Full version: Glasval i växthuset?
Calm
Jag ska bygga ett växthus på 27 kvadratmeter och vill hålla en vintertemperatur över +4 grader. Klarar jag detta med enkelglas (4 mm energisparglas) eller måste jag ha dubbelglas ( isolerglas)?
pisanggoreng
Vilken zon bor du i?

Vad kommer du ha för värmekälla? Hur mycket vill du använda den..?

Vad har du för golv? Tak?

Enkelglas som kompletteras med bubbelplast på vinterhalvåret kan vara ett alternativ till dubbelglas, kanske...
Fördelen är då att du kanske inte behöver bubbla in hela växthuset, och kan därmed få ner uppvärmingskostnaden.

(Välkommen hit, och lägg gärna in skisser och bilder smile.gif )
Calm
Hej pisanggoreng.

Jag bor i Stockholm.

Värmekällan skall vara värmefläktar.

Golvet är isolerat. Taket skall vara samma typ av glas som väggarna, t ex dubbelglas.

Min fråga gäller egentligen om det är möjligt att hålla en innetemperatur på över +4 grader i ett växthus med enkelglas - utan att det kostar en förmögenhet i energi. Alternativet med isolerglas kostar ju i sig en förmögenhet (jag behöver minst 80 kvadratmeter glas), men är kanske ändå mest ekonomiskt på sikt.
kerstin z5-6
Det beror fortfarande på om du ska ha 27 kvadrat uppvärmda eller om du kan nöja dej med 10 kvadrat tex .. under vintern -I ett bubbelplast tält med omgivande enkelglas
går det
Har bla ett litet växthus , mitt första, med enkelglas -där jag drivit upp perenner from 1mars i ute temp på - 20 och mer -med en inne temp på + 10
, frågan är hur kallt ni har det dec-mars ...
Numer har jag ett större med energiglas- det höjer tempen utan fläkt med flera grader enbart med hjälp av dagsljus
Så det tål att räkna på
Calm
Hej Kerstin. Jag har nog tänkt att hålla hela växthusets 27 kvadratmeter uppvärmda, så jag antar att det går åt en hel massa kilowattimmar! Även om vintrarna har varit milda de senaste åren så kan det ändå bli 20 grader kallt här.

Du säger att du har energiglas i ditt stora växthus. Menar du då enkelglas med tennoxidskikt eller menar du isolerglas med dubbelglas? Hur stort är detta växthus?
Katti med torpet
Kan inflika att de senste veckorna har värmefläkten i mitt bubbelplast-tält dragit ca 0.85 kwh i genomsnitt. Blir ca 143 kwh i veckan. Måltemperatur har varit 8-9 grader även om det har varierat en del både upp och ner. Förbrukningen stiger markant när temperaturen sjunker.
Mitt växthus har vanligt enkelglas och är på 10 kvm men bubbelplasttältet är kanske på drygt halva ytan men bara 160 högt.
aqualis
Hej

Ta reda på viklet u-värde ditt glasalternativ har.
Vanligt växthusglas ligger på ca U 7,5 W / m2 grad celcius.

Antar du att den kallaste natten bir -25 grader och växthuset skall hålla +4
så kommer varje kvadrat att ta U x temeraturskillnaden W/ m2
Är totala glasytan i ditt växthus 100 m2 så behövs minst
100 x 7,5 x 29 = ca 21 Kw.
Det största problemet är inte att hålla varmt , utan att klara av tillfälliga störningar . Ett avbott en svinkall natt blir förödande innom någon timma för växterna.

Jämför U värdet på växthusglas (7,5) med de bästa fönterlösningarna till hus som har U vid ca 1 w/ m2 gr c.

Med en noga monterad bubbelplast sänks uvärdet till ca 3 W / m2 gr c.

MVH
Sven
kerstin z5-6
I det mindre på 20 kvm -håller det -13 när det är -28 ute utan värme bara dagsljus
I det stora 38 kvm -stänger jag av värmen helt from mars -men det sitter ihop med huset och har vattenburen golvvärme via pellets de kallaste månaderna
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon