Full version: Amaryllis
Jonte_rm
När man pollinerar en amaryllis...Ska man då ta de långa spröna med massa gult på och vidröra den mycket längre pinnen med en vit "bommulstuss" längst ut på? Jag gjorde det alldeles nyss och det fastnade i alla fall pollen, eller vad det kallas, på den vita längre pinnen...

Om jag nu gjorde rätt, vad kommer hända?

mvh // Johannes
Zazu
jag gjorde samma sak på min minerva förra året...
man gör som du sa, mellan två blommor, de kan inte pollinera sig själva(tror jag)
om det går bra så sväller frökapseln upp, den sitter precis bakom blomman, när blomman ramlar av. det tar ungefär en månad eller två för fröerna att mogna, så så fort som möjligt så gror de lätt, tar väl en 5-6 år till blomning.

mvh zazu
Jonte_rm
Vadå mellan två blommor..Hur gör man då...stänglarna är ju inte hur långa som helst tongue.gif
Zazu
CITAT (Jonte_rm @ 31-12-2005, 20:24)
Vadå mellan två blommor..Hur gör man då...stänglarna är ju inte hur långa som helst tongue.gif

du tar pollen från en blomma och sätter på pistillen i en annan, om det är samma planta gör inget wub.gif

mvh zazu
Jonte_rm
Okei tack så mycket smile.gif

mvh // Johannes
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon