Full version: Solen lyser
*Felix matte*
Detta har jag aldrig tidigare upplevt... solen skiner på berget 28 december biggrin.gif
Fotade från altanen kl 11.40

Betty
ohmy.gif Ojdå, har någon tiltat till Jorden? Ska inte solen vara under horisonten hos er så här års? unsure.gif
Biggan_
Så underbart vackert! Ser ut som om berget glöder ohmy.gif
*Felix matte*
CITAT (Betty @ 28-12-2005, 11:53)
ohmy.gif  Ojdå, har någon tiltat till Jorden? Ska inte solen vara under  horisonten hos er så här års? unsure.gif

Mycket märkligt tycker vi också... visst ska den vara under horisonten, åtminstone enl Denna sida och SMHI
men vackert är det. smile.gif
wolkenkrabber
ja du mycket konstigt finns det, Årets sista minut kommer ha 61 sekunder till och med!
Biggan_
CITAT (wolkenkrabber @ 28-12-2005, 12:06)
ja du mycket konstigt finns det, Årets sista minut kommer ha 61 sekunder till och med!

Ja det gäller att ta väl vara på tiden biggrin.gif
Fialotta
Oj...vilken vacker bild...du är snabb med kameran smile.gif wub.gif
Tesa
Vad roligt...då kanske solen kommer tidigare hit ner i min "grop" också...fast det dröjer väl över en månad till även om den skulle vara "morgonpigg"...
Gillan
Så otroligt vackert. Får nästan gåshud wub.gif
Fel tid eller ej, det är väl bara att njuta av all
skönhet som erbjuds smile.gif
/Gillan
Snöflinga
Såååå vackert rolleyes.gif Gillar färgerna ........
*Felix matte*
Inte behövs det så mycket innan "dagen är räddad" tongue.gif inte för att den var trist innan men extra glad har jag nog varit hela dan biggrin.gif

Maudan... kameran står på min dator... alltid redo. smile.gif
silos
Underbart vackert!
*Felix matte*
Nu har jag efter en tids "brevväxlande" fått förklarat av meteorolog hur det kunde komma sig att berget var solbelyst.

Solen kan underifrån belysa högre molnflak som sedan reflekterar ljuset.
Det rödaktiga ljuset tycker jag styrker det jag antog i mitt mail 5 jan.

Solen under horisont ger en mycket lång transport av solstrålarna genom atmosfären närmast marken. Ljusets reflexion i luften sprider bort den blå delen av ljuset, vitt ljus består ju av olika färger (som regnbågens) där det blå sprids mest och det röda minst. Därför ser solen röd ut när den står lågt. Jag tycker man kan ana att de rödbelysta molnen på lite höjd sedan speglar ned ljuset mot marken som lyser upp som den vore solbelyst.
smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon