Full version: Balkonglådeväxter?
Christoffer
Vilka växter skulle ni rekommendera att så i en balkonglåda på balkongen?
Helst inga höga växter...
Almdalen
Krasse, snabbväxande inte så höga finns olika sorter. Bra att lägga lite av blommorna i salladen också så man kan njuta dubbelt.
laugh.gif laugh.gif
Ingegerd
Christoffer
Krasse? Men krasse, får det fina blommor? Jag har bara ätit krasse, men aldrig tittat på den rolleyes.gif
Hannele
Alla växter är balkongväxter.
Jag hade 7 m kryddväxter på min pyttelilla balkong!
Almdalen
Se Shop
under Krasse så ser du vilka härliga blommor det finns.
wub.gif
Ingegerd
Åsa, mälardalen zon 2
Smörgåskrasse och busk/slinger/fjärilskrassesorterna är 2 helt olika växtslag men båda är goda att äta. Buskkrassens blommor + blad är riktigt goda i ex. sallad.
evarina
Snöflingan vill jag rekommendera, kommer inte ihåg det latinska namnet, men den heter snow flake på engelska. Köpte den förra året och har blivit kär laugh.gif
/Eva

kollat upp det, Bacopa bacopa heter den på latin.
Mikael
Rudbeckia, toto är min favorit i balkonglådorna ! Låg och kompakt och blommar jättebra.
Kört med den flera säsonger nu. Lite sent att plantera nu men kanske det finns färdiga plantor att köpa ?
belle
Pelargoner är oslagbara!! Gärna tillsammans med hänglobelia. Spansk marguerit är också fin. Vita tillsammans med rosa pellisar. rolleyes.gif
Sara
Jag har envist provat krasse tre år i rad i mina balkonglådor, med samma klena resultat varje gång. Jag tror de tar stryk av regnet. I krukorna som står längre in, under tak går det däremot hur bra som helst!

Men nej, jag kan INTE rekommendera krasse i balkonglåda!
digitalkarin
Små murgrönor på kanterna, två balsaminer och en låg astilbe i mitten, tänkte jag köra på. Är så trött på den vanliga gamla pelargon-lobelia-marguerit-lådan.
Soili
Campanula går bra, t ex cochleariifolia, portenschlagiana, poscharskyana, rotundifolia...

mch
Soili
Soili
hihi,
skulle heta:
mvh
Almdalen
CITAT (Sara @ 02-05-2003, 22:38)
Jag har envist provat krasse tre år i rad i mina balkonglådor, med samma klena resultat varje gång. Jag tror de tar stryk av regnet. I krukorna som står längre in, under tak går det däremot hur bra som helst!

Men nej, jag kan INTE rekommendera krasse i balkonglåda!

Trist för dig att krassen blir klen, hos mig har den blivit så stor att den att jag var tvungen att klippa den.
biggrin.gif Ingegerd
Sara
Det kanske har med läget att göra? Min balkong är en blåsig nordvästlig (sol från ca 16.00) sådan. Har för mig att krasse är känsligt för regn och blåst, och gärna vill ha sol.
lavendel
Zinnia har jag direktsått i balkonglådan...dom blev jättefina och blommade länge..ända tills frosten tog dom!
Eller varför inte köpa några dahliaplantor...blommor också villigt ända till hösten!
Eller....eller...det finns mycket...bara att experimentera! rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon