Full version: Glasval i vxthuset?
Calm
Jag ska bygga ett vxthus p 27 kvadratmeter och vill hlla en vintertemperatur ver +4 grader. Klarar jag detta med enkelglas (4 mm energisparglas) eller mste jag ha dubbelglas ( isolerglas)?
pisanggoreng
Vilken zon bor du i?

Vad kommer du ha fr vrmeklla? Hur mycket vill du anvnda den..?

Vad har du fr golv? Tak?

Enkelglas som kompletteras med bubbelplast p vinterhalvret kan vara ett alternativ till dubbelglas, kanske...
Frdelen r d att du kanske inte behver bubbla in hela vxthuset, och kan drmed f ner uppvrmingskostnaden.

(Vlkommen hit, och lgg grna in skisser och bilder smile.gif )
Calm
Hej pisanggoreng.

Jag bor i Stockholm.

Vrmekllan skall vara vrmeflktar.

Golvet r isolerat. Taket skall vara samma typ av glas som vggarna, t ex dubbelglas.

Min frga gller egentligen om det r mjligt att hlla en innetemperatur p ver +4 grader i ett vxthus med enkelglas - utan att det kostar en frmgenhet i energi. Alternativet med isolerglas kostar ju i sig en frmgenhet (jag behver minst 80 kvadratmeter glas), men r kanske nd mest ekonomiskt p sikt.
kerstin z5-6
Det beror fortfarande p om du ska ha 27 kvadrat uppvrmda eller om du kan nja dej med 10 kvadrat tex .. under vintern -I ett bubbelplast tlt med omgivande enkelglas
gr det
Har bla ett litet vxthus , mitt frsta, med enkelglas -dr jag drivit upp perenner from 1mars i ute temp p - 20 och mer -med en inne temp p + 10
, frgan r hur kallt ni har det dec-mars ...
Numer har jag ett strre med energiglas- det hjer tempen utan flkt med flera grader enbart med hjlp av dagsljus
S det tl att rkna p
Calm
Hej Kerstin. Jag har nog tnkt att hlla hela vxthusets 27 kvadratmeter uppvrmda, s jag antar att det gr t en hel massa kilowattimmar! ven om vintrarna har varit milda de senaste ren s kan det nd bli 20 grader kallt hr.

Du sger att du har energiglas i ditt stora vxthus. Menar du d enkelglas med tennoxidskikt eller menar du isolerglas med dubbelglas? Hur stort r detta vxthus?
Katti med torpet
Kan inflika att de senste veckorna har vrmeflkten i mitt bubbelplast-tlt dragit ca 0.85 kwh i genomsnitt. Blir ca 143 kwh i veckan. Mltemperatur har varit 8-9 grader ven om det har varierat en del bde upp och ner. Frbrukningen stiger markant nr temperaturen sjunker.
Mitt vxthus har vanligt enkelglas och r p 10 kvm men bubbelplasttltet r kanske p drygt halva ytan men bara 160 hgt.
aqualis
Hej

Ta reda p viklet u-vrde ditt glasalternativ har.
Vanligt vxthusglas ligger p ca U 7,5 W / m2 grad celcius.

Antar du att den kallaste natten bir -25 grader och vxthuset skall hlla +4
s kommer varje kvadrat att ta U x temeraturskillnaden W/ m2
r totala glasytan i ditt vxthus 100 m2 s behvs minst
100 x 7,5 x 29 = ca 21 Kw.
Det strsta problemet r inte att hlla varmt , utan att klara av tillflliga strningar . Ett avbott en svinkall natt blir frdande innom ngon timma fr vxterna.

Jmfr U vrdet p vxthusglas (7,5) med de bsta fnterlsningarna till hus som har U vid ca 1 w/ m2 gr c.

Med en noga monterad bubbelplast snks uvrdet till ca 3 W / m2 gr c.

MVH
Sven
kerstin z5-6
I det mindre p 20 kvm -hller det -13 nr det r -28 ute utan vrme bara dagsljus
I det stora 38 kvm -stnger jag av vrmen helt from mars -men det sitter ihop med huset och har vattenburen golvvrme via pellets de kallaste mnaderna
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon