Full version: barar jag igen
Alexander-VG-zon3
hej
sån hydrokruka sak eller vad det heter hur funkar det
kan man göra det i en vanlig kruka eller nåt kan ni inte berätta har tittat i böcker men jag fattade inte såm mycket
så snälla kan nån berätta

tappade en kruka med en massa bergpalmer i så hittade jag ett fint emeplar som jag vill nu plantera i sån hydro sak

så hjälp mig berätta lite

tack smile.gif smile.gif
Biggan_
Det går bra att hydroodla på detta sättet Semi-hydroodling
Hydro= vatten, du använder alltså ingen jord utan odlar i vatten med näringsämnen tillsatt efter vad det är du odlar. Du behöver alltså inga speciella krukor. Man kan t.o.m odla i en tät kruka fylld med rena lecakulor där man fyller på vatten efterhand som det dunstar. Lättast är det att lyckas med sticklingar som man sätter i vatten från början. Använder man plantor som varit planterade i jord så är det av yttersta vikt att man får bort all jord annars lyckas inte hydroodlingen. Man måste vara försiktig med näringen eftersom man pytsar på vatten efterhand som det försvinner, så mycket svaga doser annars byggs näringen på för mycket i vattenmagasinet.
Palmer tror jag inte är så lämpliga att odla i vatten, men du kan ju prova andra växter.
Alexander-VG-zon3
oki hadden tänkt mig i en glassskål
så då ska jag inte testa med palmen för då kankse man ska vänta till våren om man ska prova då
men tacks så mycket det bler till står hjälop det du skrev
men växer växterna bättre med dette eller med jord eller vad bler bättre för växten smile.gif smile.gif
Biggan_
CITAT (flaxss @ 28-12-2005, 17:48)
oki hadden tänkt mig i en glassskål
så då ska jag inte testa med palmen för då kankse man ska vänta till våren om man ska prova då
men tacks så mycket det bler till står hjälop det du skrev
men växer växterna bättre med dette eller med jord eller vad bler bättre för växten smile.gif smile.gif

Det är lättskött för du behöver inte ha det stora jobbet med omplanteringar, bara byta till större kruka om det skulle behövas.
Alexander-VG-zon3
oki jo det är någ sant
jag tog palmen ändå fast du inte sa det sad.gif skäms på mig
men jag tog palmen och tog en glass skål så jag ser när vattnet försvinner men så tvättade jag veck all jord även tog veck dåliga rötter sen planterade den i lecka som var några sköld rolleyes.gif smile.gif
Åsa E
Hej flaxss!

Jag har många krukväxter i hydrokultur, och jag tycker det fungerar jättebra.

Det går att flytta växter som har stått i jord till hydro, men chansen att lyckas blir större med unga exemplar. Jag har haft en dadelpalm i hydro, den nådde taket men sedan dog den, troligen för att krukan blev för liten.

Jag tror att om man odlar i en glasskål så kommer det att växa alger och se smutsigt ut efter ett tag. För att man ska veta när det är dags att vattna så använder man en nivåmätare, ett litet rör med en flottör i. Jag köper nivåmätare och speciell hydronäring hos Luwasa i Mölnlycke, det kanske finns något ställe nära dig som säljer sådant.

Man bör använda den speciella hydronäringen, den innehåller fler näringsämnen än t ex Blomstra och det gör faktiskt skillnad! Jag planterar växterna i lecakulor i en vanlig plastkruka, och sätter ner nivåmätaren i plastkrukan i samband med planteringen. Sedan ställer jag plastkrukan i en tät ytterkruka.

Här är en lista på vilka växter jag har i hydrokultur just nu:

Amaryllis
Äkta makar
Novemberkaktus
Svärmors bandrosett
Fredskalla
Mönjelilja
Philodendron
Silverkalla
Fiolfikus
Benjaminfikus
Fönsterfikus
Gullranka
Porslinsblomma
Ampellilja

Men det finns massor av andra som fungerar i hydrokultur också. Prova dig fram.

Hälsningar Åsa smile.gif
Alexander-VG-zon3
oki tack så mycket Åsa
jag har nu i en glass fast det är ingen skål utan med raka kanter typ
men för väl åka in på växthuset å se vad jag kan hitta för saker som näring å mättare å sånt smile.gif smile.gif
Katti med torpet
En sak med hydrokultur som jag funderar över. Blir det inte väldigt ostadigt om man planterar i lecakulor?
T.ex. Svärmorst tunga blir ju både hög och tung och kräver en stadig kruka och fast förankring i den samma för att inte hela rasket skall välta.
Lekakulor väger ju noll och flyter och friktionen är väl också ungefär noll så hur i all världen står växterna upprätt? Eller kör ni inte med lecakulor?
Biggan_
Jag kan tänka mej att om det är en stor tung växt att man förankrar den med väl rengjorda stenar och sedan fyller i med leca kulor. Lecakulorna skall sköljas väl innan man använder dom.
Bob
Nu kanske jag är sent ute. smile.gif Satt å sökte på "hydro" eftersom jag själv funderar på att gå över till det mera.

Ville bara rekommendera en bok som heter "Renare luft med växter : 50 Rumsväxter som ger friskare inomhusmiljö ".
Den beskriver drygt 50växter som är lämpliga att odla i hydro och vad man bör tänka på. Forskningen är frammtagen av Nasa, tydligen.

På månen finns ju ingen jord! wink.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Bob @ 01-06-2006, 16:24)
Nu kanske jag är sent ute. smile.gif Satt å sökte på "hydro" eftersom jag själv funderar på att gå över till det mera.

Ville bara rekommendera en bok som heter "Renare luft med växter : 50 Rumsväxter som ger friskare inomhusmiljö ".
Den beskriver drygt 50växter som är lämpliga att odla i hydro och vad man bör tänka på. Forskningen är frammtagen av Nasa, tydligen.

På månen finns ju ingen jord! wink.gif

aååhh tack ska låna den boken låter intresant wub.gif
GoSatta
"riktig" hydro kördu i större baljor med vatten du syresätter med en vanlig akariepump. fördelen med den "riktiga" är att man har mycket större vatten volym vilken gör att den blir mer självgående + att rötterna kan växa sig mycket större = mer kraft åt växterna.

Vill man att det ska fungera aptimalt ska man köra från frö efter som vanliga rötter inte är gjorda för att stå i vatten, är det känsliga växter ruttnar dom lätt och även om dom klarar det behöver dom skapa nya rötter som är anpassade för den nya miljön, samma sak är det när man går från hydro till jord, det brukar ofta sluta illa.

Men har man ork å bygga den och plats är det oslagbart om man vill ha snabb tillväxt vilket man vill på växter som ska skördas jordgubbar tex blir hur bra som helst i hydro.

för vanliga krukväxter ser jag dock ingen mening med allt de krångel som hydro medför. och nu pratar jag inte om semihydro utan "riktig" hydro.
Alexander-VG-zon3
jag har hört att sticklingar ska funka lika bra som frön om inte bättre för dom skpara ju rötter inte jordrötter utan vatten rötter wub.gif
fast jga har inte testat än men sk akankse prova med en stickling å låte den växa i vatten hela tiden å bara kolla å se vad som händer
GoSatta
Ja självfallet fungerar sticklingar precis lika bra! nya rötter + hydro = bra smile.gif
Bob
CITAT (GoSatta @ 01-06-2006, 18:06)
"riktig" hydro kördu i större baljor med vatten du syresätter med en vanlig akariepump. fördelen med den "riktiga" är att man har mycket större vatten volym vilken gör att den blir mer självgående + att rötterna kan växa sig mycket större = mer kraft åt växterna.

Vill man att det ska fungera aptimalt ska man köra från frö efter som vanliga rötter inte är gjorda för att stå i vatten, är det känsliga växter ruttnar dom lätt och även om dom klarar det behöver dom skapa nya rötter som är anpassade för den nya miljön, samma sak är det när man går från hydro till jord, det brukar ofta sluta illa.

Men har man ork å bygga den och plats är det oslagbart om man vill ha snabb tillväxt vilket man vill på växter som ska skördas jordgubbar tex blir hur bra som helst i hydro.

för vanliga krukväxter ser jag dock ingen mening med allt de krångel som hydro medför. och nu pratar jag inte om semihydro utan "riktig" hydro.

Nu tänkte jag mig närmast semi-hydro. Har en fredskalla på prov just nu och det verkar fungera bra. Fast den ska väl vara den lättaste att anpassa, om jag förstått rätt.

Tycker du att semihydro också är krångligare än vanlig jord, till krukväxter?

Min tanke med att gå över till semihydro, var att slippa vattna så ofta som med jordplanterat och att slippa jord överhuvudtaget, med allt det bidrar med, blommflugor å mögel osv...
Bob
CITAT (flaxss @ 01-06-2006, 18:26)
jag har hört att sticklingar ska funka lika bra som frön om inte bättre för dom skpara ju rötter inte jordrötter utan vatten rötter wub.gif
fast jga har inte testat än men sk akankse prova med en stickling å låte den växa i vatten hela tiden å bara kolla å se vad som händer

Jag hadde sticklingar från paradisträd stående i vattenglas i runt tre år. eller snarare de växte i glaset, med enbart vatten... Det var inget experimen utan det var bara jag som saknade intresse, just då.
Så jag tror man kan få det mesta att växa i vatten om man bara vill, kanske inte kaktusar. wink.gif
Alexander-VG-zon3
frästen jag kom på nu jag provade med en bergpalm med tvättad leca å en glasskål med vatten. men jag sköljde veck all jord å dåliga rötter dte så faktist väldigt fint ut bara växten å vatten å leca . men jga vet inte vad som hände för jag har in den kavr längre .
fast coolt med pradisträd stickling det ska jag prova med wub.gif
GoSatta
fredskallor är ju som gjorda för hydro efter som dom är sumpväxter.

Själv gillar jag inte semihydron, det är inte på grund av funktion utan jag gillar jord och det naturliga sättet att hålll växter. dom gångern jag har kört hydro har det varit "riktigt" för att först å främst testa men framför allt för att få riktigt snabbväxande plantor.

i mina fönster gillar jag krukor mmd jord, ska jag odla för att skörda igen så blir det nog hydro.
Alexander-VG-zon3
CITAT (GoSatta @ 01-06-2006, 21:25)
i mina fönster gillar jag krukor mmd jord,

jo det är lika dant som för mig med självvattnade igentligen . att jga gillar ha lerkrukor å pyssla med jorden å m.mmm. .
fast som sagt mest för att se om det verkliogen växer sanbbt å bler fint i självvattnade eller hydro typ bara testa wub.gif
Bob
Jag är lite kluven jag. smile.gif
Vill gärna också att mina växter ska ha rötterna i jord, men samtidigt är jag nyfiken på semihydrons fördelar och skulle gärna vilja slippa jordens nackdelar, som sagt kluven...

Det blir väl till att prova sig fram å se..
Nästa försöksväxt blir nog denna Calathea, som redan står med hälften av rötterna i vatten.

Någon som har bra tips om hur man fixar billiga och praktiska semihydro-krukor?

Alexander-VG-zon3
glas skålar,plast krukor allt som är tät wub.gif
jag hadde glas men det bler ju lätt alger
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon