Jag har fått några ekollon som jag ska så nu är frågan? ska jag fila dom eller inte? ska jag så som nu eller vänta till senare i vår? eller jag kanske ska så dom nu och sätta ut krukan i snön?
vem av alla duktiga odlare kan ge mej ett svar och lite hjälp på traven... hälsningar Lena
BLÅKORN
30-12-2005, 21:17
Hej Använd sök funktionen och sök efter ekollon så skall du se hur mycket det finns på forumet. Lycka till.
lena.g
30-12-2005, 21:33
Tack för tipset men det verkar inte finnas nåt där eller så har jag sökt på fel sätt.../Lena
mamamaggan
31-12-2005, 14:42
Vet inte hur man ska göra men så här gjorde jag. Fick för ett par år sedan med ett ekollon in med mossan som jag hade i adventsljusstaken. När jag tog bort mossan upptäckte jag att ekollonet hade grott så då satte jag det i en kruka med jord. Krukan fick stå inne tills det blev tillräckligt varmt att sätta ut den då c:a 15 cm långa eken. Grävde ner den ute och nu växer den och frodas.
kristerh
31-12-2005, 17:14
Jag skulle nog sätta det i en kruka, tryck bara ner det lite lätt, alltså inte gräva ner den, ställ sedan ut krukan, och till våren kommer den att börja växa i precis lagom tid. krister
Hannele
01-01-2006, 11:00
CITAT (lena.g @ 30-12-2005, 21:33)
Tack för tipset men det verkar inte finnas nåt där :( eller så har jag sökt på fel sätt.../Lena