Katti med torpet
När jag ser dem är skillnaden uppenbar men hur skiljer man dem åt i frökatalogerna (utan bild)?
Slanggurkorna står ju ofta benämnda som växthusgurkor eller just slanggurkor men jag vill även odla "västeråsgrukor" att lägga in och där går jag vilse.
Hur vet jag vilka som är inläggningsgurkor, finns det olika typer? Heter de något speciellt på latin eller...
Tittar bland annat i Runåbergs sortiment, kan någon hjälpa mig att peka ut vilka som är "västeråsgurkor" där?
Åsa, mälardalen zon 2
Cucumis sativus Druvgurkegruppen hör de flesta av våra inläggningsgurkor till

(OBS! Alla gurkor heter Cucumis sativus men man har delat in dem i grupper ex. Slangurkegruppen)

Den enda druvgurkan (inläggningsgurkan) jag hittar i Runåbergs sortiment är Northern Pickling.

Impecta har 4 sorters druvgurka
'Paris Market'
'Pioneer'
'Profi'
'Homemade Pickles'

Ofta brukar det stå i frökatalogen när det är en sort som lämpar sig för inläggning.
Katti med torpet
Tack för det Åsa!

Nu undrar jag bara om "Västeråsgurka" är en speciell typ av inläggningsgurka eller om det bara är ett samlingsnamn för inläggningsgurkor i största allmänhet.
Åsa, mälardalen zon 2
Västeråsgurka = druvgurkegruppen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon