Katti med torpet
30-12-2005, 07:22
Jag hittar ordet i beskrivningar av olika gurksorter.
Har det något med polineringen att göra?
grycken
30-12-2005, 08:57
Självbefruktande.
Åsa, mälardalen zon 2
30-12-2005, 10:34
Här är lite förklaringar om ord som kan stå vid gurka:
Monoecious- vanlig gurka, har både han och honblommor, kräver pollinering, många gamla gurksorter är av denna typ.
Gynoecious- 100% feminin (står det på fröpåsarna), man har förädlat gurkan så den nästan sätter enbart honblommor MEN växten kräver fortfarande polinering för att det ska bli frukt så i fröpåsarna brukar man lägga ner några frön även till en sort som sätter en hel del hanblommor som kan funka som pollinerare. (Alltså bör man så hela påsen och plantera alla plantorna för att man ska vara säker på att få med pollineraren, en orsak till att jag inte köper denna typ jag har inte plats för mer än 1-2 gurkplantor)
Parthenocarp- kraftigt förädlad typ av gurka som yrkesodlarna använder den sätter frukt utan befruktning, sorterna kräver ofta varmväxthus, gurkorna är helt kärnlösa.
Katti med torpet
31-12-2005, 10:47
HJÄLP...
Jag hade ju tänkt beställa 'Athene' och 'Suyo long' från Impecta.
Athene lär vara 100% feminin men om SUYO LONG står det inget alls?!
Jag valde dessa två sorter för att de har fått så mycket beröm för smaken på AoT's grönskaslista.
Jag får heller inte plats med mer än 2-3 gurkor så inte kan jag så hela fröpåsen inte.
Däremot tänker jag sätta några inläggningsgrukor 'Pioneer' i kallbänken utanför. Tyvärr står det inte ett smack om hur de är beskaffade vad gäller polinering men om de har hanbommor kanske de kan funka som polinerare. Eller är det vanskligt att lita på att insekterna tar sig in innan pollenet ramlat av pälsen på dem???
Åsa, mälardalen zon 2
31-12-2005, 11:17
Suyo Long är en riktigt gammal sort som är Monoecious så den har både han och honblommor på samma planta så det blir inga problem med pollineringen.
Det här har jag hittat om Pioneer i en lista om olika gurksorter så det verkar som om den är gynoecious
"Pioneer (XP 38) - Breeder: Clemson University Expt. Sta., Charleston, SC and Asgrow Seed Co. Parentage: Gy 3 x Wisconsin SMR 18. Characteristics: predominantly gynoecious pickling hybrid, early, productive, black-spined pickler. Resistance: scab, cucumber mosaic virus. Moderate resistance: angular leaf spot, anthracnose, downy mildew. Similar: Wisconsin SMR 18. Adaptation: northern, western pickle areas. 1967."
Åsa, mälardalen zon 2
31-12-2005, 11:34
Tips: Om du ska handla från Impecta så är druvgurkan 'Homemade Pickles' en gammal sort som har både han och honblommor så du kan ju blanda pioneer plantorna med några såna plantor. Gurkfröer har lång hållbarhet så frön som blir över kan du spara till något annat år.
Katti med torpet
31-12-2005, 12:54
Tack Åsa, du är en klippa!
Eva 33c
31-12-2005, 23:04
Jag har odlat både Athene och Suyo Long i många år och aldrig haft mer än en eller högst två plantor av varje sort men BÅDA sätter utmäkt med frukt ändå.
Det här med gurkor är lite komplicerat har jag förstått, en del sorter SKA befruktas för att överhuvudtaget ge frukt tex druvgurkor. I de fallen är de "parthenocarpa" sorterna säkra kort. Speciellt om man odlar i växthus där det inte flyger omkring så många pollinerare.
Men de flesta "slanggurkor" ska HELST INTE befruktas alls för då får man sk "frögurkor" som är beska i smaken. Man ser ibland rådet att nypa bort hanblommor för att förhindra detta. Något jag i och för sig aldrig gjort.
Frukt blir det som sagt ändå, fast utan frön. Båda sorterna är goda, men Suyo Long godast. Men Athene kommer fortare igång hos mig så de är en bra kombination.
Åsa, mälardalen zon 2
01-01-2006, 13:55
Fast det är bara de parthenocarpa gurkorna som inte bör pollineras, de slangurkor som är av äldre typ brukar behöva pollinering för att det överhuvudtaget ska bli något. Jag gick på det där rådet att plocka bort hanblommor när jag var ny odlare, tyvärr var det en gammal slanggurkesort jag odlade och det blev inte så mycket att skörda.
Man ser på de parthenocarpa gurkorna när de råkat bli pollinerade frukterna liksom sväller upp i den nedersta änden medans den fortfarande är smal upptill. Dessa gurkor brukar man plocka bort i gurkodlingarna de håller ändå inte måttet för hur en gurka ska se ut estetiskt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.