Christoffer
24-04-2003, 19:37
Vilka växter skulle ni rekommendera att så i en balkonglåda på balkongen?
Helst inga höga växter...
Almdalen
24-04-2003, 19:42
Krasse, snabbväxande inte så höga finns olika sorter. Bra att lägga lite av blommorna i salladen också så man kan njuta dubbelt.
Ingegerd
Christoffer
24-04-2003, 19:46
Krasse? Men krasse, får det fina blommor? Jag har bara ätit krasse, men aldrig tittat på den
Hannele
24-04-2003, 19:51
Alla växter är balkongväxter.
Jag hade 7 m kryddväxter på min pyttelilla balkong!
Almdalen
24-04-2003, 19:52
Se
Shopunder Krasse så ser du vilka härliga blommor det finns.
Ingegerd
Åsa, mälardalen zon 2
24-04-2003, 20:18
Smörgåskrasse och busk/slinger/fjärilskrassesorterna är 2 helt olika växtslag men båda är goda att äta. Buskkrassens blommor + blad är riktigt goda i ex. sallad.
evarina
25-04-2003, 16:29
Snöflingan vill jag rekommendera, kommer inte ihåg det latinska namnet, men den heter snow flake på engelska. Köpte den förra året och har blivit kär
/Eva
kollat upp det, Bacopa bacopa heter den på latin.
Rudbeckia, toto är min favorit i balkonglådorna ! Låg och kompakt och blommar jättebra.
Kört med den flera säsonger nu. Lite sent att plantera nu men kanske det finns färdiga plantor att köpa ?
Pelargoner är oslagbara!! Gärna tillsammans med hänglobelia. Spansk marguerit är också fin. Vita tillsammans med rosa pellisar.
Jag har envist provat krasse tre år i rad i mina balkonglådor, med samma klena resultat varje gång. Jag tror de tar stryk av regnet. I krukorna som står längre in, under tak går det däremot hur bra som helst!
Men nej, jag kan INTE rekommendera krasse i balkonglåda!
digitalkarin
02-05-2003, 22:12
Små murgrönor på kanterna, två balsaminer och en låg astilbe i mitten, tänkte jag köra på. Är så trött på den vanliga gamla pelargon-lobelia-marguerit-lådan.
Campanula går bra, t ex cochleariifolia, portenschlagiana, poscharskyana, rotundifolia...
mch
Soili
Almdalen
04-05-2003, 17:22
CITAT (Sara @ 02-05-2003, 22:38)
Jag har envist provat krasse tre år i rad i mina balkonglådor, med samma klena resultat varje gång. Jag tror de tar stryk av regnet. I krukorna som står längre in, under tak går det däremot hur bra som helst!
Men nej, jag kan INTE rekommendera krasse i balkonglåda!
Trist för dig att krassen blir klen, hos mig har den blivit så stor att den att jag var tvungen att klippa den.

Ingegerd
Det kanske har med läget att göra? Min balkong är en blåsig nordvästlig (sol från ca 16.00) sådan. Har för mig att krasse är känsligt för regn och blåst, och gärna vill ha sol.
lavendel
06-05-2003, 16:34
Zinnia har jag direktsått i balkonglådan...dom blev jättefina och blommade länge..ända tills frosten tog dom!
Eller varför inte köpa några dahliaplantor...blommor också villigt ända till hösten!
Eller....eller...det finns mycket...bara att experimentera!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.