Hej
Har haft två bambu i krukor på balkongen under vinter i frigolitlåda nu ser dom hellt vissna ut.
Är det någon som vet hurbambun ser ut efter vintern?
Här hos mig i södra Finland har jag sedan två och ett halvt år tillbaka en liten rackare (Phyllostachys aureosulcata "aureocaulis") utomhus i rabatten och den ser lika död ut som förra våren. Men redan i maj ifjol (det var förstås en ganska varm vår...) spottade den i nävarna och kom igen så det finns hopp, bambu är ena sega rackare. Det väsentliga är om du har fukt i jorden i lådan - gräv med handen och känn efter. Är det torrt tror jag inte att hoppet är stort. Men om jorden är fuktig ska du sköta dina bambu som vanligt med vattning och gödsling, de är tröga med att skjuta nya blad men bara de kommer igång igen går det undan.
Micke
Hej Micke!
Tack för tippset hoppas att det stämmer på mina bambu också.
Vill du veta mer om bambu kan du från www.amazon.com beställa en jättebra engelsk bok som enbart handlar om bambu för tempererade zoner: "The Gardeners Guide to Growing Temperate Bamboos" av Michael Bell. Det är en den bästa boken om bambu jag har hittat och definitivt värt sitt pris, drygt 20 dollar.
Micke
Hej Micke!
Tack igen ska kolla upp boken.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.