Katti med torpet
Härom kvällen kom jag förbi ett så fint stånd med maffiga gräs. De var ca 1m höga, upprätta och med tjocka ulliga plymer. Kunde inte behärska mig utan norpade en plym som ändå var avbruten. Tänkte nu försöka så dessa frön men är osäker på viken metod som har bäst förutsättningar att lyckas.
Brukar gräs vara varm- eller kallgroende? Brukar de vara ljus- eller mörkergroende?
Varje frö har ju en hel del ulliga fjun på sig, måste jag förska skala bort det eller kan jag så dem med fjun och allt? (hoppas verkligen ni svarar ja på den frågan... unsure.gif )
Nu har jag ju rätt gott om frön så jag kan ju prova lite olika metoder men vill ju helst inte slösa bort dem i onödan wub.gif
Brukar gräs vara svårflörtade när det gäller frösådd?
Hur stor är chansen att det blir samma sort som moderplantan?
kerstin z5-6
Många är varmgroende så börja med det , du kan så frökapsel men hullingar o allt , Helen som är gräser-expert svarar nog snart laugh.gif
Katti med torpet
Okay, låter bra!
Men om de är varmgroende så är det kanske dumt att så redan nu? När de väl har grott så är de väl beroende av ljus och hyffsad temperatur. Jag skall visserligen snart sparka igång miniväxthuset för att så lobelior och liknande som kräver lång förkultivering men gräset kanske mår bättre om det inte behöver tillbringa så många månader i artificiell miljö, eller?
Jag vill egentligen så på stört, försöker bara hejda mig själv så jag inte gör något dumt biggrin.gif tongue.gif
Helen i Piteå Zon 5
Gräsexpert är jag inte biggrin.gif men jag brukar fröså en hel del sorter, mest för att det är sååå kul tongue.gif
De flesta perenna sorterna frösår jag inne med början, mitten av feb-mars, det 1-åriga frösås senare, slutet av mars, början på april. Du kan göra som Kerstin säger, fröså allt du fick med dig, om du inte ser vad som är frö. En del av de perenna sorterna tar lång tid på sig medan vissa gror superfort. Då jag skolar om tar jag en liten 'tuss' av strån och gör till en planta, blir fortare större grästuva då. Efter omskolningen ställer jag gräsplantorna svalt och under växtbelysning, för att i slutet av mars flytta ut allt i växthuset. / Helen
http://www.alltomtradgard.se/forum/albums2...10708_andro.jpg
Katti med torpet
Åh vad bra!
Nu känns det lite tryggare att stoppa ner dem i jorden när jag har fått lite initierade tips av ett gräs"proffs", även om jag får vänta till feb-mars. wub.gif
Ser med spänning fram mot att få se dem växa upp, om de blir bara nästan lika fina som moderplantan kommer jag ändå att bli mycket nöjd.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon