|
Kalinsi
31-12-2005, 00:20
Läste en varning om smällare på ett annat hundforum. Fick tips om en länk till ett ställe där en tjej skrivit om vad som hände med hennes storpudel förra året pga smällar-rester  Hunden dog! Citat ur texten: CITAT När vi kommer fram så konstaterar de att han är död! Det var så hårt. Jag kunde inte sluta gråta. Jag gav dem fyrverkeripjäsen och sa att han hade tuggat på den. De tog med sig den till labbet, o när hon kom tillbaka sa hon att Kasper hade fått i sig Bariumsalt som den innehöll. 1-15 gram räckte för att han skulle bli förgiftad. Här finns texten i sin helhet: http://www.pudelklubben.se/forum/index.php...wtopic=4085&hl=
Är det såna här gånger man ska tacka sin lyckliga stjärna för att man bosatt sig i obygden, långt från alla smällare och annan skit  Ni har det inte lätt alla ni som bor mitt i städerna, hundarna älskar juh alla nya pinnar som finns på backen, och den 1/1 lär det inte va´lite nya pinnar att kontrollera.
zaaritha
31-12-2005, 00:43
Vi bor 3 km från sta´n--men här smälls mycket!! Jehovas Vittnen firar inte jul--men ; firar de nyår? Se´n har vi två andra raketglada grannar- o stackars Tessi blir rädd o hysterisk.
Blev så bestört häromdagen. Ett gäng tonårsgrabbar var ute och gick med en hundvalp och smällde smällare längs promenaden.
zaaritha
31-12-2005, 01:02
Nå´n som är med i Jehovas Vittnen o kan svara??
*Felix matte*
31-12-2005, 08:27
CITAT (zaaritha @ 31-12-2005, 01:02) Nå´n som är med i Jehovas Vittnen o kan svara?? Nej bevare mej väl... är inte med men vet att de inte firar vare sig jul, nyår eller födelsedagar. Vet också att det är sååå jämrans skenheligt så man mår illa... t.ex födelsedagspresent ger man dagen före eller efter födelsedagen.... nåja alla gör väl inte så, men...
Åsa, mälardalen zon 2
31-12-2005, 09:41
Bariumsalt finns även i vanliga tomtebloss så även såna ska man se till inte finns i närheten av ex. valpar som smakar på det mesta.
Anki på Öland
31-12-2005, 10:52
CITAT (Reserv @ 31-12-2005, 00:24) Är det såna här gånger man ska tacka sin lyckliga stjärna för att man bosatt sig i obygden, långt från alla smällare och annan skit  Ni har det inte lätt alla ni som bor mitt i städerna, hundarna älskar juh alla nya pinnar som finns på backen, och den 1/1 lär det inte va´lite nya pinnar att kontrollera. Man behöver inte bo i stan för att "plågas" av smällare. min ena granne, 2 grabbar i 22-23-årsåldern, har haft fest varenda kväll sen jul och varit ute och skjutit av lite smällare då och då under kvällarna. Det är tur jag inte äger nån "bössa"..... Anki
CITAT (Kalinsi @ 31-12-2005, 00:20) Läste en varning om smällare på ett annat hundforum. Fick tips om en länk till ett ställe där en tjej skrivit om vad som hände med hennes storpudel förra året pga smällar-rester  Hunden dog! Citat ur texten: CITAT När vi kommer fram så konstaterar de att han är död! Det var så hårt. Jag kunde inte sluta gråta. Jag gav dem fyrverkeripjäsen och sa att han hade tuggat på den. De tog med sig den till labbet, o när hon kom tillbaka sa hon att Kasper hade fått i sig Bariumsalt som den innehöll. 1-15 gram räckte för att han skulle bli förgiftad. Här finns texten i sin helhet: http://www.pudelklubben.se/forum/index.php...wtopic=4085&hl=Grattis  men synd om hunden stackarn!
Kalinsi
31-12-2005, 14:29
CITAT (Azeman @ 31-12-2005, 12:32) CITAT (Kalinsi @ 31-12-2005, 00:20) Läste en varning om smällare på ett annat hundforum. Fick tips om en länk till ett ställe där en tjej skrivit om vad som hände med hennes storpudel förra året pga smällar-rester  Hunden dog! Citat ur texten: CITAT När vi kommer fram så konstaterar de att han är död! Det var så hårt. Jag kunde inte sluta gråta. Jag gav dem fyrverkeripjäsen och sa att han hade tuggat på den. De tog med sig den till labbet, o när hon kom tillbaka sa hon att Kasper hade fått i sig Bariumsalt som den innehöll. 1-15 gram räckte för att han skulle bli förgiftad. Här finns texten i sin helhet: http://www.pudelklubben.se/forum/index.php...wtopic=4085&hl=Grattis  men synd om hunden stackarn! Vadå "grattis"?
CITAT (Kalinsi @ 31-12-2005, 14:29) CITAT (Azeman @ 31-12-2005, 12:32) CITAT (Kalinsi @ 31-12-2005, 00:20) Läste en varning om smällare på ett annat hundforum. Fick tips om en länk till ett ställe där en tjej skrivit om vad som hände med hennes storpudel förra året pga smällar-rester  Hunden dog! Citat ur texten: CITAT När vi kommer fram så konstaterar de att han är död! Det var så hårt. Jag kunde inte sluta gråta. Jag gav dem fyrverkeripjäsen och sa att han hade tuggat på den. De tog med sig den till labbet, o när hon kom tillbaka sa hon att Kasper hade fått i sig Bariumsalt som den innehöll. 1-15 gram räckte för att han skulle bli förgiftad. Här finns texten i sin helhet: http://www.pudelklubben.se/forum/index.php...wtopic=4085&hl=Grattis  men synd om hunden stackarn! Vadå "grattis"? Att du insåg att hundar inte ska äta smällare typ
Om Kalinsi är bussig nog att dela med sig av nåt hon läst för att vi andra ska va´räddare om våra hundar (och vissa korkade katter  ) så ska hon inte behöva mötas med spydigheter. Det är kanske inte alla som tänkt på hur farligt det är med alla raketrester som finns överallt efter nyår och majbrasor. Tack Kalinsi för informationen, jag uppskattade den i alla fall
Zarah P
31-12-2005, 16:20
CITAT (Reserv @ 31-12-2005, 15:48) Om Kalinsi är bussig nog att dela med sig av nåt hon läst för att vi andra ska va´räddare om våra hundar (och vissa korkade katter  ) så ska hon inte behöva mötas med spydigheter. Det är kanske inte alla som tänkt på hur farligt det är med alla raketrester som finns överallt efter nyår och majbrasor. Tack Kalinsi för informationen, jag uppskattade den i alla fall  Jag kunde inte ha sagt det bättre själv!! Tack för informationen Kalinsi - det var bra att du delade med dig!
Jag vill också hänga på och säga Tack för informationen. Inte så himla lätt att ha koll och komma ihåg allt... då är det bra att någon påminner... och de hemska raketerna finns ju snart överallt på backen, hundar är ju dessutom rätt så kvicka på att hugga in på både det ena å det andra. Så det är bra att man blir påmind så man är extra uypppmärksam ett tag framöver.
CITAT (Reserv @ 31-12-2005, 15:48) Om Kalinsi är bussig nog att dela med sig av nåt hon läst för att vi andra ska va´räddare om våra hundar (och vissa korkade katter  ) så ska hon inte behöva mötas med spydigheter. Det är kanske inte alla som tänkt på hur farligt det är med alla raketrester som finns överallt efter nyår och majbrasor. Tack Kalinsi för informationen, jag uppskattade den i alla fall  det gjorde jag med har en "pinnhund" och hade inte en aning om bariumsaltet tack för infot kalinski
*Felix matte*
31-12-2005, 16:57
Varnar dotter som har labb... hon gillar pinnar. Tack Kalinsi för varningen.  Ha en fin avslutning på årets sista dag och ge mamma solis en kram från mig.
CITAT (Azeman @ 31-12-2005, 17:53) Ja, det är klar man ska hålla koll, men om man inte vet att det faktiskt kan vara farligt med en raketpinne när det inte är farligt med pinnar i skogen, är det ju jättebra att man blir medveten om det ju! Jag visste inte att det var farligt, har heller inga hundar som tuggar på grejer som de hittar utomhus. (som det nu visar sig att det var tur det!) Jag visste heller inte att vissa hundar är allergiska mot lök och kan dö av det. Tydligen är det så, och jag har matat mina hundar med köttfärssås rester i evigheter...
CITAT (Anne R @ 31-12-2005, 21:01) Jag visste heller inte att vissa hundar är allergiska mot lök och kan dö av det. Tydligen är det så, och jag har matat mina hundar med köttfärssås rester i evigheter...  Är det sant?  Här går alla rester ner i den stora slasktratten, och ännu har det inte vart några problem. Var har du läst/hört det? Kan juh va´intressant att veta vad man gör för dagliga blunders med sina älsklingar, man vill juh inte ta livet av dom, även om dom drar fram som bulldozers över mina Hibiskusar.
CITAT (Reserv @ 31-12-2005, 21:05) Är det sant?  Här går alla rester ner i den stora slasktratten, och ännu har det inte vart några problem. Var har du läst/hört det? Kan juh va´intressant att veta vad man gör för dagliga blunders med sina älsklingar, man vill juh inte ta livet av dom, även om dom drar fram som bulldozers över mina Hibiskusar. Min mammas kompis hund blev dödssjuk av en bit lök. Låg inne i flera dagar och svävade mellan liv och död. Veterinären sa att vissa hundar är allergiska. Problemet är att man inte vet vilka. Veterinären sa också att lök inte är bra för några hundar, allergiska eller inte. Men mina verkar inte tagit skada iallafall...
Uscha, va´hemskt. Tur att det gått bra här, annars så kanske jänta trott att jag hämnats dom döda Hibiskusarna
*Felix matte*
31-12-2005, 22:08
Så här står det på Apotekets sida ang hundar och lök. Lök och vindruvor Hundar kan bli dåliga av lök - även här beror det på att de ibland äter mycket stora mängder. Löken innehåller ämnen som är giftiga även för oss människor, men inte i de mängder vi brukar äta. Dessa ämnen gör att hunden kan få blodbrist och blod i urinen. Ett exempel är en labrador på 27 kg som åt en hel lökpaj med nästan ett kilo lök i. Hunden fick dåliga blodvärden och behandlades hos veterinär och var helt återställd först efter omkring två veckor. Det har också visat sig att hundar kan få njurskador av vindruvor eller russin om de får i sig en större mängd. Exakt vad detta beror på vet man än så länge inte.Även våra husdjur kan bli förgiftade
Tack Agneta
Kalinsi
01-01-2006, 17:35
Azeman,om du läser hela historien så ser du att hunden var lös i ägarens egen trädgård endast för några min när hon själv klädde på sig. När hon tittade ut på hundarna genom fönstret såg hon att den ena hunden hade något rött i munnen. Så snabbt gick det alltså och det handlade inte om att ägaren skulle ha låtit sin hund tugga på smällare/fyrverkeri. Hon hade heller inte själv smällt av smällaren/fyrverkeriet. Utan det hade hamnat i hennes trädgård. Jag förstår inte varför du behöver uttrycka dig på det sätt du gör när det handlar om en så tragisk olycka  Självklart förstår människor att deras hundar inte skall äta/tugga på smällare och dylikt, men här handlade varningen om att vara extra uppmärksam då det kan hända så snabbt och på detta sätt som det hände.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|