MariaM
Hade förra året ett litet land för första gången och hade en squash men lärde mig rätt raskt att det var svårt att få frukter med bara en planta. Hur gör ni som säger att ni får massor med squashfrukter? Parar ni ihop han- honblommorna för hand eller har ni så många plantor att bina gör jobbet?
Åsa, mälardalen zon 2
Jag brukar ha ganska många plantor och flera olika sorters squash + pumpa, i början av säsongen brukar jag springa runt och leka insekt på mornarna för att vara absolut säker på att de första frukterna blir pollinerade, längre fram på säsongen brukar det vara bra drag i insekterna och då brukar pollineringen fungera utan hjälp. Jag brukar bryta av en hanblomma och tar bort kronbladen, kvar blir ståndaren med pollen, jag tar och duttar med den på honblommans pistill.
Ingrid på Västkusten
Första gänget brukar vara hanblommorna - så squashfrukter kan dröja ett tag - sedan när det blivit lite varmare och plantan etablerat sig då kommer honblommorna. Har aldrig haft pollineringsproblem alls - inte ens då jag hade bara EN planta - men vi har en biodlare i området. Däremot kan kyla tidigt på säsongen fördröja en del.

Hälsar Ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon