Full version: Kaffe .....
råse-marie
Var på ett kaffe och jag fick smaka på en så god kaffedrink men nu undrar jag hur ska jag kunna göra en sån själv ????
Det var med mocca smak och vispgrädde uppepå .

Någon som vet lite om sånt här ???

Jag var faktiskt ute och tog en fika med en kompis för sförsta gången på över 6 år med en kompis ......utan man eller barn
snacka om att man kände sig uråldrig när jag skulle beställa "cappuccino "
och kompisen sa prova den här .....

det var SÅ GOTT wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif och det behövdes ju inte något kaffebröd till när det var så mumsigt i.
Zarah P
Du kan köpa en sorts smaksättare, som ofta kallas för "coffee syrup" - de finns i olika smaker, bland annat vanilj, hasselnöt & choklad. Förmodligen kan du hitta dem i din affär, i närheten av kaffet. Annars kan det stå vid sockret, eller så...
Om det inte finns i affären, så kika på närmaste större kedja - eller Espresso House, om du har det i närheten? De brukar sälja sån...
smile.gif
LadyG
Det var inte drinkar i den här betydelsen du menare? http://www.cocktailguiden.com/index.php?ka...ori=kaffe&M=106

Annars har Arlaköket ett smarrigt recept: http://www.arla.se/Default.aspx?id=17653&R...&RecipeID=15483
Åsa, mälardalen zon 2
Lagerhaus har coffee syrup i flera smaker och Lagerhaus vet jag finns i Västerås, för där har jag handlat.

På kaffeinformationens hemsida kan man hitta en del recept + en massa annat kul
netaave
Låter som en Tiramisu

KAFFEDESSERTER

TIRAMISU 4-5 port.

12 "fingerkex"
2 dl starkt bryggkaffe
2 ägg i gulor och vitor
5 msk socker (fruktos)
1-2 msk mandellikör
rivet skal av en 1/2 apelsin
200 gr rumsvarm mascarpone
2 msk kakaopulver

Dränk kakorna i kaffet, fördela dem snabbt i botten på portionsformar eller kaffekoppar.
Vispa äggulor och socker ljust och pösigt.
Blanda ner likören, apelsinskalet och osten.
Vispa äggvitorna till mycket hårt skum och vänd ner dem i blandningen. Rör om.
Bred ut blandningen som ett täcke över kexen.
Ställ in i kylen, minst ett par timmar.
Sikta över kakaopulver före serveringen.

KAFFEMOUSSE 4 port

2 dl lätt kesella
2 dl lätt creme fraiche
1 dl starkt nybryggt kaffe
6 msk socker (fruktos)
4 gelatinblad

1 dl vispgrädde
mörk blockchoklad
ev. kakaopulver.

Blanda kesella och creme fraiche. Tillsätt det avsvalnade kaffet och sockret. Rör om.
Blötlägg gelatinet i kallt vatten 5 min.
Häll hälften av kaffeblandningen i en kastrull och tillsätt gelatinbladen.
Värm försiktigt under omrörning tills gelatinet smält.
Häll i det i resten av kaffeblandningen under omrörning.
Fördela i formar eller koppar.
Låt stelna i kylen.
Rita upp 2-3 cm långa kringlor på ett smörpapper.
Smält chokladen och spritsa kringlor.
Servera moussen med en klick grädde, sikta ev över kakaopulver och toppa med kringlan.
Naturligt vis kan du även använda en färdig dekoration.
råse-marie
CITAT (Zarah P @ 30-12-2005, 10:01)
Du kan köpa en sorts smaksättare, som ofta kallas för "coffee syrup" - de finns i olika smaker, bland annat vanilj, hasselnöt & choklad.

Ska genast åka och kolla smile.gif

Det var ju Så gott och med ett tjockt lager med vispgrädde uppepå wub.gif wub.gif
Zarah P
CITAT (råse-marie @ 31-12-2005, 08:29)
CITAT (Zarah P @ 30-12-2005, 10:01)
Du kan köpa en sorts smaksättare, som ofta kallas för "coffee syrup" - de finns i olika smaker, bland annat vanilj, hasselnöt & choklad.

Ska genast åka och kolla smile.gif

Det var ju Så gott och med ett tjockt lager med vispgrädde uppepå wub.gif wub.gif

Tips; om du gillar smaksatt kaffe - testa att pudra lite kanel eller kardemumma direkt på kaffepulvret i kaffebryggaren, när du gör kaffe. smile.gif
Min kompis Sofia upptäckte sin kaffe-favorit när hon var gravid och inte drack alkohol; Irish Coffee utan whiskey. Hon blandade bara kaffet med farinsocker, och klickade grädde ovanpå - det älskar hon, nu. Det blir ju också en lite annorlunda smak. Och god! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon