Dzad
Vad är det för fel på plantan då bladen blir bruna, hårda&pappriga? Hänger lite också.
För mycket el. för litet vatten? El. för lite solljus? Köldskada?
Är förresten min brors planta. Han tycker växter hör hans lägenhet till men vet inte speciellt mycket om dem. smile.gif

Alexander-VG-zon3
jag vet inte riktigkt vad det är men när min planta blev köldskadad så så mina ut så fast mörkgrön ssvartare
wolkenkrabber
Jag skulle nog beskylla det på Uttorkning. de övriga bladen ser Lite slappa ut dom med, dom är ganska känsliga för att torka ut.
Alexander-VG-zon3
nej jag vet inntte om det faktis är det för min planta va utårkad en gång å då försvinner den gröna lystern i bladen sen även så hänger bladen sig fårt om dom har fått för lite vatten typ då hade hella plant hängt å intte haft det gröna i bladen .sen även på bilden så hänger bladen lite men inte så mycket å det gröna är inte så matt men jag vet inte vad det är men jag tror inte det .
jag vet inte om .den kan ha fått bränn skador för det är på en del ställen eller för mycket näring .eller kola m där är djur på den men det kan även va utårkning som wolkenkrabber sa men jag känner att det inte är det wink.gif unsure.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (wolkenkrabber @ 29-12-2005, 00:31)
dom är ganska känsliga för att torka ut.

som du sa att den är känsliug för det
men om det skulle hända så skulle den väldigt snabbt hänga bara för då att den är så känslig wink.gif unsure.gif unsure.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Även kalk i jorden eller vattnet kan ge bruna bladfläckar på kaffe, denna växt vill ju ha lite lägre pH.
Alexander-VG-zon3
ja det kan det med va eller svamp
Carex
Kolla så den inte står för nära en lampa, jag tror att det kan vara brännskador.
kristerh
CITAT (Carex @ 29-12-2005, 22:59)
Kolla så den inte står för nära en lampa, jag tror att det kan vara brännskador.

Håller med om att de skulle kunna vara så, en annan idé är att det kan vara torr luft, står den för nära ett element? men då brukar det inte se ut som det gör wink.gif
krister
Emser
Men å andra sidan kan det vara så enkelt som torr luft! Det är det svaret jag fått när jag läst i de böcker jag har!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon