Detta blir för mig första året då jag själv ska dra upp plantor från fröer. Tanken är att jag ska försöka mig på X antal perenner och även en del sommarblommor och tomat/chili också.
Det som ligger närmast till hands att börja med är väl perennerna. Jag har dock en mängd frågor som jag hoppas att någon kan besvara.
Jag har en källare som är 15-16 grader varm, dock kommer inget dagsljus in där. Tänkte dock hålla till där och jag har två stycken 2x36W lysrörsarmatur med rör.
Hoppas att detta räcker till.
Jag kan nog fixa fram högtrycksnatriumlampa om det skulle vara bättre men då är det ju 750W och kostnaden skrämmer mig lite där faktiskt och dessutom värmen lär ju öka markant i rummet.
Angående perennerna så undrar jag vilket den bästa kärlet för att förkultivera i är? Ska man köra direkt i 9x9 cm krukor och då frö till 1 planta per kruka eller är det bästa att köra en planteringsfat, alltså typ en Big Pack med hål i botten och sedan så en massa frö för att sedan skola om i 9x9 när de grott?
En annan fråga gäller hur många fröer man ska ha? Detta kanske låter konstigt men när till exempel alunrot som jag tänkt köpa innehåller 3000 fröer så har jag lite svårt att tro att det ska bli 3000 individuella plantor av dessa. Är det så att man ska så flera fröer i en och samma kruka och behandla dessa som en gemensam planta eller är det verkligen så att det blir 3000 plantor?
// Andreas