andersen
Att vara varg och i närheten av vägar är inge vidare vet inte vilken i ordningen som det är, men tycker att det har hänt ofta....aftonbladet
kristerh
Ja det är synd att de få vargar vi har skall krossas av bilarna wink.gif
men det är väl inte så mycket att göra någonting åt wink.gif speciellt om de springer på vägarna på nätterna.
krister
Fialotta
Ja...alltså fanns det två vargar här i närheten...synd att båda dog...dom hann ju aldrig träffas...så sorgligt när dom knallat så himla långt unsure.gif
zaaritha
Ja--men; de flesta är nog enbart tacksamma--eftersom vargskräcken är SÅ stor!!
Jag förstår dessa personer som blir rabiata för att deras får, eller hundar blir dödade!!
Men--ändå anser jag att även varg---hör hemma i vår natur!!
Snöflinga
Är också lite kluven, fast kanske räddare att möta björn än varg i skogen unsure.gif
zaaritha
Japp! Men; björn utan unge, lär ju sky människor??
*Felix matte*
Det är lätt för oss som inte råkat på rovdjur att tycka att alla ska få finnas i skogar och fjäll och också som numera blir allt vanligare... på stadens gator.
Men vete tusan om ens någon av oss är beredd att offra ett endaste husdjur... vare sig det handlar om höns, kaniner, får eller hundar.
Iaf så skulle jag inte velat att Felix blev tagen av varg.
En fd grannes hund (worsteh) råkade på björn, en liten bit härifrån och den hunden fick frossa, fick avlivas.
Lady Hamilton
Jag är av den åsikten som de flesta har...................
visst skall rovdjuren få finnas o leva, men inte i närheten av mig om de utgör en fara för min familj eller mina husdjur sad.gif
Snöflinga
Jamen.... vardå huh.gif
Lady Hamilton
Just det smile.gif Det är det som är problemet wacko.gif Jag vill inte utsättas för fara, alltså tycker jag att de kan få finnas någonannanstans, o det kanske blir där du bor sad.gif Och känner du som jag vill du att de flyttar någonannanstans o där bor någonannan sad.gif Så därför blir det oftast som Felixmatte säger..............

De som inte är utsatta för hot av rovdjur är de största förespråkarna till att de skall få finnas kvar.
Med detta menar jag att rovdjuren får gärna finnas i närheten av där jag bor så länge de inte utgör ett hot, som de kan bli ibland om de blir för många eller att vi människor skövlar deras skog så att de inte har någonstans att bo o söka föda.
adrian
var det inte en diskussion om dödsstraff tidigare på Odla?
Om alla djur har lika mycket rätt att leva:
Är det då okej att katten dödar en fågel som har fågelungar som får svälta ihjäl i sitt bo?
Är det då okej att hunden används för att jaga och döda djur som även de har "barn" som kan svälta ihjäl för att deras föäräldrar fallit offer för en jakt?

Vem ska sätta gränser för vad som är "ok" när det gäller att döda?

Om vi vänder på detta så skulle det ju inte vara ok att ha människan inpå knuten för vad gör inte hon???

*mördar, våldtar, förgiftar, stjäl, gnäller mest av alla levande varelser på denna jord....

(vem borde man INTE vilja bo granne med, vargen eller människan???)

Vargens vara eller icke vara var väl uppe på "tapeten" tidigare...tror jag...
wacko.gif

JAG tycker ialla fall att vi utrotat tillräckligt med växter och djur på vår planet.

Och JAG tycker inte det finns NÅGON ursäkt för oss människor om man jämför i vilken utsträckning det vållas skador på levande ting i våra skogar.

(det var vad jag tyckte nu ikväll...godnatt... smile.gif
zaaritha
Ja--var ska de vilda djuren "få vara"??
I djurparkerna?
adrian
CITAT (zaaritha @ 30-12-2005, 00:35)
Ja--var ska de vilda djuren "få vara"??
I djurparkerna?

Ja, där lär de ju inte bli ihjälkörda av taxibilar eller hetsade till döds av snöskotrar.

