Full version: Planer inför våren
Sidor: 1, 2
maloppa
Till påsk ska pappa hjälpa mig att lägga stengolv i mitt nya växthus, sen ska jag äntligen få inreda det.

Ska anlägga en grusgård med upphöjda odlingsbäddar utanför växthuset och inhägna allt med ett staket av liggande pilslanor.

Vill även ta fram lite av berget som förra ägaren gömt under torvblock och kirskål för att skapa en stenparti/sluttningsrabatt med de blommor som jag håller på att driva upp nu.

Detta är vad jag tror att jag realistiskt hinner med men naturligtvis är "vill göra listan" hur lång som helst så sysslolös lär jag inte bli.

Har tagit en extra semestervecka i maj då jag bara ska pilla i trädgården, längtar......

Härligt att läsa om alla andra ambitiösa trädgårdsälskare tongue.gif
Yin o Yang
Först ska jag försöka se till att våren kommer tongue.gif . Om alla tar i och önskar hårt kanske det kan bli ändring
Men, när den äntligen kommer så har jag inga som helst problem att välja sleep.gif . Stora delar av trädgården måste nämligen göras om efter den grävning en vattenläcka orsakade mad.gif . 30 meter långt dike rakt genom hela framsidan - vilken lervälling det ska bli där när snösmältningen kommer igång sad.gif . Får se det från den ljusa sidan - finns utrymme för att göra om, göra mer, göra roligare biggrin.gif wub.gif laugh.gif
Limeblossom
Jag ska börja gräva för min ca 25m långa och ca 1m breda rabatt som ska gå efter staketet mot vägen smile.gif Kommer nog mera om det senare....
Gurkan
Oj oj ... börjar få lite panik nu. Tre växthus som skall byggas (ett nästan klart), några 100 m2 land som ska grävas, ett traktorlass med gödsel som ska styras upp, staket och vindskydd som ska byggas, snart 3000 grönsaksplantor som ska skolas om (och få plats nånstans !!), hemsida som ska göras, marknadsstånd som ska byggas, reklam som ska delas ut ... och idag har jag beställt 50 sparrisplantor att hämta i början på april.

Å så sitter jag här vid datorn som vanligt ... kan inte nån komma och ta mig i örat !!!

HJÄLP !

Vore "trevligt" om snön försvann snart ... skulle liksom göra livet lite enklare. Fast nu töar det för fullt så det finns hopp.

HJÄLP !
stina
Så fort snön försvinner ska jag hämta minst 4 släpkärror jättefin hästgödsel. Jag får ta precis hur mycket jag vill men 4 släpkärror är väl kanske vad jag orkar ta hand om.... Längtar!!!!! rolleyes.gif
Gurkan
CITAT (stina @ 17-03-2006, 14:12)
Så fort snön försvinner ska jag hämta minst 4 släpkärror jättefin hästgödsel. Jag får ta precis hur mycket jag vill men 4 släpkärror är väl kanske vad jag orkar ta hand om.... Längtar!!!!! rolleyes.gif

Hi hi ... folk tror inte man är klok när man sitter och himlar med ögonen och drömmer om att få hem ett stort lass med gödsel !! laugh.gif
Lars-Olof Arvids
Kul att läsa om alla era härliga planer för våren! Själv planerar jag inget stort (inom trädgård) utan väntar lugnt på att snön ska smälta så att bl a min lilla damm jag gjorde i ordning i somras ska bli synlig igen. Förhoppningen är att grodor och paddor ska vilja leka i den. Fördelen med en vild naturträdgård är att den till stor del sköter sig själv, men det betyder ju inte att jag kommer att gå sysslolös - det finns alltid småjobb som ogräsrensning, slyröjning och liknande. Och att plantera nya växter här och där förstås. Det gror nu lite varstans i krukorna på fönsterbrädorna och i källaren, och i rabatten på sydsidan har snödropparna små knoppar. Så visst är våren på gång, även om det fortfarande är svinkallt på mornarna och djup snö i skogen.

Olle
lilla mamma
gräva fram fuchsiorna och dahliorna från jordkälllarn som hela dörren isat ige, laga växthuset och sedan flytta två clematisar.
Driva tomatplant och sedan tänker jag inte göra ngt mer på hela sommarn mer än rensa ogräs.
wub.gif
Jo, jag ska dränera en rabattt men det beror på att taket ska lagas där wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon