CITAT (ÅsaF @ 30-12-2005, 21:18)
Digitaltv har ju fler kanaler och bättre bild så jag ser bara fördelar med det. []
Själv har vi parabol så vi kommer inte att märka nån skillnad.
Har du parabol så innebär digitalövergången i en del fall bättre bild ja (jämfört med analog parabol alltså, som är närapå utfasad i Sverige, så ej i många andra länder). Speciellt om man skaffar HDTV-mottagare när sändningarna blir vanligare i detta format.
I många dåliga kabelnät kommer digitaliseringen också att leda till förbättringar, eftersom de analoga signalerna är så dåliga.
För den som har egen antenn, eller exempelvis analog satellitmottagare (ovanligt här nu), blir det dock inte mycket bättre bild att tala om. Snarare tvärtom, speciellt vid sportsändningar. Analoga Eurosport är mycket bättre än digitala Eurosport, åtminstone i de fall jag sett. (Menar inte i analoga kabelnät, menar analog satellitmottagare)
Jag tycker att det är helt rimligt att vi på en 5/10-årsperiod går över till digital-TV, även marksänd sådan. Men då måste ju folk "lockas" med något. Som när man gick över från LP till CD. Eller från stor klumpig freestyle till mp3-spelare.
Lämpligen borde folk lockas med
*1 klart bättre ljud och bild (stämmer ej, bilden håller 1960-talsnivå (PAL), ljudet 1980-talsnivå (Nicam-stereo))
*2 klart fler kanaler utan att behöva betala fan (minsta paketet kostar ca 150kr => infrias ej)
*3 enklare att använda och att spela in program (infrias ej, enda som är enklare är kanalinställning, kanske)
Alla tre punkterna KUNDE ha uppfyllts, om våra kära politiker hade låtit utreda detta bättre, gärna på EU-nivå. Då hade övergången skett mer naturligt.
I dagsläget är det enbart punkt två som uppfylls, i exempelvis Storbritannien, Finland, Tyskland. Sverige valde en mer marknadsanpassad lösning, tyvärr.
Tillägg : Ja, jag vet att jag skriver långt och svamligt i detta ämne...men eftersom jag fånigt nog velat ha HDTV i >15 år och retar mig oerhört på att vi (Europa, inte bara Sverige) verkar ha valt en dålig kompromisslösning så avreagerar jag mig antar jag. Antalet kanaler har prioriterats framför bildkvalitet. I USA och andra länder, som länge låg efter Europa vad gäller TV-bildskvalitet, så är det självklarhet att digital-TV (som det nu lagstiftas om) också ska innebära klart bättre bildkvalitet.
Nåja. Man får väl se till att ha snabbt bredband så man kan se serier och filmer på datorn istället för på SVT, TV4, etc.
Synd bara att man inte kan se exempelvis fotbolls-VM i HDTV-kvalitet i Sverige. Där måste det ju vara direktsänt och inte hemtankat via internet.
Hoppas inte TV4 gör som de gjorde med årets friidrottssändningar, komprimerar den digitala sändningen så mycket att bilden blir dålig. Och sen konverterar de den digitala sändningen till analog, för att skicka ut i analognätet. Så att inte analogtittare ska få bättre bild än digitaltittare. För det vore ju försmädligt.
Tips : titta noga i bakgrunden på sportsändningar, speciellt när objekt rör sig, stannar, börjar röra sig igen, etc. Fotbollsplaner kan se ut som gjorda av modellera, så "stannar kameran", och man ser varenda grässtrå. Uff.
Löpare som springer fort, gärna i en kurva på 1500m eller så, får armar som ser ut som vore de gjorda av lego. Eurosport är experter på detta, ser ut som om nån kastar in grus i bildskärmen lite då och då. Talar inte om störningar pga för dålig mottagning, utan om fullt "medvetna" komprimeringsdefekter. De trycker in för många kanaler på samma frekvensutrymme, kort sagt. Har mailat TV4 om detta, fick visst medhåll i svaret. Uppmanar andra som har dålig bild att höra av sig till kanalerna som det gäller. Nu är det snart 2006, allt som inte håller "DVD-kvalitet" (ett kapitel för sig) är undermåligt. Klaga, klaga, klaga. Betalar du dyrt för engelsk Premier League ska du inte acceptera bild där spelare ser ut att ha en halo runt huvudet, en aura runt armar och ben, där gräsplanen ser ut som målad plywood.
Pinsamt alltihop. *suck*
Japp, dagens i-landsproblem... :/