Lotta150
Hur ska jag bära mig åt om jag vill försöka få amaryllislöken att övervintra till nästa år? Bor i lägenhet och har inga svala källarutrymmen o dyl. Går det att fixa?

Hmm...såg när jag postat inlägget att "övervintring" inte var direkt rätt ord kanske wacko.gif wacko.gif Jag vill ju alltså få den att överleva sommaren...äsch, ni förstår vad jag menar, eller hur..?? wacko.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Det är inga problem med att få amaryllislöken att överleva sommaren, efter blomning och fram till hösten sköter du ju den som en vanlig krukväxt = vattna + göda + ställa ljust. Ställ gärna ut amaryllisen på sommaren ifall du har balkong.

Här kan du läsa mer utförligt om hur du sköter amaryllisen

Det är bra om man låter löken vila svalt ett tag på hösten, men jag vet inte om man absolut måste låta dem vila svalt så det finns chans att den blommar även utan sval period.
Lotta150
Tack för länken! wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon