AndreasBlomquist
Detta blir för mig första året då jag själv ska dra upp plantor från fröer. Tanken är att jag ska försöka mig på X antal perenner och även en del sommarblommor och tomat/chili också.

Det som ligger närmast till hands att börja med är väl perennerna. Jag har dock en mängd frågor som jag hoppas att någon kan besvara.

Jag har en källare som är 15-16 grader varm, dock kommer inget dagsljus in där. Tänkte dock hålla till där och jag har två stycken 2x36W lysrörsarmatur med rör.
Hoppas att detta räcker till.
Jag kan nog fixa fram högtrycksnatriumlampa om det skulle vara bättre men då är det ju 750W och kostnaden skrämmer mig lite där faktiskt och dessutom värmen lär ju öka markant i rummet.

Angående perennerna så undrar jag vilket den bästa kärlet för att förkultivera i är? Ska man köra direkt i 9x9 cm krukor och då frö till 1 planta per kruka eller är det bästa att köra en planteringsfat, alltså typ en Big Pack med hål i botten och sedan så en massa frö för att sedan skola om i 9x9 när de grott?

En annan fråga gäller hur många fröer man ska ha? Detta kanske låter konstigt men när till exempel alunrot som jag tänkt köpa innehåller 3000 fröer så har jag lite svårt att tro att det ska bli 3000 individuella plantor av dessa. Är det så att man ska så flera fröer i en och samma kruka och behandla dessa som en gemensam planta eller är det verkligen så att det blir 3000 plantor?

// Andreas
Åsa, mälardalen zon 2
Är det stora frön kan du så 1-2 frön per kruka (men det går bra att så i mindre krukor än 9x9) men är det 3000 frön i en påse är det troligtvis mycket små frön och då passar bredsådd bäst ex. i en glassburk och försök få det glest mellan fröerna. Ett sätt att så glest är att ta lite frön på ett finger och blanda med finkornig sand och sedan strössla ut sand och fröblandningen på en yta av fuktad såjord, små frön är ofta ljusgroende.

Alunrot: 1frö = 1 planta men det brukar ju inte vara 100% grobarhet i påsarna men många plantor får du ifall du sår hela påsen, vilket man inte måste göra.

Här är en bra internetsida där man kan kolla ifall perennafröerna behöver kallstratifiering mm.
Helen i Piteå Zon 5
Jag frösår mina frön i större lådor, typ. godislåda, glasslådor och även i köpta små planteringslådor. Sen då plantorna är skolningsbara skolar jag om i krukor, varierar mellan 8+8+8,5 och 9+9+9, även i större krukor beror lite på vilken sorts planta det blir, stora plantor=större kruka.
Din källare håller likadan temp som min, vilket jag tycker är jättebra temp, jag har även likadan typ av lysrör som du.
Angående Alunrotsfröna, står det 3000frön, så blir det nästan så många plantor också, jag tycker att grobarheten av Alunrot är jättehög. Alunrot skolar du om en och en i kruka, det varierar lite på hur lång tid fröna tar på sig att gro, sen är det 'pyttesmått' länge, för att efter omskolningen bli stora fina plantor. Lycka till med dina frösådder, du ska se att det kommer att gå superfint och du får 'blodad' tand och du kommer att fröså mer å mer å mer å mer å ........

biggrin.gif / Helen
kerstin z5-6
kan bara hålla med -och genvägar med få frö av de små fröna är ingen hit-de behöver omskolas-De lampor du har är bra möjligtvis kan du behöva fler rör + hållare när du börjar skola ut -Natrium blir varm o är ingen fördel i en källare med redan ideal temp

Ev en liten fläkt när du börjar ha stora plantor mot sjukdomar o otyg
Lycka till
Alunrot jo .. de är duktiga hihi smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon