|
Till våren hade jag tänkt försöka mig på att odla egna kryddor, men eftersom jag kan för lite om saken vet jag inte om jag borde göra det inomhus eller på balkongen, vad jag borde försöka odla och vad jag kan låta vänta tills jag är lite mer erfaren. Några saker jag funderar på är t ex om jag kan sätta flera kryddsorter i samma kruka, och om det finns några tumregler för vilka som trivs ihop isf. Kan man sätta dem inne och flytta ut dem på balkongen när det blir barmare, eller måste de hållas där jag börjar? Det är så mycket jag inte vet, men det vore roligt att ha egenodlade kryddor i sommarsalladen...
Åsa, mälardalen zon 2
29-12-2005, 13:09
Skaffa några stora krukor till balkongen gärna stengods de klarar vintern. Sätt härdiga perenna kryddor i en kruka ex. timjan, salvia, oregano m fl som vill ha det lite mer väldränerat, denna krukan kan du ha ute året runt. Ha någon kruka med enbart mynta, mynta växer så kraftigt att de kväver allt annat. Köp plantor i trädgårdsbutiken det är enklast och det blir något att skörda redan första säsongen Och så kanske en kruka med ex. gräslök (köp en planta i trädgårdsbutiken ifall du vill skörda första säsongen) och liknande som vill ha lite mer vatten men som ändå kan stå ute året runt. Och till sist en kruka med kryddväxter som är ettåriga ex. basilika (tål inte temperaturer under +12-15C), koriander mm. Dessa kan man förkultivera inomhus för att sedan plantera ut när det blivit tillräckligt varmt. Här kan du hitta information om kryddväxter
Tack, vad du är gullig! Tror du Plantagen har kryddväxter, eller måste jag leta någon annanstans? På Plantagen har de en mängd vackra blommor och gröna växter, men jag har inte sett kryddväxter mig geterligen. Men jag kan ju ha missat något i havet av vackra växter. Man blir ju lite distraherad...  Nu blir jag ännu mer sugen på att förvandla balkongen till den grönskande oas jag suktat efter! *suck* Varför är det så långt till vår!
Åsa, mälardalen zon 2
29-12-2005, 13:42
Jodå Plantagen har kryddväxter men inte nu, nu är det inte riktigt rätt tid att plantera kryddväxter utomhus. Kryddväxterna hittar du i vår på Plantagen bland perennerna som brukar finnas på utomhusavdelningen.
Aaah, då har jag bara varit där vid fel tidpunkt helt enkelt! Tack för hjälpen! Då vet jag ungefär hur jag ska börja
kerstin z5-6
30-12-2005, 16:08
och granngården har frö till en del roliga kryddor -du kan så i stor kruka på blkongen i vår
CITAT (kerstin z5-6 @ 30-12-2005, 16:08) och granngården har frö till en del roliga kryddor -du kan så i stor kruka på blkongen i vår  Du menar Lantmännens butik? Undrar vart man hittar en sån i Stockholm. Det som är så bra med butikerna öht är att man kan fråga vad det är man köper först, och hur man försöker låta bli att ta död på det
kerstin z5-6
30-12-2005, 23:18
ja jag är övertygad om att granngården finns i stockholm , men även de större coop varuhusen har ett hyfsat sortiment och "plantskolor" typ Blomsterlandet har frö de med Råd om överlevnad kan du får här
 Det låter bra det. Fasen så sugen jag är, men med en decimeter snö på balkongen... *suck* så är det bara att vänta. Man kan väl inte odla de där små kryddväxterna som står i ytte-pyttesmå krukor i grönsaksdisken? Eller har jag missat något?
Åsa, mälardalen zon 2
31-12-2005, 09:30
CITAT (LadyG @ 31-12-2005, 02:24) Man kan väl inte odla de där små kryddväxterna som står i ytte-pyttesmå krukor i grönsaksdisken? Eller har jag missat något? Ofta är de ganska hårt drivna i näringslösning + i växthus med perfekt klimat så de är svårare att hålla vid liv en längre tid men hittar du ekologiska kryddor som sitter i en rejälare kruka med jord så brukar de klara sig bättre. Ska du plantera ut rekommenderar jag ändå trädgårdsbutikens kryddor i vår de tål utomhusmiljön + sitter i rejälare krukor och har då bättre rotsystem. Om du känner någon med ett kryddland kan du även tigga lite olika kryddväxter många kryddväxter sprider sig ju så man brukar behöva gräva bort en del varje år ändå. Om du är sugen kan du testa så lite basilika den brukar funka bra inomhus. Bara strössla ut lite frön i en kruka med fuktad jord och sätta en plastpåse över. Så fort det börjar gro sätt ett lysrör över eller en vanlig lampa som du skruvat i en lågenergilampa i det brukar räcka som extra belysning till basilika.
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,31-12-2005, 09:30) Om du är sugen kan du testa så lite basilika den brukar funka bra inomhus. Bara strössla ut lite frön i en kruka med fuktad jord och sätta en plastpåse över. Så fort det börjar gro sätt ett lysrör över eller en vanlig lampa som du skruvat i en lågenergilampa i det brukar räcka som extra belysning till basilika. Wow, det måste jag testa! Krukor, jord, näringslösning och plats har jag redan ordnat i köket, så det är bara frön och en lampa som saknas. Och färsk basilika som är så gott i pasta och köttfärssåser! Tack för tipset, det måste jag bara testa!
kerstin z5-6
31-12-2005, 12:18
Lågenergilampa -eller skrivbordslampa de med ett minilysrör funkar bra 10 cm över sådden täck frösådden med plastfolie tills de grott så i liten plastbytta , glest
ingrid fuxwall
03-02-2006, 18:25
Eller så kan man skaffa sig ett litet miniväxthus på tex. IKEA eller vad tycker Ni?
Själv brukar jag förkultivera i sådana - då slipper man plastpåsarna och så kan man lägga sådan där "vattenduk" i botten så att man inte förvattnar.
Korrigera mig om jag har helt fel.
ingrid
Min erfarenhet av de små kryddplantorna man köper i mataffären är faktiskt ganska god. Visst är dom hårt drivna och snabbvuxna men om man planterar om och klipper ner så brukar dom ta fart och bli ordentligt kraftiga plantor efter ett tag men visst behöver dom lite avhärdning om dom ska ut i kylan och blåsten. Man kan också ta sticklingar från dem och på så sätt snabbt föröka upp ett stort antal. Om man ska ha stora krukor och göra en lite miniatyrörtagård tycker jag det är väldigt snyggt att bygga i olika nivåer. Se till att varje planta får tillräckligt med jord och använd gärna en glaserad (eller på annat sätt tät) kruka till den som sticker upp, den suger annars upp fukt och torkar ut hela planteringen. Här är bilder från min balkong 2004 (plantorna är köpta) : 
En riktigt maffig komposition kan man få om man samplanterar olika sorters basilika. Detta var från början fyra småkrukor, två Genovese och två Rödbladiga som fick växa sig frodiga och sedan klämdes ner i en stor kruka. Krukan är ca 30 cm i diameter och hela härligheten 70cm hög från bordet. Egna fröplantor, balkongen ligger rakt österut så det var bara sol fram till 12 ungefär men det räckte tydligen bra.
Inspirerande bilder!  Jag har tittat ut utrustning, listat växter och tittat ut plats och tänker sätta igång i helgen. Kul
CITAT (Gurkan @ 03-02-2006, 19:02) Min erfarenhet av de små kryddplantorna man köper i mataffären är faktiskt ganska god. Visst är dom hårt drivna och snabbvuxna men om man planterar om och klipper ner så brukar dom ta fart och bli ordentligt kraftiga plantor efter ett tag men visst behöver dom lite avhärdning om dom ska ut i kylan och blåsten. Man kan också ta sticklingar från dem och på så sätt snabbt föröka upp ett stort antal. Jag håller med  En del stjälkar i varje kruka brukar dö för mig, men det sitter ju massor av stjälkar (som var och en är en egen planta!) i samma kruka så det gör iget om några stryker med. Den äldsta "grönsaksdisk-örten" jag har är en salvia som jag köpte för c:a 10 år sedan. Den har stått på friland vid mina föräldrars sommarstuga de senaste 6-7 åren. Förra året planterade jag ut en salvia som jag hittade i "grönsaksdisken" för tre år sedan om jag minns rätt, och i köksfönstret har jag en rosmarin köpt på ica, nu inne på sin andra övervintring. Mejram, oregano, gräslök och mynta hör till de "grönsaksdisk-örter" som jag brukar lyckas bäst med. Mejram är inte vinterhärdigt och oreganon brukar jag också behandla som ettårig när jag har den i kruka, men de grönskar fint hela sommaren och ger mycket skörd. Gräslöken tål nästan vad som helst utom att vattnas ihjäl, och myntan är nästan hopplös att ta död på ens om man så ville
Kan man flytta in kryddkrukorna från balkongen eller ska de övervintra ute om det är fleråriga kryddor?
Åsa, mälardalen zon 2
07-02-2006, 08:37
De fleråriga kryddväxterna övervintrar bäst utomhus i stora frosttåliga krukor.
Inte som pelargonier mao..?
Mycket att hålla reda på blir det.
Pelargoner tål inte frost, medan de flesta "fleråriga" kryddväxter tål frost. Sen finns det självklart alltid undantag... Rosmarin är flerårigt men tål inte många minusgrader, så den ska man ta in och övervintra ljust och svalt, gärna i "vintervila", lite som pelargoner alltså. Mejram är en flerårig växt som i Sverige odlas som ettåring, eftersom den växer så fort att man lika gärna kan så nytt varje år i stället för att försöka övervintra den. "Ört" betyder egentligen en växt som vissnar ner helt över vintern, till skillnad från t.ex. buskar och träd som får en eller flera stammar kvar. De flesta "kryddörter" är just örtartade till växten, dvs vissnar ner över vintern. De behöver sin vintervila och är inte speciellt spännande att ta in när de väl har vissnat ner. Halvbuskar (t.ex. salvia) och buskar (t.ex. rosmarin) kan man ta in (eller ska ta in, så som är fallet för rosmarin), men även de vill gärna ha vintervila i form av sänkt temperatur och minskad gödsling och vattning. Jag har för övrigt en del tips om odling av örter på balkongen på min webbsida, Nooras Örtagård.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|