LadyG
Jag har fått en mängd böcker (jag älskar böcker) men de är ganska ordentligt inpyrda med cigarettrök. Går det att få bort, eller är böckerna fördärvade? Det kanske förvinner med tiden *hoppas* fast jag skulle ju vilja att lukten inte finns redan nu, jag får huvudvärk av den. Ett sånt dilemma, för det är många och fina böcker som jag hemskt gärna skulle vilja läsa.
Rossi
Det blev fel här. Se mitt inlägg nedan.
Rossi
Nu blir jag påmind om varför jag inte tycker om begagnade böcker ....

Jag vet att ättiksprit kan ta bort röklukt. Kanske hjälper det om du tar några droppar på en trasa och drar över böckerna? Jag har ingen aning om det hjälper men det kan ju vara värt att prova. Inte för att du kan göra det med vartenda blad men i alla fall på omslaget som du håller i.
LadyG
Tack Rossi! Får man bort den lite kladdiga beläggningen med det? Det skulle vara suveränt!

Jag rökte i över femton år, men aldrig i närheten av barn, böcker eller bensinstationer, så jag saknar erfarenhet av rökinpyrda saker. Nu när jag slutat känner jag lukten och jag besväras av den så till den milda grad att jag får ont i huvudet av den.

Jag har för mig att det fanns något man kunde lägga i/på det som luktade illa så skulle det absorbera den dåliga lukten men jag minns inte vad det var. Jag börjar nog bli senil tongue.gif
pisanggoreng
Lukten försvinner också efterhand...
Rossi
CITAT (LadyG @ 29-12-2005, 12:24)
Nu när jag slutat känner jag lukten och jag besväras av den så till den milda grad att jag får ont i huvudet av den.

Jag förstår precis hur du menar. Jag har begåvats med ett otroligt starkt luktsinne - på gott och ont - och mår inte speciellt bra av röklukt.
LadyG
CITAT (pisanggoreng @ 29-12-2005, 12:26)
Lukten försvinner också efterhand...

Det låter ju hoppfullt smile.gif

Tyvärr har jag inte något rum jag sällan är i som jag skulle kunna förvara böckerna i tills de är doftfria så jag måste lösa det ganska omgående om jag inte vill komplettera kosten med ipren och magnecyl på regelbunden basis

smile.gif
Rossi
Eftersom du verkar vara lika känslig som jag så tror jag inte på det där med att lukten försvinner. Tyvärr. Det är trevligt med känsliga näsor när det är angenäma dofter men annars .... sad.gif

När min mormor dog för snart 20 år sedan så ärvde jag några kökshanddukar som jag fortfarande har kvar men aldrig använder eftersom de inte luktar så gott. Hon förvarade dem på vinden och en konstig lukt har etsat sig fast i handdukarna och jag märker den alltså fortfarande efter nästan 20 år ....
LadyG
CITAT (Rossi @ 29-12-2005, 12:40)
När min mormor dog för snart 20 år sedan så ärvde jag några kökshanddukar som jag fortfarande har kvar men aldrig använder eftersom de inte luktar så gott. Hon förvarade dem på vinden och en konstig lukt har etsat sig fast i handdukarna och jag märker den alltså fortfarande efter nästan 20 år ....

Vad tråkigt sad.gif Sådana saker värdesätter man ju annars ganska högt, iaf gör jag det som ser affektionsvärde i det mesta (vilket förklarar varför förråd och skåp bågnar av saker jag inte kan kasta). Efter 20 år tycker man ju att lukten skulle försvinna annars, fast bevisligen gör den ju inte det. Lite spännande också, för vad kan lukta så pass att det sitter i i hela två decennium?
netaave
Jag tror inte du ska torka böckerna med ättiksspriten, ta något annat rengöringsmedel i svag lösning på en lätt fuktad trasa.
Ställ sen skålar med ättika i rummet där böckerna förvaras, byt ofta efter någon vecka är lukten borta. Vädra också rummet regelbundet.

Vad beträffar handukarna, tvätta dom i maskin i tvättsåpa och ha lite ättika i sista sköljvattnet, skölj sedan ytterligare ett "sköljprogram"
Rossi
CITAT (netaave @ 29-12-2005, 13:03)
Vad beträffar handukarna, tvätta dom i maskin i tvättsåpa och ha lite ättika i sista sköljvattnet, skölj sedan ytterligare ett "sköljprogram"

Oj, oj, du anar inte vad jag har tvättat de handdukarna under årens lopp för att bli av med lukten, men icke!

Jag får än en gång poängtera att jag har ett väldigt utvecklat luktsinne så det kan mycket väl vara så att andra inte ens hade märkt av någon lukt medan jag fryner på näsan.
Biggan_
Jag hittade detta på nätet om det inte skulle fungera med ättika. Luktfritt Kolla återförsäljarna, medlet finns tydligen lite överallt. Detta är inget som jag har provat, men någon annan här på forumet har kanske gjort det och vet om det fungerar. När jag satt och läste om hur förträffligt detta medel är så såg jag att det tydligen fanns i pulverform också, och det hade ju varit perfekt att strö lite mellan sidorna i böckerna smile.gif
LadyG
CITAT (netaave @ 29-12-2005, 13:03)
Jag tror inte du ska torka böckerna med ättiksspriten, ta något annat rengöringsmedel i svag lösning på en lätt fuktad trasa.
Ställ sen skålar med ättika i rummet där böckerna förvaras, byt ofta efter någon vecka är lukten borta. Vädra också rummet regelbundet.

Hm... Mycket ventialition, då borde jag göra plats i köket för där vädras det dagligen och flera gånger om dagen smile.gif

Jag ska testa och se vad som händer, tack för tipsen! smile.gif
LadyG
CITAT (Birgitta P @ 29-12-2005, 13:16)
Jag hittade detta på nätet om det inte skulle fungera med ättika. Luktfritt Kolla återförsäljarna, medlet finns tydligen lite överallt. Detta är inget som jag har provat, men någon annan här på forumet har kanske gjort det och vet om det fungerar. När jag satt och läste om hur förträffligt detta medel är så såg jag att det tydligen fanns i pulverform också, och det hade ju varit perfekt att strö lite mellan sidorna i böckerna smile.gif

Intressant! Om det är så bra som de säger kommer det till användning ofta skulle jag tro, så slipper man en massa lukt smile.gif

Någon som testat?
Kathy
CITAT (LadyG @ 29-12-2005, 13:35)
CITAT (Birgitta P @ 29-12-2005, 13:16)
Jag hittade detta på nätet om det inte skulle fungera med ättika. Luktfritt Kolla återförsäljarna, medlet finns tydligen lite överallt. Detta är inget som jag har provat, men någon annan här på forumet har kanske gjort det och vet om det fungerar. När jag satt och läste om hur förträffligt detta medel är så såg jag att det tydligen fanns i pulverform också, och det hade ju varit perfekt att strö lite mellan sidorna i böckerna  smile.gif

Yocoair, som produkten heter, sprayform finns att köpa i skoaffärer och i sportaffärer.
Funkar bra i skor med fotsvettsdoft
gammelnalle
O3 dvs ozon lär funka med...
lite bökigt att fixa till...men det går!!!

Har provat i LITEN skala och det verkar funka.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon