försäkring än den premie vi betalade in då vår kisse blev sjuk. Ja men det är ju samma med alla försäkringar, bolagets kostnader slås ut på alla försäkringstagare genom premien, och vissa behöver inte utnyttja försäkringen på många år och då går ju deras premieinbet till andra stackare som får ut på försäkringen. Jag har oxså Agria de är nog det enda bolaget med 125 dagars karens, dvs om djuret sjuknar in inom 125 dagar efter första vet besöket ,behöver man inte betala självrisk på besök 2. krister
Vi har också Agria och har varit nöjda hittills. Men vi har tack o lov inte behövt anlita veterinär så ofta, men de gånger det har behövts, har allt gått smidigt till, direktdebitering från försäkringen.
CITAT (Scrollan @ 27-12-2005, 22:36) Har haft Agria och kommer välja Agria igen. De var bra att ha att göra med då Elliot blev sjuk och de är det enda försäkringsbolag som inte kräver obduktion vid FIP, utan ersätter ändå. Vad betyder FIP?
*Felix matte*
28-12-2005, 11:50
Jag hade också Agria.
Anki på Öland
28-12-2005, 12:07
Jag har inte Agria men jag är nöjd ändå......... Har haft dom för länge sen men var inte nöjd då, men nu har jag Sveland och är nöjd. Är kanske skillnad på hundar och katter........ Sen har jag definitivt inte fått ut mer än jag betalat, så det är väl såna som jag som får stå för hela kalaset  Har betalat för 5-6 hundar under så där ungefär 20 år och under alla år utnyttjat försäkringen 3 eller 4 gånger tror jag. Är naturligtvis jätteglad för att mina hundar är friska, men hade man sparat pengarna för försäkringarna............... (jag betalar fortfarande....) Anki
kryddan
28-12-2005, 12:24
Vi har Agria och det funkar väl. Fast vi är väl en av dem som bolagen tjänar sina pengar på.
De dyrare veterinärräkningarnahar legat på 2500 tror jag - och eftersom självrisken ligger på 2000 och det sedan är en viss procent till osv så fick vi stå för det själva. Fast som sagt - man vet ju aldrig. Känns tryggt att ha honom försäkrad. Och Agria var enda bolaget vi kunde anlita eftersom han var lite äldre.
Latmask
28-12-2005, 12:59
Tack! Usch det lät inte roligt det där...
Är jag ensam om att ha kattförsäkringen i If? Om det är nån annan också, är dom bra att ha att göra med? Yngsta kattösen som ville dö tillsammans med matte har återfått livsgnistan, hur märker man det? Jo, hon är och har alltid vart en riktig kamikazepilot, flyger som ett skållat troll överallt. Än så länge har det inte hänt nåt, men det är väl bara en tidsfråga som hon håller på
Zarah P
28-12-2005, 15:02
Du uttrycker dig helt underbart, Reserv! Du är min leende-framtrollare, till och med på en tråkig och ensam och snöig dag som denna.  Ett skållat troll till kamikaze-katt... Jag kan se det framför mig!
CITAT (karjo @ 28-12-2005, 13:32) Tack! Usch det lät inte roligt det där...  Nej, FIP är en fruktansvärd sjukdom med hemskt förlopp, 100% dödlighet. Men Agria var väldigt bra att ha att göra med.
CITAT (Reserv @ 28-12-2005, 15:00) Än så länge har det inte hänt nåt, men det är väl bara en tidsfråga som hon håller på  Du ska kanske köpa en störtkruka till henne?
CITAT (Reserv @ 28-12-2005, 15:00) Är jag ensam om att ha kattförsäkringen i If? Om det är nån annan också, är dom bra att ha att göra med? Nej, jag har också IF. Jag valde dem för att de har en fast självrisk. Jag vet inte om de är bra att ha och göra med. När jag skulle teckna försäkringen var de jättebra, men då ville de ju ha mig som kund....
Nu är han försäkrad hos Agria. Tack för era tips!
CITAT (Zarah P @ 28-12-2005, 15:02) Du uttrycker dig helt underbart, Reserv! Du är min leende-framtrollare Instämmer
När skogisen skadade sig och när vovven behövde opereras var de inte försäkrade.... Hunden hade ändå klarat sig bra i åtta år, vad skulle det bli i premieutgifter? Operationen gick på ca 7-8000 och för missen kostade besöket hos veterinären ca 2000 (helgjour och röntgen). Jag tecknade Agriaförsäkring för katterna (med reservation för skogis-icke gällande gammal skada). årskostnaden för premierna gick på över 1000:- (bara veterinärkostnads försäkring) och självrisken var väl 1200:- + att man skulle betala 20 % av kostnad därutöver. Såg ingen anledning att ge pengarna till ett försäkringsbolag, så jag sa upp allihop med motiveringen att det är bättre att sätta in dom på ett "kattkonto" och få ränta på dom. Strax efteråt försvinner en av katterna, den hade jag inte fått ett öre för ändå eftersom jag inte hade livförsäkring (katten kostade 0 kr så varför livförsäkring?) så jag är glad att jag inte betalade ett års försäkring i onödan. Fast det var ju inte därför jag sa upp försäkringarna, jag såg inte att utgifterna för dem var värd hjälpen jag skulle få med den höga självrisken. Veterinärkostnaden för kastreringar + undersökning av hundöra understeg med marginal. De flesta veterinär besök understiger självkostnaden.
Mitt råd: Spara pengarna på ett djurkonto istället! Om man inte betalat skjortan för en katt förstås, då kanske livförsäkring är motiverat. Eller så hinner man spara pengar till en ny katt på kontot. (Gratis bondkatter är underbara! Starka, kloka och tåliga:-)) (med stor vördnad för Bus som valde att försvinna)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|