Full version: Skotträdda djur
kristerh
Min lilla kisse verkar inte bry sig om nyårsraketer, fast vid 12 slaget brukar hon bli lite orolig, och vem blir inte det, det är ju så fruktansvärt mycket raketer o annat vid 12 slaget så man kan tro att 3 världskriget brutit ut,
iallafall var det så förra året wink.gif
Har en arbetskamrat som har en liten hund och den är livrädd för allt pang,
de brukar lägga henne i pannrummet när det blir för mycket smällare ute, det är det enda stället de har där det inte hörs när det pangar o smäller.
hunden vågar inte ens gå ut o göra sina behov.

Är det bara hundar som är skotträdda tro wink.gif
kanske de har en annan slags hörsel än katter wink.gif
vad har ni andra för erfarenheter av skotträdda djur.
krister
yenny
Min Frida (katt) är mest nyfiken och springer o tittar i alla fönster. Fast lite orolig är hon nog också mitt i alltihopa.
hon brukar inte veta riktigt vart man måste ha kollen, o frida vill helst ha koll på allt samtidigt.
kristerh
Yenny, vilka fina kissar du har wub.gif gillar speciellt Amanda wub.gif
krister
*Felix matte*
Felix var aldrig skotträdd, han sprang efter och ville fånga raketerna. smile.gif wub.gif
zaaritha
Tessi är jätterädd, tyvärr!
Anma
xxx är lvrädd, samma med åskan. Han flåsar och stönar och när det är som värst försöker han att krypa under vardagsrumsbordet fast han inte får plats där. Har provat att ha honom i studion med hög musik och på toaletten, men han blir ännu mer orolig då, det är ju inte där han brukar hålla till i vanliga fall. Nu ligger han vid soffan med bomull i öronen och flåsar. Det har smällt lite redan. Det är svårt att inte trösta, men jag vet ju att det bara blir värre då. I år har jag börjat prata med extra hurtig och glad röst redan för en vecka sedan och lekt med honom för att sedan kanske idag avleda honom, men han är inte så leksugen just nu, han har ju inflamation i tanden också och har ont till råga på allt.

xxx bryr sig inte det minsta. Tur att han inte blivit påverkad av xxx
Åsa, mälardalen zon 2
Förra hunden var jätterädd vi har fortfarande dörrar med klösmärken när hon försökte öppna dem i panik, henne brukade vi droga med valium vi fått av veterinären.

Nuvarande hunden satt vid 12-draget och tittade på fyrverkerierna i burspråket och viftade på svansen.
Zarah P
Ingen av mina katter bryr sig ett dugg, som tur är. Anton är bara nyfiken och sitter i fönstrena och tittar på alla de roliga sakerna som flyger. Bella intar en eller annan favoritplats och ger blanka den i om det är nyår eller ej - raketer är inget för henne. smile.gif
Eva i Skåne
Min mamma ringde strax efter tolvslaget.
Deras hund hade följt med en av dem in på toa tidigt på kvällen och sedan suttit kvar där nästan hela tiden sad.gif Under den "värsta" tiden fick en av dem sitta inne hos henne.
Fenja
Jag hade en mycket skotträdd new foundlandstik innan som veterinären lärde mig att jag skulle stoppa fullt med bomull i öronen på. Med hjälp av detta så klarade hon tämligen väl nyårs- och påskhelgerna. Man ska tvinna långa snoddar och stoppa dem djupt ner i öronen och låta den vara kvar tills smällandet garanterat är över.
Mvh
Fenja
Anki på Öland
En av min grannes 3 katter är livrädd för smällandet - hon kryper in i en garderob eller liknande och ligger där tills allt är över. Om hon är ute springer hon hysteriskt och gömmer sig. Hon är annars en ganska cool katt.
Anki
pejori
NU kan jag svara på frågan smile.gif smile.gif
nej jag har inga skotträdda djur längre wub.gif
lite orolig var tiken när det var som värst, men valparna sov laugh.gif laugh.gif
min gamle var mycket rädd. fick sövas dom sista åren då han riskerade hjärtstopp. sad.gif sad.gif
alla nyår och påsk, så länge han fanns var en plåga för honom, även åskan.

lite OT.
läste en insändare i DN om ett förslag.
"har man en skotträdd hund, ska man ta ut den på nyår, så den får se fyrverkeriet och därmed inse att det inte är farligt"
den personen hade lika mycket kunskap om skotträdda hundar, som en fiskmås vet om rävjakt mad.gif mad.gif mad.gif
Ewa smålänska höglandet
Vi får tillbringa våra nyårsaftnar långt ute i skogen mad.gif
Boxer
Mitt hjärta blöder för alla rädda djur sad.gif Tänker även på de vilda djuren. Hur ska dom förstå?
fruberglund
Grisarna ville inte komma in från utegården när vi kom hem inatt utan stod innanför luckan och tryckte så tydligen var de rädda för allt smällande. De fick vara kvar ute inatt istället.
silos
Min Molly blandisen är rädd för smällar. Inatt som var hade jag musiken på överallt här hemma och satt och virkade och jäspade och såg till att hon inte rusade iväg utan sa lugnt:stanna kavr så det gick bra hon "hässjade" till endast en gång men blev lugn mycket snart.
kryddan
Mina föräldrars hund får lugnande varje nyår för att klara av det.

Vår katt är livrädd och letar febrilt efter trygga platser. Han tillbringade en stor del av gårdagskvällen i mitt knä - men vid tolvslaget blev det så mycket skjutande att det inte heller var tryggt - och det går inte att göra något för att trösta honom heller. sad.gif
Castea
CITAT (Felix matte @ 31-12-2005, 17:55)
Felix var aldrig skotträdd, han sprang efter och ville fånga raketerna. smile.gif  :wub:

Så här?
LadyG
Mina kissar visade inga tecken på att bry sig om smällarna, tack och lov. Jag tänkte på alla skotträdda husdjur under nyårshelgen och led med dem (jag är ganska skotträdd själv).
*Felix matte*
CITAT (Castea @ 02-01-2006, 02:50)
CITAT (Felix matte @ 31-12-2005, 17:55)
Felix var aldrig skotträdd, han sprang efter och ville fånga raketerna. smile.gif  wub.gif

Så här?

ohmy.gif laugh.gif laugh.gif nej han fick aldrig tag i någon .
andersen
CITAT (Boxer @ 01-01-2006, 11:23)
Mitt hjärta blöder för alla rädda djur sad.gif Tänker även på de vilda djuren. Hur ska dom förstå?

Jag tittade ut över parkeringen på nyårsafton,där var det tre tyskharar som inte visste var dom skulle ta vägen dom hoppade högt och sprang fram o tillbaka under en halv timma, stackarna vi tyckte så synd om dom.
Lotta150
Vi har två katter, en "gamling" som inte bryr sig ett dugg om nyårssmällarna, och en ung kisse på dryga året som var helt skräckslagen på nyårsnatten. Vi saknade henne frampå kvällskvisten och hittade henne så småningom under skrivbordet mellan några pärmar som stog på golvet och en väska. Vi tog fram henne och försökte lugna henne, men hon ville gömma sig igen. Nu hittade hon en tom kartong som hon kunde gömma sig i. Där fick hon sitta tills det tystnat. Det var så synd om henne sad.gif sad.gif
ingrid fuxwall
Det finns skotträdda hästar och säkert individer bland de flesta djurslag som är rädda för skotten på nyår.

Två av mina hundar är rädda och den tredje skäller för att skrämma iväg dem men jag tror inte riktigt på honom, tror att han är en smula rädd och försöker dölja det med att verka "tuff"
Emma
Vår bearded collie Sertina är livrädd för smällandet. Darrar och flämtar.
I år har vi drogat henne med stesolid vilket fungerat rätt så bra, På själva nyårsaftonen sitter vi ute i skogen hela dan och halva natten.
Jag har köpt en cd med div. ljud för att träna henne om hon nu överlever sin sjukdom.
Vi får åka iväg med bil ut i skogen för att hon ska få uträtta sina behov.
Vi är milt sagt förbannade på ungarna som springer omkring och smäller en månad innan och efter nyår.
För att inte tala om dessa föräldrar som faktiskt låter sina ungar smälla och t.o.m. köper ut raketer till dem.
kristerh
CITAT (Emma @ 03-01-2006, 22:29)
För att inte tala om dessa föräldrar som faktiskt låter sina ungar smälla och t.o.m. köper ut raketer till dem.

Det är ju dessutom inte tillåtet, har för mig att det är 18 årsgräns på smällare o raketer wink.gif
krister
Emma
Stämmer bra det. 18 år på allihop. Dessutom olagligt alla dagar utom nyår, påsk och midsommar (tror det var de tre)
Utöver det tror jag att man inte får skjuta hur som helst i tätbebyggt område och om man stör ordningen. Många regler och lagar men aldrig någon som blir dömd för något.
Vi ringde polisen en dag och fick de konstigaste undanflykter, att de inte hade tid och bilar. Snacka om låg prioritering fast vi sa att det var fara för liv och egendom.
Om man inte har pengar för att se till att lagar följs kan man likaväl ta bort dem tycker jag. Tror att folk som bryter mot vissa lagar tenderar att bryta mot flera.
Nu är nyår över och här har det iallafall varit lungt idag och igår. Hoppas det fortsätter så.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon