Katti med torpet
28-12-2005, 20:11
Tujor föresten, blandar alltid ihop Tujor och Cypresser, vilket är det i julgrupperna?
Nåväl, har efter tips från er planterat ut ett par och de har överlevt åtminstonde en vinter. Har dock förstått att det finns lite olika sorter med varierande härdighet. Men de som är härdiga, har ni någon aning om hur höga de kan tänkas bli. Blev nämligen akut sugen på uppstammning och liknande efter att ha sett Haneles bilder på Topiary i en länk här nedan.
Ang Idegran, är det någon som känner till vilka sorter som klarar zon 3 (inte skyddat). Eller kan ni tipsa om vart man skall vända sig för att få bra info om olika Idegranssorter? Är som vanligt ute efter något som lämpar sig för formklippning, har förstått att växtsättet kan skilja endel mellan olika Idegransorter.
kristerh
29-12-2005, 11:57
Det är nog mest cypresser eller enar i julgrupperna
och de kan bli rätt höga.
krister
Åsa, mälardalen zon 2
29-12-2005, 13:02
Den mörkgröna "enen" i julgruppen är Ädelcypressen (Chamaecyparis) ´Elwoodii´´
För uppgifter om idegran försök med länken nedan eller sök på det vetenskapliga namnet på Google's bildsidor.
Taxus
Katti med torpet
29-12-2005, 20:36
Ang Taxus,
Hehe, den länken var skoj, nog för att jag har finskt påbrå men jag fattar inte ett ord finska
Gjorde dock som du föreslog och sökte själv på Google, är inte helt lätt att få fram någon slags förteckning men på plantskolorna fann jag dock en del matnyttigt.
Hittade också ett inlägg av Big Gardener där han skriver att man skall använda frösådd T. Baccata och inget annat för att få täta häckar. Jag antar att det gäller även för täta solitärer men undrar då lite vilken Baccata man skall välja. Verkar ibland finnas en T. Baccata utan sortnamn som är lite billigare och sedan ett antal T. Baccata 'sort...'
Hur härdig är grundformen, alltså den utan sortnamn?
Åsa, mälardalen zon 2
29-12-2005, 22:42
Titta på zetas hemsida de har sin katalog utlagd på nätet och du kan se vilka namnsorter av idegran som finns och hurpass härdiga de är.
Klicka på katalog & sortiment i menyn längst ner på sidan. Klicka sedan på barrväxter.
http://www.zetas.nu/
För kanske 10 år sedan fick jag en liten putte Sockertoppsgran i en julgrupp, jag planterade om den och satte ut den i trädgården på våren, fick ha pinnar och nät runt den i flera år för inte barnen skulle springa över den. Idag är den mer än 1.5 m, har väl aldrig varit en vän av barrväxter, men den är vacker på tomtgränsen.
Big Gardener
09-01-2006, 08:19
Katti!
För täta solitärer som du ska formklippa kan man välja vanlig Taxus baccata och Taxus baccata 'Fastigiata' -Pelaridegran (fast inte för zon 3)
Den vanliga Taxus baccata är ingen namnsort och har inget sortnamn utan är den "rena" arten, med de eventuella skillnader frösådd innebär. Erfarenheter visar dock tydligt att vanlig baccata har en mycket bra skottbrytning som lämpar sig väl för formklippning. Väljer man en frösådd får man ingen sort utan den "vanliga" arten. Väljer man en sort, t.ex. 'Fastigiata' får man klonade plantor som framtagits för sina speciella egenskaper och som alla utvecklas likadant.
'Fastigiatan' blir relativt tät utan formklippning men ganska hög. Den är dock mindre härdig och zon 3 är inte direkt att rekommendera för den. Vanlig baccata är dock relativt härdig förutsatt en fuktig, men väldränerad och mullrik växtjord.
Katti med torpet
09-01-2006, 09:04
Tack Big Gardener, du är en ständig källa till kunskap!
När jag ändå "har dig på tråden" måste jag fortsätta ställa vetgiriga frågor. Du skriver att den skall vara frösådd, betyder det att jag måste fråga efter just "frösådd" T.Baccata eller blir det en sådan med automatik om jag köper en som inte har något sortnamn? Förökas den rena arten bara med frön? (Se det här som en generell fråga, inte bara för Taxus)
Tycker inte att man alltid törs lita på plantskolornas märkningar, att det inte står något sortnamn känns som att det lika gärna kan bero på att de inte vet vad det är för sort, snarare än att det är grundformen.
Att dra upp den själv från frö vore ju naturligtvis ett alternativ men antar att det isåfall kommer att ta väääldigt många år innan den har kommit upp i rimlig storlek?
Big Gardener
09-01-2006, 09:48
På en välsorterad plantskola/gardencenter kan du beställa/fråga efter häckplantor av T. baccata och säg gärna frösådda för att vara på säkra sidan. Jag tror förstås inte det är många, om någon, som förökar T. baccata med sticklingar. Tyvärr har vissa gardencenter inte riktigt koll på vad de säljer, så därför kan det vara idé att förtydliga att det är vanlig Taxus baccata du ska ha. Står det något artepitet efter namnet, t.ex. 'Fastigiata', 'Hilli', 'Hicksii' eller något annat så ska du inte köpa det.
Generellt så är fröförkning den allra billigaste metoden att föröka de vanligaste växter med. Ibland kan man ta en specifik frökälla, t.ex. från ett begränsat område där man vet att träden har önskvärda egenskaper och spridningen inte är så stor. Men fröförökning innebär alltid en risk för genetisk och utseendemässig spridning. Har du en häck vill du inte att en planta ska tappa bladen i september medan alla andra gör det i november. Det är därför man har sorter som selekterats för sina speciella egenskaper och ofta ges dessa ett namn för att hålla reda på just den klonen. Dessa förökas med sticklingar, avläggare, ympning, mikroförökning m.m. För svenska förhållanden finns e-plantor som är selekterade för sin anpassning till svenskt klimat, är enhetliga till utseendet och friska. Dessutom finns speciella frökällor som också ger bra enhetlighet hos plantor t.ex. Carpinus betulus fk Stenshuvud E som är både svensk frökälla och E-planta.
Om du tittar i en plantskolekatalog eller läser sortimentslista kan du se att det står t.ex. 1/2 eller 2/1 efter plantan. Den första siffran betyder att den är fröförökad och siffran anger det antal år den stått innan den blev omplanterad. En 1/2-planta har således drivits upp från frö första året, därefter skolats om (omplanterats) och drivits i två år.
En sticklingsförökad planta står som 0/1/2 där nollan i början anger att växten är sticklingsförökad.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.