Och man får ju inte jaga i djurparken heller... biggrin.gif

(nu tänkte jag på de "farliga" indianerna som man tryckte in i reservaten i USA..)
zaaritha
Jadu............... unsure.gif
kristerh
CITAT (Hamilton @ 29-12-2005, 22:34)
De som inte är utsatta för hot av rovdjur är de största förespråkarna till att de skall få finnas kvar.

Hem till mig får de gärna komma (rovdjuren), jag tycker att man kan anpassa sig till att det finns rovdjur runt hörnet, det finns ju faktiskt bra skydd för tamdjur (får och annat) och hundarna behöver man inte släppa lösa i skogar där det finns varg o björn wink.gif
Om en jägare tex släpper hunden i skogen och den blir tagen av varg eller björn så tycker de genast att rovdjuret ska avlivas, det har ju varit mycket bråk om det, men jag tycker faktiskt att skogarna är till för just rovdjuren och jagar man så får man som sakt rämna med svinn..
(jag hukar för alla de som jagar med hund och inte håller med mig) ohmy.gif
och som blir sura på mig..
krister
Lady Hamilton
Jag håller med dig till kriserh

Men samtidigt förstår jag jägaren som förlorat sin hund sad.gif För även jägare kan ha sina hundar som "bästa vän" o då vill man kanske i sin förtvivland "hämmnas" på det djur som dödat hunden
kristerh
CITAT (Hamilton @ 30-12-2005, 11:58)
Men samtidigt förstår jag jägaren som förlorat sin hund sad.gif För även jägare kan ha sina hundar som "bästa vän" o då vill man kanske i sin förtvivland "hämmnas" på det djur som dödat hunden

Jo så är det nog wink.gif men samtidigt finns det ju jägare som skjuter varg i förebyggande syfte...
krister
Snöflinga
Jamenvabra Kristerh, då kan vi skicka alla rovdjur till dej tongue.gif Tycker det är något snedvridet att jag måste hägna in mina får, kor, hästar o.d. för dyra pengar bara för att rovdjuren ska få föröka sig hej vilt sad.gif

Aldrig kunna gå fritt i skogen med hund, inte kunna plocka bär och svamp, utan att vara rädd unsure.gif Sedan kan alla som inte är berörda säga att rovdjuren inte är farliga...... bullshit...... En viss skyddsjakt måste till för värna om alla, anser jag wub.gif
zaaritha
Men: är vi inte rovdjur, vi också? Skjuter älgar, harar, rådjur, tjädrar, o s v.
Och--vi äter nötkött, fläskkött, lamm, fjäderfä, m m.
Ska då inte de andra rovdjuren få finnas?
De var här--före oss!
mamamaggan
CITAT (Snöflinga @ 30-12-2005, 20:17)
Jamenvabra Kristerh, då kan vi skicka alla rovdjur till dej  :P   Tycker det är något snedvridet att jag måste hägna in mina får, kor, hästar o.d. för dyra pengar bara för att rovdjuren ska få föröka sig hej vilt  :(

Aldrig kunna gå fritt i skogen med hund, inte kunna plocka bär och svamp, utan att vara rädd   unsure.gif  Sedan kan alla som inte är berörda säga att rovdjuren inte är farliga...... bullshit......  En viss skyddsjakt måste till för värna om alla, anser jag  :wub:

Men visst har man väl sina djur inom inhägnad? Det är väl inte något som tillkommit bara för att det finns varg?

Tror heller inte att vi kan hindra naturens gång. Kan visst förstå att det inte är roligt att få sina djur rivna och/eller dödade men det är trots allt så det är i naturen. Ska vi utrota alla djur som kan skada oss eller andra djur , var skulle vi hamna då? Ska vi kanske börja med huggormarna?
zaaritha
mamamaggan: Tummen upp för dej! smile.gif
*Felix matte*
CITAT (zaaritha @ 30-12-2005, 20:19)
Men: är vi inte rovdjur, vi också? Skjuter älgar, harar, rådjur, tjädrar, o s v.
De var här--före oss!

Ursäkta mig men vem sa att djuren var här före oss... Var det inte så att Gud skapade människan och sedan djuren... och bad oss äta av allt.
Nej jag vill inte stöka till i diskussionen eftersom jag inte läst alla inlägg, men ... unsure.gif
Reserv
CITAT (Felix matte @ 30-12-2005, 22:35)
De var här--före oss!

Ursäkta mig men vem sa att djuren var här före oss... Var det inte så att Gud skapade människan och sedan djuren... och bad oss äta av allt.
Nej jag vill inte stöka till i diskussionen eftersom jag inte läst alla inlägg, men ... unsure.gif

10 poäng Agneta laugh.gif laugh.gif
Betty
Tycker det är något snedvridet att jag måste hägna in mina får, kor, hästar o.d. för dyra pengar bara för att rovdjuren ska få föröka sig hej vilt sad.gif

Aldrig kunna gå fritt i skogen med hund, inte kunna plocka bär och svamp, utan att vara rädd unsure.gif Sedan kan alla som inte är berörda säga att rovdjuren inte är farliga...... bullshit...... En viss skyddsjakt måste till för värna om alla, anser jag wub.gif

Håller med dig!
*Felix matte*
CITAT (Reserv @ 30-12-2005, 22:39)
CITAT (Felix matte @ 30-12-2005, 22:35)
De var här--före oss!

10 poäng Agneta laugh.gif laugh.gif

Tack Reserv wub.gif kändes extra bra nu när febern härjar i kroppen smile.gif
Reserv
CITAT (Felix matte @ 30-12-2005, 22:42)
kändes extra bra nu när febern härjar i kroppen smile.gif

Du har väl varmt på fötterna och dricker mycket vätska? wub.gif Skönt att du är såpass att du kan sitta och skriva, så vi slipper oroa oss för att du mår riktigt illa. wub.gif
*Felix matte*
CITAT (Betty @ 30-12-2005, 22:41)
Tycker det är något snedvridet att jag måste hägna in mina får, kor, hästar o.d. för dyra pengar bara för att rovdjuren ska få föröka sig hej vilt  :(

Aldrig kunna gå fritt i skogen med hund, inte kunna plocka bär och svamp, utan att vara rädd   unsure.gif  Sedan kan alla som inte är berörda säga att rovdjuren inte är farliga...... bullshit......  En viss skyddsjakt måste till för värna om alla, anser jag  :wub:

Håller med dig!

Instämmer... men det är väl lika som med skoterkörning i fjällen mm... sad.gif
De som besöker trakterna kanske en gång vartannat år... vill ha tyst i skog och fjäll och se en massa rovdjur.. på säkert avstånd så klart. rolleyes.gif sad.gif
*Felix matte*
CITAT (Reserv @ 30-12-2005, 22:44)
CITAT (Felix matte @ 30-12-2005, 22:42)
kändes extra bra nu när febern härjar i kroppen smile.gif

Du har väl varmt på fötterna och dricker mycket vätska? wub.gif Skönt att du är såpass att du kan sitta och skriva, så vi slipper oroa oss för att du mår riktigt illa. wub.gif

Är ju sååå jäkla envis så inte stoppar sån här förkylning mej tongue.gif
Japp... fårskinnstofflor på fötterna och Convectorelement 2000 en meter till höger...
pappas sköna filt om axlarna wub.gif
Du är då för gullig Reserv wub.gif
zaaritha
Felix matte: ge dej nu--det vet du väl att enligt evolutionen, så fanns djur föra människor!
zaaritha
Felix matte: ge dej nu--det vet du väl att enligt evolutionen, så fanns djur föra människor!
Krya på dej!
kristerh
Jamenvabra Kristerh, då kan vi skicka alla rovdjur till dej tongue.gif

Tar gärna emot lite rovdjur biggrin.gif men det bästa sättet att bli av med dem är väl att skicka dem till oss i stockholm unsure.gif ohmy.gif det är så mycket trafik här så inga rovdjur har någon chans att överleva wink.gif möjligtvis i någon avlägsen förort wink.gif
krister
zaaritha
Vill inte gräla nu! Men; djur fanns före oss människor. unsure.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon