naemi
Min tomatplantor är nästan en meter höga och rangliga så de behöver stöd. Vad göra - kan de användas till utplantering i kallväxthus om några veckor (då är de väl ännu längre) eller måste jag så nya plantor?

Jag har ljust och varmt inne- tyvärr har jag ingen möjlighet att ha dem svalt och ljust. Att sänka värmen fungerar heller inte.

Naemi
Hannele
Du kan fylla på med jorden tills bladverket.
Det blir snabbt rötter på stammen.
Åsa, mälardalen zon 2
Har du lite större krukor/odlingskärl så kan du plantera tomaterna djupt, tomat sätter rötter på stammen. Djup plantering brukar göra plantorna stabilare + placera dem så ljust som möjligt.

Rangliga plantor brukar gå bra att plantera ut du behöver inte så nya vilket nog är lite för sent ändå. Bind upp dem vid pinnar så de inte går av, när du planterar ut kan du plantera ner dem djupt även där.

Tror inte man kan plantera tomat för djupt bara man ser till att något tittar upp. Jag provade att gräva ner en planta helt ett år så bara toppen tittade upp ovanför jordytan, plantan växte och blev kraftig och fin den fick dock frukt senare än de andra plantorna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon