Full version: Kidney böner
nejlika
Kan man köpa frön till kidney bönor?
SÅÅ förtjust i dom och skulle vilja odla dom men har inte hittat några frön än.
Och andra vanliga böner som vita böner eller cannellini bönor kan man köpa frön till dom också ?
I så fall, var?
kerstin z5-6
ja, de borde finnas alla tre -jag gissar att köksträdgårdsfolket har koll på detta smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Antar att det är röd Kidneyböna (som egentligen bara heter kokböna på svenska) du är ute efter det ska ju även finnas vit, spräcklig mm. men den röda är nog vanligast.
Tror inte jag sett röd kidneyböna hos svenska fröfirmor men jag tror Graines Baumau har Titta här (min franska är dock inget att ha men det ser ju likadant ut som röda kidneybönor)

Canelloniböna = vita bönor och dessa kan du köpa hos ex. Impecta
http://www.impecta.se/artikel.lasso?katego...208EBvGNR2CB699
Samma sort kan även köpas hos Runåbergs (hittas i spritbönegruppen)

Vill du ha största utbudet är det nog Graines baumax som gäller här kan du komma åt att titta på hela deras utbud klicka på alla de olika grupperna bönor så får du upp de olika sorterna som finns i gruppen:
https://www.graines-baumaux.fr/categorie.as...ouscategorie=91

( Graines baumaux har även sojabönor vilket inte är så vanligt )
Åsa, mälardalen zon 2
Kan även lägga till att man nog också kan testa så vanliga torkade obehandlade bönor som man köper i matbutiken, bönor brukar inte vara så promiskuösa och korsa sig helt vilt utan de brukar kunna hålla sig så att fröplantorna blir ganska lika moderplantan, det finns dock en risk att det är sorter som inte passar sig för odling i Europa de kan ju vara importerade från länder långt borta som har långa odlingssäsonger.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon