Full version: Nu har Jelitto kommit
kerstin z5-6
och jag funderar på Dionysia -250 kr fröpåsen .. är man -eller är man .. Jo det är man laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif blink.gif blink.gif blink.gif blink.gif blink.gif
fanns mycket mer i den jag vill ha med blink.gif blink.gif blink.gif blink.gif

har ni fått den än ? o vad ska ni ha ?
ohmy.gif tongue.gif
Helen i Piteå Zon 5
Oj, 'lyllo' du, inte har jag fått den ännu! hoppas till veckan då. Finns det många nyheter? Jag och BjursBerit avvaktar lite med vår order in till Chiltren Seeds tills vi får kolla in vad vi 'behöver' från de båda katalogerna biggrin.gif /Helen
kerstin z5-6
javisst -en hel del smile.gif

en mörkbladig geranium tex
Helen i Piteå Zon 5
Superfin Näva! Förstår att jag har en katalog att se fram emot att få i brevlådan biggrin.gif laugh.gif
Betty
Jag beställde Jelittokatalogen här om dan, är det lång leveranstid på den? *otålig*... rolleyes.gif
bikiv
Jag är lite skeptisk inför fröer/plantor från utländska leverantörer. Inte alls för att det inte är Svenska, men för att det finns växter som inte alls trivs i vårt klimat. Hur är det med Jelitto, anger man växtzon och kan man lita på det?

Beror kanske på min dåliga erfarenhet av Bakker... mad.gif

Fast om "ni däruppe i norr" vågar er på så kanske även jag "lite" söderut skulle chansa. Min växtzon här i Sthlm kanske inte skiljer sig så mycket från er Norrländska?
kerstin z5-6
Det är ytterst få perenner/prydnadsväxter som är svenska från början
-Röd solhatt är tex en prärieväxt från usa:), Opuntia är en utomhuskatus som går bra under snön osv
De enda växter jag tror man kan få problem med ur den aspekten /klimat- -förutom de tropiska palmerna och bananerna (-som dock går bra för Andreas i Uppsala )
-så är det nya zeelänska växterna knepiga -mest beroende på att de har fel årstid -sommar när vi har vinter osv ..
Däremot kan ju snöbrist förorsaka en del bekymmer LOL smile.gifsmile.gif

Jag tror inte att jag beställer/köper - en enda fröpåse från Svenska firmor -utom de anueller jag köper på Granngården

Växter med dålig härdighet är i Jelitto benämnda patio plants -eller har zon beteckning 8-9
De är mycket försiktiga i sina zon angivelser (-fast de har den omvända zonkartan med 1 som härdigast och 10 som minst härdig)

Det är den enda kritik jag har -att man inte kan /ska bry sig om deras zonangivelser så mkt

Dessutom är det ju så att perenner inte ska vara zonangivna alls ?

Det gäller ju buskar träd och annat vedartat
Katalogen är gratis o innehåller många bra såråd på svenska
beställ den smile.gif

Du kan överhuvudtaget inte jämföra Bakker -lurfirma oseriös-med jelitto som funnits i mer än 40 år och för det mesta levererar frö till plantskolister som sår själva
:)Stockholm .. är väl tropikerna jämfört med Västerbotten -så du kan nog odla det mesta i katalogen smile.gif för det kan jag smile.gif

Dessutom -om man får upp frö kan man slösa med plantor och göra stoora planteringar för liten summa smile.gif samt glädja sin omgivning med överskottet

Nej katalogen brukar komma snabbt -än är det inte riktigt högsäsong -i mars kan det ta längre tid
fröportionerna är väl tilltagna ca 50-100 plantor /portion
Sollan
Får man katalogen per automatik när man har beställt förra året? -05
kerstin z5-6
jajjamän -den kommer i dagarna i så fall
bikiv
OK, litar på dig Kerstin! Katalog är beställd!
Men, Sthlm är inte tropiskt! Iaf inte min lilla plätt! Vi har ett "kallstråk" över tomten, mycket har dukat under, tom så´nt som borde gå att överleva på Grönland!

Fast det kanske är ett handhavandefel? blink.gif

OK, Bakker, förstår att det är en amatörfälla, men jag har inget annat att jämföra med! Och aldrig mera...

Den där nävan du visar på bild, Kerstin, är ju förbaskat läcker... tänk om t o m jag skulle kunna ohmy.gif

Vad kommer jag att drömma om i natt tro?
kerstin z5-6
Frösådder -så klart du kan !

Här finns råd för vanliga och konstifika sorter smile.gif
litet lysrör ett bord -en plastbytta o såjord smile.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
ploorp
sen är du fast smile.gif
Näva, riddarsporre , lammöra , kungljus , alunrot , höstöga -de har en låg snygg i år , stockrosor, är alla hur lätta som helst att så själv
De andra med förresten smile.gif biggrin.gif
AndreasBlomquist
Kerstin, du som har handlat ifrån Jelitto tidigare. Hur funkar detta med deras växtskyltar? Alltså om man köper en fröpåse med låt säga 50 frö i och vill ha skyltar, får man då 50 stycken till ett pris av 0.07 Euro per styck eller vad?
kerstin z5-6
Ingen aning -jag köper blanka växtskyltar i storpack och skriver själv -Man kan ju inte betala för ofödda växter:) Vad händer om -hemska tanke inget gror ....
Du står där med 50 växtskyltar smile.gif
Så skicklig är inte jag än -att jag kan garantera att det gror
Herman Mayer har div återförsäljare för storpack -Lindblomsfrö tex har tidigare sålt 1000 pack
Magdis
Det är rena frosseriet här nu när frökatalogerna kommit! biggrin.gif Jag är inte så rutinerad som er andra ännu att jag vet vad jag vill ha, utan jag bläddrar igenom katalogerna för att ta reda på det. OK, vissa sorter vet jag att jag vill ha. Men när jag tittar i katalogerna och får syn på en sällsynt vacker sort så skriks och tjoas det värre....maken har nog rätt i att frökatalogerna är rena Magdis-porren. laugh.gif
kerstin z5-6
Porr :

Delphinium elatum "serie "new Millenium"
laugh.gif
Magdis
Ja nog var den bilden en frosseribild alltid! tongue.gif
Denna väckte enormt habegär hos mig också:
kerstin z5-6

eller denna smile.gif M horridula smile.gif
Magdis
Det är synd att man inte kan hitta alla sorter man vill ha i en och samma frökatalog. Undrar just när Jellitokatalogen kommer, jag saknar bilderna på deras hemsida.
stina
Era styggingar! Ny har jag också beställt katalogen....

ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif
Susanna
Nu blir jag också sugen! Vad är det för adress till deras sida? Har letat men hittar den inte.
Åsa, mälardalen zon 2
Jelitto
Susanna
Tack! Nu ska här suktas!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon