Full version: Papaya
pisanggoreng
Finns här någon som odlat papaya framgångsrikt? Med framgångsrikt menar jag förresten om någon
klarat av att övervintra den. Jag har en liten (10 cm) planta som jag sådde i somras, och den står
nu i cirka 12 grader med extraljus och det verkar gå bra. Vanligtvis läser man att papaya kräver höga
temperaturer för att överleva (det är ju en exotisk växt), men detta tycks inte stämma särskilt bra.
Vad de behöver istället verkar vara ljus, för jag hade några plantor ute på friland, och de såg
friska ut ända tills temperaturen sjönk neråt några plusgrader. Hursomhelst, jag oroar mig lite ändå
för den fortsatta övervintringen, så om någon har tips och råd och framförallt erfarenheter att
dela med sig av så skriv gärna här. Generella odlingsråd för papaya emottages också tacksamt. smile.gif
kerstin z5-6
de flesta tropiska växter klarar 12 grader , men vill du ha blom -fruktsättning -är en hög temp , hög luftfuktighet och naturligtvis ljus minst 14 tim optimalt
pisanggoreng
Tack för svar.

Menar du att det krävs hög temperatur och hög luftfuktighet året om för att få någon blom- och fruktsättning?
kerstin z5-6
Jag tror att det underlättar , både för papaya och ananas och banan tex ..
men mer än 13 grader får de inte hos mej de kallaste månaderna dec-jan .. sen blir det bättre när ljuset kommer
Men just dessa tre har inga tendenser till fruktsättning hos mej -därav antagandet....

Ljuset tror jag är nr ett -luftfuktighet nr 2 och temp så länge det inte är under + 8 ) nr 3....
pisanggoreng
Tack igen.

Har du (eller har haft) någon papaya..?
kerstin z5-6
Jag har en eländig sak med gröna blad som inte svarar på tilltal ... blink.gif blink.gif blink.gif
jag vill ha en frukt ....! men den verkar stendöv wacko.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Jag är sparsam med vatten nu i låg temp , men det där vet du ju redan ..
I vår åker den ut så fort det är + 8
KKan man hoppas på att en varm sommar kan väcka upp den kanske ?
Åsa, mälardalen zon 2
Det finns en papaya på jobbet som sätter frukt men den står i växthus (uppvärmt) året runt och det blir aldrig så kallt som +12-13 grader, tror inte det någonsin blir kallare än runt +18-20 grader därinne + det finns såklart växthusbelysning där.
pisanggoreng
Intressant. Vet du hur gammal den är?

Och hur gammal är din, Kerstin?
Åsa, mälardalen zon 2
Ingen aning hur gammal den är skulle tippa uppåt 20år den är nog runt 2-3m och ganska grov i stammen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon