Full version: Snart slocknar TV´n
råse-marie
Snart kommer vår tv att övergå till digitalasändningar.

Vad tycker ni om förändringen ?

Jag gillar det inte sad.gif tror att det är många äldre och fattiga som kommer att få vara utan tv ett bra tag.
Dessutom verkar det ju stenålder när man måste ha 2 boxar för att spela in ett program samtidigt som man tittar på en annan kanal ....... fin utveckling ..... ohmy.gif ohmy.gif wacko.gif blink.gif
Man hade ju hoppats att dom utvecklat det bättre innan dom satte igång det här sad.gif

Hur har ni gjort / ska göra ? vilken box är bäst och BILLLGAST ?
Rossi
Det har redan slocknat för vissa. smile.gif Gotlänningarna var ju först ut. Här i Skåne slocknar det inte förrän hösten 2007 har jag för mig.

Det utvecklas hela tiden på produktmarknaden och vi som går över sist kommer att ha stor fördel. Det kommer att finnas multiboxar så att man slipper att ha flera stycken.

Jag tycker också att de har varit alldeles för heta på gröten. Förberedelserna för de som var först ut kunde ha varit bättre.
gammelnalle
kommer nog inte att skaffa någon "box"... här släcks det analoga nätet sista februari och då får det nog vara släckt ett tag....

visst finns det program jag VILL se... (kunskapskanalen verkar intressant) men inget jag MÅSTE...

och visst har det gott för fort...vet ni varför??

FÖR MÅNGA NOLLOR!!!

tongue.gif
KURT
SVT24 sänder ju ganska mycket sport, inte minst alla? skidskyttetävlingar. Förmodligen kommer SVT24 också att sända endel "udda" idrotter under os. Dyrare TV apparater har redan inbyggd digitalbox, kommer förmodligen i dyrare DVD apparater snart också. Kunnskapskanalens naturprogram är bra och endel andra, men det är alltför öite kunnskap ännu tycker jag.
Åsa, mälardalen zon 2
Tror digital-tv innebär att många äldre inte klarar av att titta på tv överhuvudtaget även om de skulle ha en box. Mormor har ju jämt sjå idag att sätta på tv:n och hon har bara en dosa idag och inga menyer att bläddra igenom + hon har bara 3 kanaler och ändå ringer hon ibland och säger att hon inte lyckats sätta på tv:n.
Hannele
CITAT (råse-marie @ 30-12-2005, 08:36)
Snart kommer vår tv att övergå till digitalasändningar.

Tja, vi ska försöka testa att gå till biblioteket oftare.. sleep.gif
LadyG
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,30-12-2005, 10:26)
Tror digital-tv innebär att många äldre inte klarar av att titta på tv överhuvudtaget även om de skulle ha en box. Mormor har ju jämt sjå idag att sätta på tv:n och hon har bara en dosa idag och inga menyer att bläddra igenom + hon har bara 3 kanaler och ändå ringer hon ibland och säger att hon inte lyckats sätta på tv:n.

Då borde ni skaffa Loghitechs programmerbara fjärkontroll Harmony 885 (enabrt IR) eller den nyare Harmony 895 (även radio). Du kan programmera den att slå på TV, slå på digitalbox och byta till förvald kanal. Det enda mecket är att programmera det, men när det är gjort behövs det bara en knapptryckning för att slå på all elektronik och få in rätt kanal.
Anma
Hemma har vi kabeltv, så här slapp vi att tänka på något alls, förutom att ratta in fler kalanler som kom till efter digitaliseringen.

På stugan kommer vi inte att ha någon tv från april om vi inte köper en box.
Funderade på att ta med en drös böcker att läsa istället för tv.n.
yenny
Jag slipper köpa box jag med..har comhem här.

Fast jag tycker det känns som att gå tillbaka ett steg då man måste köpa box och tom flera för att kunna spela in från andra kanaler än den man tittar på...
Rossi
Det blir bättre med boxarna. Som jag skrev så är multiboxarna på gång och man kommer att kunna spela in från en kanal trots att man tittar på någon annan kanal.

Men visst är det dåligt att de inför det redan innan alla tekniska finesser är på plats! mad.gif
Klematis
Det känns som om de vill ha ut mer pengar av oss. Alla har ju inte råd att betala hur mycket som helst. Jag själv vill inte lägga ner mer pengar än jag gör idag= tvlicensen. Men man blir ju tvungen. har inte satt mig in i hur det blir för oss eftersom det inte är aktuellt före 2007 tror jag. Stackars alla gamla som måste köpa och lära sig allt detta!!!
Klematis
*Felix matte*
Vi har kabelteve och har fått höra att vi inte behöver göra något som helst... inte ens box för att spela in från en kanal medan vi tittar på annan.
Vi betalar 60kr/mån idag för 13 kanaler inkl svt och fyran
Pirum
Jag betalar något liknande, fast, jag tror att SVT1, 2, 4, SVT24 och Kunskaps/Barn-kanalen måste vara gratis i alla kabelnät. Så egentligen betalar jag för TV3, Kanal5, ZTV och annat skräp jag sällan ser på smile.gif

Tycker att teknikföretagen borde skämmas för att inte komma med bättre och mer lättanvända lösningar. Tekniken som införs nu är ju över 10 år gammal så de kan ju inte klaga på att de inte haft tid.

(Mitt största problem med digital-TV är att vi inte infört HDTV när vi ändå bytte från analogt till digitalt...men, det var ju på inrådan/lobbying från våra kära Viasat/Canal-vänner som riksdagen klubbade igenom att vi behöver fler kanaler än vi behöver bra kanaler, så mest skuld ligger där tycker jag. Viasat/Canal alltså)
mamamaggan
Vi bor i bostadsrätt och har gemensam parabol så vi behöver inte göra något och avgiften ingår i hyran.

Men , vid sommarstugan ställer det till problem.När vi inte är där så ofta har vi endast en gammal bärbar svartvit TV , från 1968, med egna antennspröt. Den kan vi inte fortsätta titta på nu vad jag förstår. Den andra TV:n vi brukar ha därute har vi hemma nu som min TV så kan min man och son kolla på idrott bäst de vill. Men nu måste vi alltså fixa nya grejer för att kunna titta på den därute på sommaren.

Nåja, livet består ju inte bara av TV-tittande men jag tycker också att det är irriterande att tvinga på oss det här.
ÅsaF
Digitaltv har ju fler kanaler och bättre bild så jag ser bara fördelar med det. Dessutom är inte en sån där box så dyr så jag tror nog de flesta har råd med en sån. Det kommer ju inte direkt som en chock detta om man säger så.

Själv har vi parabol så vi kommer inte att märka nån skillnad.
Anki på Öland
Får väl sluta titta på TV helt då.......
Anki
Pirum
CITAT (ÅsaF @ 30-12-2005, 21:18)
Digitaltv har ju fler kanaler och bättre bild så jag ser bara fördelar med det. []
Själv har vi parabol så vi kommer inte att märka nån skillnad.

Har du parabol så innebär digitalövergången i en del fall bättre bild ja (jämfört med analog parabol alltså, som är närapå utfasad i Sverige, så ej i många andra länder). Speciellt om man skaffar HDTV-mottagare när sändningarna blir vanligare i detta format.
I många dåliga kabelnät kommer digitaliseringen också att leda till förbättringar, eftersom de analoga signalerna är så dåliga.

För den som har egen antenn, eller exempelvis analog satellitmottagare (ovanligt här nu), blir det dock inte mycket bättre bild att tala om. Snarare tvärtom, speciellt vid sportsändningar. Analoga Eurosport är mycket bättre än digitala Eurosport, åtminstone i de fall jag sett. (Menar inte i analoga kabelnät, menar analog satellitmottagare)

Jag tycker att det är helt rimligt att vi på en 5/10-årsperiod går över till digital-TV, även marksänd sådan. Men då måste ju folk "lockas" med något. Som när man gick över från LP till CD. Eller från stor klumpig freestyle till mp3-spelare.

Lämpligen borde folk lockas med

*1 klart bättre ljud och bild (stämmer ej, bilden håller 1960-talsnivå (PAL), ljudet 1980-talsnivå (Nicam-stereo))
*2 klart fler kanaler utan att behöva betala fan (minsta paketet kostar ca 150kr => infrias ej)
*3 enklare att använda och att spela in program (infrias ej, enda som är enklare är kanalinställning, kanske)

Alla tre punkterna KUNDE ha uppfyllts, om våra kära politiker hade låtit utreda detta bättre, gärna på EU-nivå. Då hade övergången skett mer naturligt.

I dagsläget är det enbart punkt två som uppfylls, i exempelvis Storbritannien, Finland, Tyskland. Sverige valde en mer marknadsanpassad lösning, tyvärr.

Tillägg : Ja, jag vet att jag skriver långt och svamligt i detta ämne...men eftersom jag fånigt nog velat ha HDTV i >15 år och retar mig oerhört på att vi (Europa, inte bara Sverige) verkar ha valt en dålig kompromisslösning så avreagerar jag mig antar jag. Antalet kanaler har prioriterats framför bildkvalitet. I USA och andra länder, som länge låg efter Europa vad gäller TV-bildskvalitet, så är det självklarhet att digital-TV (som det nu lagstiftas om) också ska innebära klart bättre bildkvalitet.

Nåja. Man får väl se till att ha snabbt bredband så man kan se serier och filmer på datorn istället för på SVT, TV4, etc.

Synd bara att man inte kan se exempelvis fotbolls-VM i HDTV-kvalitet i Sverige. Där måste det ju vara direktsänt och inte hemtankat via internet.

Hoppas inte TV4 gör som de gjorde med årets friidrottssändningar, komprimerar den digitala sändningen så mycket att bilden blir dålig. Och sen konverterar de den digitala sändningen till analog, för att skicka ut i analognätet. Så att inte analogtittare ska få bättre bild än digitaltittare. För det vore ju försmädligt.
Tips : titta noga i bakgrunden på sportsändningar, speciellt när objekt rör sig, stannar, börjar röra sig igen, etc. Fotbollsplaner kan se ut som gjorda av modellera, så "stannar kameran", och man ser varenda grässtrå. Uff.
Löpare som springer fort, gärna i en kurva på 1500m eller så, får armar som ser ut som vore de gjorda av lego. Eurosport är experter på detta, ser ut som om nån kastar in grus i bildskärmen lite då och då. Talar inte om störningar pga för dålig mottagning, utan om fullt "medvetna" komprimeringsdefekter. De trycker in för många kanaler på samma frekvensutrymme, kort sagt. Har mailat TV4 om detta, fick visst medhåll i svaret. Uppmanar andra som har dålig bild att höra av sig till kanalerna som det gäller. Nu är det snart 2006, allt som inte håller "DVD-kvalitet" (ett kapitel för sig) är undermåligt. Klaga, klaga, klaga. Betalar du dyrt för engelsk Premier League ska du inte acceptera bild där spelare ser ut att ha en halo runt huvudet, en aura runt armar och ben, där gräsplanen ser ut som målad plywood.

Pinsamt alltihop. *suck*

Japp, dagens i-landsproblem... :/
Inga från Närke
CITAT (Pirum @ 30-12-2005, 17:59)
Jag betalar något liknande, fast, jag tror att SVT1, 2, 4, SVT24 och Kunskaps/Barn-kanalen måste vara gratis i alla kabelnät.

Gratis och gratis. De kommer att höja licensen nu 1 jan. 2006 så det kostar 1968:-/år.
Jag tycker att man inte skulle behöva betala någon licens till Radiotjänst när man måste betala till t.ex. Boxer eller något annat företag när man nu måste skaffa digitalmottagare m.m.

Åsa i Mälardalen.

Citerar:"Mormor har ju jämt sjå idag att sätta på tv:n och hon har bara en dosa idag och inga menyer att bläddra igenom "

Det behövs bara en dosa om man kopplar rätt och ställer in mottagaren på rätt kanal på TV-n. Vi har Boxer-abonnemang och vanlig TV-antenn. Det är bara att knäppa på TV-en och boxen står ju på hela tiden efter man sökt in de kanaler man har abonnemang på, sedan välja vilken kanal man vill titta på med boxens dosa. Det tycker jag inte är så krångligt och jag är inte tekniskt lagd.
Ewa smålänska höglandet
CITAT (Inga från Närke @ 31-12-2005, 19:03)
Åsa i Mälardalen.

Citerar:"Mormor har ju jämt sjå idag att sätta på tv:n och hon har bara en dosa idag och inga menyer att bläddra igenom "

Det behövs bara en dosa om man kopplar rätt och ställer in mottagaren på rätt kanal på TV-n. Vi har Boxer-abonnemang och vanlig TV-antenn. Det är bara att knäppa på TV-en och boxen står ju på hela tiden efter man sökt in de kanaler man har abonnemang på, sedan välja vilken kanal man vill titta på med boxens dosa. Det tycker jag inte är så krångligt och jag är inte tekniskt lagd.

Min mamma är en lika stor "sportidiot" som jag, så när min pappa gick bort för ett par år sedan, fixade vi en boxer till henne så hon kunde följa sport på alla olika kanaler, vi programmerade kanalerna i den ordning som hon ville ha.
Helt otroligt vad hon hänger med i alla sporter med resultat och namn tongue.gif
Ewa L
Vår sändare gick egentligen ner i höstas (Motala-sändaren), men jag riktade om min antenn söderut och vinner därmed något år.

Min granne däremot (78-årig änka) hon har med min hjälp installerat en boxer som enda alternativ. Men hjälp! vad hon har problem!!! Dvs jag har problem! sad.gif Hon ringer ganska ofta in till mig och behöver hjälp med än det ena än det andra. Inte minst att "boota".

Oftast är det helt enkelt störningarna. När det blir brus/flimmer på en analog sändning, blir det mosaik — eller ingenting — på en digital!
Hon har troligtvis haft brusig sändning mkt ofta tidigare men vant sig vid det eftersom hon har gammal antenn. Det är faktiskt inte så lätt att få henne att förstå det hela. Att hon dessutom skulle behöva investera ytterligare runt 10.000,- på en antenn + installation...? Det är många äldre som kommer att drabbas! sad.gif
Och det är ofta de som är mest i behov av TV.
Pirum
Har din granne tur så hjälper det kanske med en antennförstärkare, kostar oftast från runt 100kr och uppåt. Vi köpte en på Biltema, gav oss klart bättre bild på en viss kanal, kostade väl 79kr. Nu har vi visserligen analog-TV, men det kan vara värt att köpa en förstärkare på öppet köp nånstans och prova.

Att boxar måste "bootas om" är helt oacceptabelt mad.gif Jag vet att det är vanligt, men det borde klassas som konstruktionsfel som ska åtgärdas på garanti alt. rendera ny box.

Förresten, 10.000 för antenn? Det låter enormt mycket, det verkar på din text som att damens antenn visserligen är gammal, men för ca 500kr får man en antenn som bör funka på de flesta håll. Inkl nya kablar och installation kan hela kalaset omöjligen gå på mer än 1500. Men behöver man jätteantenn (1000+ kr), utomhusförstärkare för nära en tusenlapp, och kabeldragning av ström till utomhusförstärkare, då kan det springa iväg antar jag.
Ewa L
Jag har redan ploppat in en antennförstärkare åt henne, och det blev definitivt bättre. Innan hade hon problem varje dag.

Tyvärr rasslar antennkostnaderna snabbt iväg för henne. Jag har varit i kontakt med flera försäljare. Bor man sedan på vischan och måste ta installatör några mil bort så kostar det. Typ 500,- bara för att de skall komma och "titta". De täljer liksom guld med träslev just nu!

Hon är som sagt 78 år, hur länge kommer hon att bo kvar?? Det är ju en fråga jag inte kan ställa av naturliga skäl.
Jag bor ju närmsta granne med henne, och har egentligen samma problem (gammal antenn, radioskugga, boxer) men jag klarar ju att fixa det själv.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon