Full version: Avocado
Eva St
Min Avocado som kommit så fint börjar bli lite brun i två av bladen. Det är bara i kanterna på bladen. Någon som kan tipsa mig om vad felet kan vara.
Den är omplanterad för ett bra tag sedan i en rejäl kruka det är nog tredje omplanteringen och det har inte varit några problem tidigare. Den har stått ett tag i förrådet ca 15 grader och extraljus för att inte bli alltför lång och ranglig och det har den gjort ett bra tag utan att visa några tecken på att inte trivas. Men så idag fick jag se att några av bladen börjat se lite bruna ut och vore jättetacksam för råd om detta.
Eva St
Eva St
Ingen som vet???
Eva St
Åsa, mälardalen zon 2
Svårt att veta när man inte ser växten. Det som ibland orsakar att kanterna torkar är för mycket näring i jorden. Men det kan även vara något naturligt, avokado tillhör ju växter som inte tappar alla bladen till vintern utan avokado byter ut uttjänta blad genom att släppa några i taget.
Eva St
Men denna är ju ganska ny. Jag satte den i vintras då bör den väl inte tappa blad nu eller? Kan det vara för kallt där den står i 15 grader och extraljus?
Eva St
Eva St
Var nere och kollade på den ikväll och nu är tre av de fem bladen brunfläckiga syns mest på undersidan. Ovansidan ser grönflammig ut. Tog upp den i rumsvärme nu om det kan vara bättre. Eller kan den ha fått en för stor kruka vid sista omplanteringen?
Eva St
Liselotte i zon 3
Jag har ingen aning om vad felet kan vara. Men min 5 åriga dotter satte en avokadokärna förra våren och jag min toka slängde ut den för att inget hände, men när jag senare mot sensommaren skulle plantera där jag slängt ut kärnan hade det till min förvåning kommit upp ca 1 dm stor planta från den.
Grävde upp den och planterade i kruka och nu står den i vårt storarumsfönster i söderläge och vattnas precis som de andra krukväxterna, nu är den ca 3-3,5 dm stor och får nya blad mest hela tiden.

Men jag har en fråga, kan jag toppa den nu för att den skall förgrena sig?

Liselotte
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon