Full version: Nya regler
Sidor: 1, 2
ingrid fuxwall
Nästa år blir det nya regler, ska man få tillstånd att övningsköra med nybörjare så måste man ha gått kurs - Er spontana åsikt?

ingrid
Rossi
Alldeles utmärkt! Bara för att man har haft körkort i x antal år så betyder det inte att man är uppdaterad vad gäller trafikregler eller att man är lämpad att vara lärare. Det rör sig ju om viktiga saker - både elevens och medtrafikanternas liv och lem står på spel.
*Felix matte*
Helknäppt tycker jag mad.gif Tre timmars utbildning som man får betala ca ettusen kronor för och det knäppaste av allt är att lagen börjar gälla från årsskiftet men än vet de inte vem som ska ha hand om "utbildningen". wacko.gif
Gåsis
Jag tycker det är jättebra. Det är bara att se till statistiken och andelen kuggade privatister. Om jag och min man (framför allt tongue.gif ) skulle övningsköra med dottern skulle hon nog aldrig få körkort.

/Åsa
cic
Lysande tycker jag. Har ju precis tagit körkort och det som min sambo eller pappa (som var mina handledare) kunde bättre än jag var/är: Rutin och vana. Och det kan man ju som bekant inte lära ut.. Trafikregler är färskt i mitt huvud, men inte hos dom som tagit körkort för 25-35 år sen (som fallet är hos mina handledare).

Tycker det är bra att man förbättrar körkortsutbildningen. smile.gif
*Felix matte*
Maken har övningskört med barnen och de har alla klarat teorin (och uppkörning) vid första försöket.
Ansvarsfull privatlärare går igenom sina egna kunskaper ang trafikskyltar och gällande förordningar och regler. Till det krävs betydligt längre tid än tre timmar som den nya lagen säger.

Förresten så bör vi väl alla friska upp våra kunskaper då o då rolleyes.gif
Reserv
Tvivlar starkt på att 3 timmars utbildning skulle göra varken till eller från i huruvida jag kommer ihåg trafikmärken eller inte (och även annat smått o gott). den tusenlappen dom drar in på det hela tar dom bara för att finansiera nåt annat som staten redan dragit in på. det är väl för fanken bättre då att dom bestämmer sig för att körkortslösa personer endast får övningsköra på trafikskola, så va´den saken ur värden, jädra överförmyndarmentalitet, jag hatar det. Hur ofta ser man att det vart nån allvarlig trafikolycka med en övningskörning? Själv har jag inte sett nån sån rubrik i tidningarna, men massa rattfylla och annan vårdslöshet i trafiken det står det dagligen om. mad.gif
ingrid fuxwall
Har ingen åsikt om den nya lagen är rätt eller fel men hajade till när jag läste att nästan inga trafikskolor fått tillstånd att utbilda!

Bör väll skriva att jag övningskört med båda mina barn, men först när de gått på skola och lärt sig - har bara varit någon som suttit bredvid när de finslipat - obs inte bara suttit bredvid
*Felix matte*
CITAT (ingrid fuxwall @ 28-12-2005, 21:24)
Har ingen åsikt om den nya lagen är rätt eller fel men hajade till när jag läste att nästan inga trafikskolor fått tillstånd att utbilda!

Bör väll skriva att jag övningskört med båda mina barn, men först när de gått på skola och lärt sig - har bara varit någon som suttit bredvid när de finslipat - obs inte bara suttit bredvid

Var läste du det... Nyfiken tongue.gif På nyheterna sa de att man ännu inte vet vem som ska ha hand om utbildningen... de höll på att "utreda"
Gillan
Tur att det inte är aktuellt för min del längre. Det är överspelat
och det gick jättebra. Självklart att man måste uppdatera sig själv
om man ska agera privatlärare och det var precis vad vi också
gjorde. Var ju dessutom väldigt nyttigt för en själv wub.gif .

Det måste ju ändå varvas med körskolan.

Tusen kronor för tre timmar skulle jag då rakt inte betala. I så
fall säger jag som Reserv, att det är lika bra att de endast får
köra genom bilskolan./Gillan
ingrid fuxwall
Det stod en artikel i dagens GP. Man hade även namngett de olika trafikskolorna som fått tillstånd att bedriva utbildning - två i hela Göteborg!
*Felix matte*
CITAT (ingrid fuxwall @ 28-12-2005, 21:34)
Det stod en artikel i dagens GP. Man hade även namngett de olika trafikskolorna som fått tillstånd att bedriva utbildning - två i hela Göteborg!

Tack! smile.gif
*Felix matte*
Detta hittade jag på Vägverkets sida.

Enligt körkortslagen får Vägverket ge tillstånd att bedriva introduktionsutbildning till fysiska och juridiska personer, som med hänsyn till ekonomiska förhållanden och omständigheterna i övrigt bedöms ha förutsättningar att bedriva en god utbildning. Vägverket har därför i sina föreskrifter ställt vissa krav på dem som ska utbilda blivande handledare och elever. Det är viktigt att det är kunniga personer som lär ut dessa grundkunskaper inför den privata övningskörningen.

En stor utbildare på marknaden kommer med all säkerhet att vara trafikskolor, även andra utbildare kan komma att söka tillstånd. Vägverket tror därför inte att det blir problem med att hitta utbildningar över hela landet. Från den 1 oktober i år kan utbildarna söka tillstånd och då kan också utbildningen starta för den som vill gå innan årsskiftet, även om det inte är obligatoriskt förrän då.

ingrid fuxwall
Jag läste också att om det var aktuellt så skulle man se till att ansökan om tillstånd att få övningsköra vara poststämplat innan den 1:a januari, då gällde gamla regler!

ingrid
Eva i Skåne
Det har varit en rusch till Länsstyrelsen de senaste månaderna med ansökningar, så de flesta försöker nog komma undan tusenlappen. Så även vi unsure.gif , papperen för yngsta sonen kom igår.

Utbildningen som sådan är nog inte fel. Jag har mest emot kostnaden.
Körkort har alltid varit ett dyrt kapitel, men det är en stor ekonomisk belastning för familjer med många barn och de flesta som börjar på körskola tidigt och får sitt kort tidigt är de som har föräldrar med goda tillgångar.

Gratis körkort till alla tycker jag hade varit ett trevligt vallöfte sleep.gif wub.gif
ingrid fuxwall
Du har så rätt i att ska föräldrarna stå för lappen till, alla, sina barn så blir det dyrt och nog tycker man att det vore något som borde ingå skolan men än så länge är det inte så och då är det upp till var och en.

Själv tänkte jag som så, antingen betalar jag bröllop eller körkort, det sistnämnda blev billigast!

ingrid
cic
Sorry, O/T men...

Ska föräldrar betala körkort..? unsure.gif Och bröllop?? unsure.gif

Jag är vuxen och sköter min egen ekonomi. sleep.gif
ingrid fuxwall
CITAT (cic @ 28-12-2005, 22:24)
Sorry, O/T men...

Finns inget som säger vare sig det ena eller andra men sedan kan man kanske som förälder vilja ge sitt barn något.

Tycker nog att du har en väldigt tuff utstrålning och ger sken av att göra dig till talesman för fler än just dig själv - har du frågat dem om de vill avsäga sig vad de kan få?

ingrid
cic
CITAT (ingrid fuxwall @ 28-12-2005, 22:36)
Tycker nog att du har en väldigt tuff utstrålning och ger sken av att göra dig till talesman för fler än just dig själv - har du frågat dem om de vill avsäga sig vad de kan få?

ingrid

Ursäkta..? unsure.gif blink.gif
*Felix matte*
CITAT (Eva i Skåne @ 28-12-2005, 22:16)
Gratis körkort till alla tycker jag hade varit ett trevligt vallöfte  -_-  :wub:

Om jag inte minns alldeles galet så finns det kommuner som integrerat körkortsutbildningen i gymnasieskolan... det vore väl önskvärt att alla kommuner tog efter. wub.gif

Som det nu är så krävs ofta att man har körkort för att få ett jobb... och då faller ju de ifrån vars föräldrar inte haft råd att bekosta. sad.gif

Saxat från Jokkmokks sida :
Körkortsutbildning

Som ett led i att ge våra ungdomar en så bra utbildning som möjligt har vi sedan ett antal år tillbaka byggt in körkortsutbildningen i gymnasieutbildningen. Detta innebär att samtliga årskurs ettor kan ta ett körkort under sin studietid till en kostnad av ca 20 % av den normala kostnaden idag. Eftersom körkort i princip är ett måste i glesbygden ser vi det som en mycket viktig jämlikhetsfråga för våra elever. Det ger alla som så önskar en ekonomisk möjlighet att ta körkort under gymnasietiden.

Förarbevis terrängskoter

Skolan erbjuder även utbildning för skoterkörkortet. Utbildningen ges i form av en lokal kurs, 50 p, i samarbete med Vuxenskolan. Eleven betalar endast kostnaden till Vägverket.

Pirum
Eftersom barnen nu får börja övningsköra när de är 16 så antar jag att föräldrar får betala i de flesta fallen. Vet inte hur det var för mig, kommer inte ihåg, men "på min tid" fick man väl inte köra innan man var 17,5 år tror jag. Och med tanke på hur dyrt det är att ta körkort, för mig kostade det nog 4000 kanske (första halvan av 1990-talet) och mycket mer idag.

Bröllop tycker jag att man kan betala själv förresten, om nu det har nåt med saken att göra. smile.gif Inget fel om föräldrar kan och vill bidra, men själv skulle jag föredra pengar till (i mina ögon) viktigare saker. Många lånar ju till bröllopsbetalning, det är ju helt barockt, kan ju bli så att man står kvar med bröllopsräkningar efter att äktenskapet redan fallerat.

Vad gäller den här nya lagen så är det väl inget som farbror Staten kommer att tjäna annat än moms på; lagen verkar genomlobbad av trafiklärarna, som nu verkar sura över att inte automagiskt få tillstånd.

Någon som har koll på hur mycket dyrare det är att ta körkort nu än förr? Och hur mycket bättre nyblivna körkortsägare kör?

Teoridelen förresten, nog för att sådana kunskaper behövs, men en av de viktigaste sakerna som bör läras ut är att HÅLLA AVSTÅND. En försiktig uppskattning är att ca 10% av bilisterna klarar det. Och att 1/4 eller så är så dåliga att de bör fråntas körkortet på plats av onkel Blå.
Speciellt lastbilschaufförer retar mig. Ja, de kör säkert i genomsnitt bättre än gemene man, kanske inte bättre än gemene kvinna. Men när dessa yrkesmän så ofta bryter mot lag och vett genom att ligga 5m bakom mig...då blir jag tämligen arg på både förare och polis som så sällan ingriper och burar in. Att ligga bakom och trycka på för omkörning kan i vissa sammanhang klassas som dråpförsök eller nåt, enligt min ringa mening. Har hört lastbilschaffis som sa att lastbilar har kortare bromssträcka än personbilar, "eftersom de är så tunga". Idiotiskt. Borde rendera körkortsindragning.
Fast, det är väl en annan historia.
AndreasBlomquist
CITAT (cic @ 28-12-2005, 22:24)
Sorry, O/T men...

Nu är ju inte alla personer som tar körkort idag 31 år gamla heller Cic. De flesta 18-åringar har inte en egen ordnad ekonomi så då blir det väl oftast att föräldrarna ställer upp och betalar.

Jag känner ingen i min bekantskapskrets som har betalat körkortet själva utan alla har fått det utav föräldrar/mor- farföräldrar.

Angående bröllop så är jag lite kluven där. Gammal sed säger ju att brudens far står för bröllopet och även om han har de ekonomiska förutsättningarna för att betala hela det kalaset så skulle inte det kännas helt rätt, just därför att vi nu är så pass gamla att vi har en ordnad ekonomi själva. Hade vi varit 18 år så hade de fått betala.
Kathy
CITAT (ingrid fuxwall @ 28-12-2005, 22:20)
Du har så rätt i att ska föräldrarna stå för lappen till, alla, sina barn så blir det dyrt och nog tycker man att det vore något som borde ingå skolan men än så länge är det inte så och då är det upp till var och en.

Själv tänkte jag som så, antingen betalar jag bröllop eller körkort, det sistnämnda blev billigast!

ingrid

Ojjj.........mina föräldrar hade aldrig råd att betala mitt körkort....jag jobbade ihop det plus att jag tog ett lån. rolleyes.gif
Rossi
Jag fick också själv betala mitt körkort.

Visst är teorin jätteviktig! De flesta som är ute i trafiken verkar ju inte ens kunna den väldigt viktiga och superba högerregeln. mad.gif

Vi betalade för övrigt vårt eget bröllop. Det var aldrig tal eller tanke om något annat från någon part.
caprifol
Om föräldrar betalar eller om man själv får jobba ihop till körkortet är förstås upp till varje familj. Men jag tycker INTE att det ska gå på skattebetalarnas bekostnad! Det finns betydligt angelägnare saker att satsa de pengarna på - även i skolan.
(Här i Stockholmsområdet är det förresten ganska vanligt att ungdomar faktiskt väljer att avstå från körkort även av andra skäl än ekonomiska).
caprifol
cic
CITAT (cic @ 28-12-2005, 22:41)
CITAT (ingrid fuxwall @ 28-12-2005, 22:36)

ingrid

Ursäkta..? unsure.gif blink.gif

Hörrö du ingrid.. Kan du förklara vad tusan det handlar om eller..?

Visst Andreas, jag är 31 och betalar därför mitt körkort själv. Finns olika anledningar till det.. Bland annat att mina föräldrar aldrig skulle ha råd att slänga upp 10 lök. Varken för 12 år sen eller nu.
ingrid fuxwall
Finns väll inget att förklara mer än att jag tog illa vid mig och det är ju mitt problem - inte ditt.

Själv fick jag vare sig det ena eller andra av mina föräldrar men ville ge mina barn något med sig som de inte hade möjlighet att själva bekosta men som de hade nytta av och ett körkort fick de.

ingrid
Magdis
Att föräldrarna skulle betala bröllop tycker jag känns väldigt gammaldags! Förr i tiden gifte man sig väl oftast lite yngre än nu så det är nog andra tider nu.

Körkortet tog jag när jag var 18 år och jag betalade det mesta själv. Jag fick lite pengar av mamma och pappa vid några tillfällen men annars var det studiebidraget som bekostade lappen. Hur man ska göra och inte göra finns det väl dock inga regler för. Finns inget som säger att mamma och pappa ska bekosta körkortet men om de vill och har råd så är det väl inget fel med det?
cic
CITAT (ingrid fuxwall @ 29-12-2005, 22:41)
Finns väll inget att förklara mer än att jag tog illa vid mig och det är ju mitt problem - inte ditt.

Själv fick jag vare sig det ena eller andra av mina föräldrar men ville ge mina barn något med sig som de inte hade möjlighet att själva bekosta men som de hade nytta av och ett körkort fick de.

ingrid

Blev ju i allra hösta grad mitt problem när du häver ur dig elakheter som jag inte ens fattar vad det kommer ifrån? wacko.gif VAR kommenterar/citerar jag något som kan såra dig?

Jag har fått massor av mina föräldrar. Kärlek, uppmärksamhet, respekt... Och hyfs.
Kathy
CITAT (caprifol @ 29-12-2005, 11:54)
Om föräldrar betalar eller om man själv får jobba ihop till körkortet är förstås upp till varje familj. Men jag tycker INTE att det ska gå på skattebetalarnas bekostnad! Det finns betydligt angelägnare saker att satsa de pengarna på - även i skolan.

Håller med! smile.gif
Reserv
CITAT (cic @ 29-12-2005, 22:48)
Jag har fått massor av mina föräldrar. Kärlek, uppmärksamhet, respekt... Och hyfs.

Hoppas verkligen att alla mina barn uppskattar sånt lika mycket som du, för här anser jag att om dom inte har råd att skaffa körkortet själva, hur i hela friden ska dom ha råd med en bil, bilskatt, försäkringar, reparationer och bensin? Men det är inget dom tjatat om heller, dom vet att dom fått uppmärksamhet och kärlek i överflöd. Många föräldrar vet jag kompenserar upp sin förlorade tid med barna genom att betala såna grejer, känner dom att det är okay för dom så är det deras ensak, jag själv föredrar att ge barna sånt dom alltid kommer att minnas (min tid och min kärlek till dom, 24 timmar/dygn)
mamamaggan
CITAT (caprifol @ 29-12-2005, 11:54)
(Här i Stockholmsområdet är det förresten ganska vanligt att ungdomar faktiskt väljer att avstå från körkort även av andra skäl än ekonomiska).
caprifol

Men det gör det ju redan. Gäller bara att välja "rätt" linje på gymnasiet och visst finns det väl en del killar som tagit sitt körkort när de gjort lumpen. Alltihop betalat av skattebetalarna.

Tycker hela diskussionen har spårat ur. Jag skulle aldrig ha drömt om att be mina föräldrar stå för mitt körkort. Det betalade jag själv med egna ihoptjänade pengar. De gjorde däremot som jag gör för mina barn, ställer upp som handledare.

Tycker att idag så tas det många gånger för givet att föräldrar ska betala än det ena än det andra. Någonstans måste väl gränsen gå? Visst vill jag ge mina barn sådant som jag inte hade möjlighet att få av mina föräldrar men hur mycket ska vi skämma bort våra barn? Hur länge ska man kunna komma hem till mamma och pappa och kräva dyrbara saker?

För att återgå till körkortsdiskussionen så är det faktiskt så att det är många ungdomar som inte känner ett behov av att ha körkort. Och det är för många inte heller nödvändigt. Behovet kanske kommer senare i livet , ska mamma och pappa betala då också?
lilla mamma
I finland har det varit ett bra tag krav på utbildning av handledaren samtidigt som ö-köraren går sin plus att bilen ska ha besiktat och godkänt bromsdubbelkommando. I landet där vart krön har dubbeldraget gula linjer.
ingrid fuxwall
Går du fordonsteknisk linje så får du både körkort för bil och lite till - visst har allt spårat ut, tror det beror pga att vi är av så olika ålder och har så olika refferenser
yenny
Tja...jag har inte tagit körkort ännu (är 33)...har inte tyckt jag behövt det... men kanske skulle det vara bra att ha.
Fast jag får nog betala det själv... med eventuella bidrag om jag önskar mej pengar tex när jag fyller år eller till jul smile.gif

Vem som skall övningsköra med mej vete sjuttsingen... då måste ju antingen den eller jag lägga ut ytterligare en tusenlapp på den där utbildningen... jag tycker det är dyrt nog! å dessutom skall någon då ha tid att göra det för min skull...
Och 3 timmar.. vad ska man lära sej på den tiden!?

hmm.. jag tycker det låter knepigt jag...
Saturnus
Jag fikk tilstånd for en måned siden at övelseskjöre med min sönn, så meg berör det ikke. Men tror nok at det er bra.
Reserv
Att vi på odla har olika åldrar är juh solklart, men jag tror allt att det mesta beror på hur vi uppfostrats och vad som förväntas göras. Det skiljer ca 20 år på mig och Cic, ändå står vi ganska lika i just den här frågan. Mellan mina yngre förmågor här hemma och cic skiljer det drygt 10 år åt andra hållet, och dom får också nöja sig med en trygg barndom med mycket kärlek. Så att det skulle skilja i åldrar att man kan tycka olika tror jag inte har med saken att göra, tyvärr.
ingrid fuxwall
CITAT (cic @ 29-12-2005, 22:48)
CITAT (ingrid fuxwall @ 29-12-2005, 22:41)

ingrid

Blev ju i allra hösta grad mitt problem när du häver ur dig elakheter som jag inte ens fattar vad det kommer ifrån? wacko.gif VAR kommenterar/citerar jag något som kan såra dig?

Att det blev ditt problem beror ju på att du tog illa vid dig av min inlägg - ditt problem.

Du skriver (så som jag upplever saken) att jag har fel när jag vill ge mina barn något de inte har råd med och du ifrågasätter, menar att du har egen ekonomi, utan att ha en aning om mina barn hade det när jag gav dem körkortet.

Fast nu har allt urartat så då ger jag dig möjligheten att ösa ut din galla över mig och så glömmer vi detta.

ingrid som har en hemsk skräckroman som väntar
Kathy
CITAT (mamamaggan @ 29-12-2005, 23:04)
Tycker att idag så tas det många gånger för givet att föräldrar ska betala än det ena än det andra. Någonstans måste väl gränsen gå? Visst vill jag ge mina barn sådant som jag inte hade möjlighet att få av mina föräldrar men hur mycket ska vi skämma bort våra barn? Hur länge ska man kunna komma hem till mamma och pappa och kräva dyrbara saker?

Jag börjar förstå vad begreppet "curlingförälder" kommer ifrån. sad.gif
Jag kan förstå att man som förälder "vill väl", men i slutändan så gör man nog sina barn en otjänst om man ger dem allt man kan, och lite till.

Enbart en reflektion.
lilla mamma
Mitt kk betalade jag delvis själv, mina föräldrar ville inte ö-köra förräns jag gått ett par körlektioner. Så de betalade en slant åt mig. Var de då dåliga föräldrar eller?

Många i vår släkt har gått fordonstekniskt och arbetar som lastbilschaufförer/mekaniker på tunga fordon/bilmekare och de har nytta av sin utbildning och av att ha körkort.

På samma skola går omvårdnadselever, de får också ta kk på skolan och många av eleverna får jobb inom hemtjänsten tack vare att de har kk när de kommer ut.

Är det då fel att de får läsa på skoltid? Jag tycker att det är bra att de får göra det
Reserv
Jag tycker det är kanon att dom får lära sig nåt vettigt på gymnasiet, som det är för dom flesta så är det mest "lärarlösa" lektioner, d.v.s. gör nåt om du orkar/vill. Körkortet har väl alla yrkesgrupper nytta av på ett eller annat sätt, så varför inte lägga in det i läroplanen, likaväl som dom kan välja filosofi
caprifol
Reserv:
Varför inte lägga in det som t ex filosofi? Det är klart att det vore toppen om det fanns ekonomi för det - men jag tycker i alla fall att man borde prioritera annat i skolan. T ex att inte behöva köra så många lärarlösa timmar, att få hela, oanvända läroböcker m m. Här - på ett att Sveriges största gymnasier - blir korttidssjuka lärare sällan ersatta med vikarier. Och på flera orter har vi nu under höstterminen läst om att luncherna avgiftsbelagts. Vad kostar det per år för en familj som har flera ungdomar på gymnasiet? Se'n är ju en annan fråga om det borde få variera så mycket från kommun till kommun, men det gör ju allting annat inom skola/vård/omsorg också..
caprifol
caprifol
Och så skulle jag ju vilja lägga till en - som jag tycker - mycket viktig prioritering: Om man skulle få loss mer pengar borde de också läggas på att få tillbaka några av de skolkuratorer, fritidsledare o liknande personal som successivt plockats bort samtidigt som allt fler elever tycks må dåligt.

OK - kanske lite av urspårning i ämnet men det finns alltså massor av mer angelägna prioriteringar än körkort tycker
caprifol (utan ungdomar i gymnasiet f n)
Anma
Hmmm... min pappa betalade mitt körkort när jag var 29 år! Det ni...
Fast jag var en fullt normal självförsörjande vuxen. Med dålig, men trots det, ordnad ekonomi.

Han betalade mitt körkort för att han märkte hur islorerad jag började bli efter ett överfall som jag råkade ut för. (Jag vågade knappt gå utanför dörren utan sällskap. Gjorde det bara när jag var tvungen) Själv ansåg jag att jag inte hade råd att ta körkort. Dessutom tyckte pappa att jag skulle få del av arvet efter farmor. Så egentligen kan man säga att det var farmor som betalade mitt körkort när jag var 29 år.

Jag är min pappa evigt tacksam för den lilla plastlappen.
humla
Jag tycker på ett sätt att det är bra med en introduktion för handledare, men jag tycker det kostar på tok för mycket. Körkortet är redan tillräckligt dyrt. Jag tog mitt i höstas, kostade runt 12000, betalde det själv med sommarjobbspengar.

Jag tycker det är upp till handledarna att hålla sig uppdaterade om vad som gäller. Tror knappast 3 timmar förändrar så mycket.
Caprice
Att införa en kurs för att få "behörighet" att övningsköra tvivlar jag på....

Däremot undrar jag om det inte skulle vara lämpligt med en sån kurs för alla som har haft körkort i mer än... 20 år...?
Tror det skulle vara nyttigt...
Kathy
CITAT (Caprice @ 30-12-2005, 13:46)
Däremot undrar jag om det inte skulle vara lämpligt med en sån kurs för alla som har haft körkort i mer än... 20 år...?

Ja, det tycker jag skulle vara toppen. smile.gif
Reserv
Borde vi "gamlingar" få betala 1000 spänn vi med då eller?
Rossi
CITAT (Caprice @ 30-12-2005, 13:46)
Att införa en kurs för att få "behörighet" att övningsköra tvivlar jag på....

Men kursen är inte till för de som ska övningsköra utan de som ska vara handledare (sitta i passagerarsätet) när den som övningskör rattar.

Ärligt talat tycker jag inte att man skulle få lov att bedriva privat övningskörning utan dubbelkommando-resurser och mycket mer gedigen utbildning än 3 timmar. Men 3 timmar är bättre än ingenting alls.

Dessutom tycker jag att det borde införas även utbildning och cykelkörkort om man cyklar i trafiken.
mamamaggan
Jodå de som ska ta körkort måste också gå kursen á 1000:-.

Bara för att man går en kurs på 3 timmar så är det väl inte sagt att man tar till sig vad som sägs och rättar sig därefter. Om man har kört bil i 25-30 år och klarat sig så tycker jag att det säger mer om ens lämplighet än en 3 timmars kurs.

Men är det fortfarande så att man idag kan köra upp som helt och hållet privatist?

Min tanke som handledare är att ge mina grabbar träning i att köra bil under lämpliga omständigheter. Inte ger man sig ut i värsta trafiken utan anpassar sig efter vad de klarar. Nu har vi det bra förspänt eftersom vi har ett nerlagt flygfält där vi kan hålla till i början men det går ju lika bra med en stor tom pakeringsplats.

Teori samt finputsning får de göra hos körskolan så att vi får "kvitto" på handlederiet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon