Det är ytterst få perenner/prydnadsväxter som är svenska från början
-Röd solhatt är tex en prärieväxt från usa:), Opuntia är en utomhuskatus som går bra under snön osv
De enda växter jag tror man kan få problem med ur den aspekten /klimat- -förutom de tropiska palmerna och bananerna (-som dock går bra för Andreas i Uppsala )
-så är det nya zeelänska växterna knepiga -mest beroende på att de har fel årstid -sommar när vi har vinter osv ..
Däremot kan ju snöbrist förorsaka en del bekymmer LOL

Jag tror inte att jag beställer/köper - en enda fröpåse från Svenska firmor -utom de anueller jag köper på Granngården
Växter med dålig härdighet är i Jelitto benämnda patio plants -eller har zon beteckning 8-9
De är mycket försiktiga i sina zon angivelser (-fast de har den omvända zonkartan med 1 som härdigast och 10 som minst härdig)
Det är den enda kritik jag har -att man inte kan /ska bry sig om deras zonangivelser så mkt
Dessutom är det ju så att perenner inte ska vara zonangivna alls ?
Det gäller ju buskar träd och annat vedartat
Katalogen är gratis o innehåller många bra såråd på svenska
beställ den

Du kan överhuvudtaget inte jämföra Bakker -lurfirma oseriös-med jelitto som funnits i mer än 40 år och för det mesta levererar frö till plantskolister som sår själva
:)Stockholm .. är väl tropikerna jämfört med Västerbotten -så du kan nog odla det mesta i katalogen

för det kan jag

Dessutom -om man får upp frö kan man slösa med plantor och göra stoora planteringar för liten summa

samt glädja sin omgivning med överskottet
Nej katalogen brukar komma snabbt -än är det inte riktigt högsäsong -i mars kan det ta längre tid
fröportionerna är väl tilltagna ca 50-100 plantor /portion