Skall anlägga en rabatt med buskar och därimellan tänkte jag plantera lite lökväxter. Förutom påskliljor vill jag har något som blommar i slutet av sommaren. Har för flera år sedan sett i en lökkatalog en blomma där de kommenterat att rådjuren inte gillar den. Är det någon som vet någon sådan blomma? Som altså blommar i slutet av sommaren.
Det är här framför altanen vi skall ha rabatten./ Eleonor
Om Kirgislök tycker dom inte!
Almdalen
24-04-2003, 21:51
CITAT (ele @ 24-04-2003, 22:15)
Vilka härliga bilder, jag förstår att du har problem med de "rara " djuren.
Ingegerd
Underbara bilder!!
Jag har bl.a. Kirgislök, Spanska hyacinter (underbart vackra) och Kejsarkronor. Dessa gillar rådjuren inte, men de blommar å andra sidan inte speciellt sent. Antar du menar typ juli/aug.
Fresia, Iris, Gladiolus, Liljor? Vackra men jag tycker det är bökigt med att jag måste komma ihåg att ta upp lökarna.
Varför måste det vara just lökväxter? Perenner? Urvalet blir ju väldigt mycket större.
Louise i Göteborg
25-04-2003, 08:32
Som Betty säger: lök.
Växter ur narciss- och alliumsläktena är så djursökra det går. Det finns massvis i båda grupperna. Hos mig äter dom inte heller snödroppar, men dom blommar ju ännu tidigare.
Får jag föreslå ett viltstängsel?
jaa du de kanske blir till o ha hönsnät framför dina växter
rådjuren vet ju o kommer ihåg var det finns godis att äta
härliga bilder på de söta varelserna ,hoppas du hittar nåt dom inte gillar som du gillar
men som alla skrivit rådjur gilla olika saker
kanske det går att odla giftiga växter enbart för det kan dom ju knappast äta,,,,,men då måste du ju vara försiktig med barn,,,,
annars finns det ju en heldel giftiga vackra växter
Jag tycker djuret såg smarrigt ut. Skaffa en bössa med ljuddämpare och ta dem till frysen
Tack för alla svar! :-)
Anledningen till att jag skrev lökväxter var att jag sett kommentaren i en lökkatalog en gång om att rådjuren inte gillade den och den blomman.
Jag är inte en direkt trädgårdsfantast så de där man måste ta upp för vintern är inte min grej. Det skall vara så lättskött som möjligt.
Egentligen har jag väl inga problem med rådjuren. De som var inne i höstas käkade vanligt gräs och verkade nöjda, men jag tänker inte ställa till kalas för dem och plantera tulpaner. Men eftersom mitt blomintresse inte är gigantisk är jag inte ledsen för det. Bara jag får några blommor så är jag nöjd.
Mina snödroppar har jag fått ha ifred. Om det har funnits något annat i trädgården de käkat upp så är det inget jag har planterat och därför inget jag vet om (och har då inte har ont av)
Skall ut och kolla hur blommorna ser ut som ni tipsat om. Tyvärr har jag inte hittat någon hemsida där man kunde söka på narciss som grupp, därav lite mitt problem, för de visst jag var säkra. Har någon tips på en bra sida där jag tex kan kolla narciss och alium som grupp?
/Eleonor
CITAT (ele @ 25-04-2003, 18:44)
Tyvärr har jag inte hittat någon hemsida där man kunde söka på narciss som grupp, därav lite mitt problem, för de visst jag var säkra.
Narcisser är alltså påsk- och pingstliljor och allium är lökväxter.
Louise i Göteborg
25-04-2003, 21:18
Om du nu inte är speciellt växtintresserad utan "bara vill ha nåt' som blommar" behövs väl inget avancerat sökande. Gå till närmsta planskola ed och titta bland lökarna (till hösten altså). Där finns bild, svenskt och vetenskapligt namn. Heter dom narciss eller allium är det grönt. Eller gå dit nu, en del allium säljs nu också.
Vem vet - med ett lyckat lökinköp kanske intresset vaknar.....
Hej
Hittade en sida igår där jag lyckades söka på narciss och allium. Fina blommor. Även om trädgårdintresset inte är ofantligt så är det ändå kul att planera och lite krav har jag ju. Jag måste ju gilla blomman iallafall.
Jag har inte bestämt buskar än så det är mycket kvar att planer och titta på innan det blir klart.
/Eleonor
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.