Full version: Sås
Margaretha
Recept
Allt gott man kan göra av det som odlas i trädgården. tongue.gif rolleyes.gif tongue.gif

Ja, så heter det, men jag ser att fler än jag "syndar" lite här.

Jag ska göra en tjälknöl till nyårsfesten och undrar om någon har tips på en god sås att äta till. Jag ska göra en fransk potatisgratäng också.

Vore kul med lite smak på såsen också! rolleyes.gif biggrin.gif laugh.gif
Lassila
Gör en trevlig rödvins sky, dvs portvin köttfond och en lök en morrot lite timjan och en skvätt vatten, skjud detta ca 30-40 min sila av och red med majzena eller potatismjöj och montera sedan såsen med en go klick svarvinbärs eller rönnbärs gele och lite smör...

Gott till älgstek tongue.gif
säkert också till tjälknöl rolleyes.gif
Margaretha
Mmmmmm .. det låter gott! Även om jag valde bort älgsteken idag pga priset, 179 kronor kilot och jag behövde två!!!

Tack för tipset!
netaave
Du kan göra tjälknul på fransyska eller rostbiff också, det här receptet brukar jag göra

Örtkryddad tjälknul

1-1,5 kg fryst kött av nöt eller vilt
½ dl salt
1 gul lök i klyftor
2 grovt hackade vitlöksklyftor
½ msk grovmalen svartpeppar
1 msk torkat av:
basilika
dragon
timjan
rosmarin
persilja
1 l vatten

Lägg köttet fruset på galler i 75 gr ugn över natten eller ca 12 timmar innetemp på köttet ska vara 68 gr
Koka upp vattnet och lös upp saltet däri
tillsätt övriga ingredienser och låt det dra tills det är handvarmt
Lägg köttet direkt i en stekpåse och häll över lagen, försök få ur så mycket luft som möjligt.
Låt det ligga minst 5 timmar i lagen, det går också att frysa köttet i lagen.
Låt köttbiten vila nån timme i kylen innan den skivas tunt.
netaave
Till tjälknul och potatisgratäng behöver man inte ha sås, räcker med en dressad sallad.
Annars tycker jag att rödvinssås eller vanlig hederlig bearnaise är godast, café de parissås är också gott till.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon