gammelnalle
I mitt försök att fotografera Entitan (Talltitan) har jag nu fått låna min dotters digitalkamera (min fick ju fötter i Afrika) ... men resultatet blir inte bra.
Förmodligen pga av den automatiska avståndsinställningen??? (den "känner" väl fönstret ????) och pga blixt.

Vad göra???

bilden skall föreställa en tita imorse som verkade groggy... han/hon satt och åt långt innan någon annan fågel uppenbarat sig. H.n brydde sig inte om mig eller katten, inte ens när jag öppnade fönstret för att lägga ut mer mat. Jag KLAPPADE fågeln.... inte ens då försökte den undkomma.

björn
*Felix matte*
Den titan var nog sjuk.

Jag har aldrig lyckats få bra bild genom fönstret om jag använt blixt. Testa att fota utan blixt, om du har "nattinställn" på lameran så klarar den att ta ganska bra bilder även i mörker.
gammelnalle
hmmmm måste alltså lära mig hennes kamera OCKSÅ.... det var nog illa med min egen....

TACK Agneta !
och ett riktigt GOTT NYTT ÅR till er där uppe i Lappland!!

björn
Jonte_rm
Sätt objektivet emot fönstret så har kameran mycket svårt att fokusera på fönstret utan fokuserar istället på det utanför fönstret...

Ännu bättre blir det om du har rena glas...

Men som sagt...objektivet tätt intill glaset..
.

mvh // Johannes
*Felix matte*
Så här blev det när jag nyss fotade med linsen tätt mot rutan...lite konstiga färger men ganska bra bild ändå.

Whiskuchi
Använder du blixt slipper du reflexen genom att inte hålla kameran rakt mot fönstret utan snett mot motivet. Fast det förutsätter rena fönster förstås, annars fokuserar kameran på glaset tongue.gif
Inga från Närke
Hej gammelnalle
Denna bord varit i tråden vilda djur.... men jag skickar med en bild som jag tagit genom fönstret idag. Håll inte kamran så nära fönstret utan zoma in objektet är mitt råd. När jag lägger för nära blir mina bilder vita. Jag använder blixt.
gammelnalle
Ni e la för goa allihop...

lite olika svar... men då får jag pröva vilket som blir bäst för mig...

GOTT NYTT ÅR på er alla

björn
Susanne i Linköping
Bara för att trassla till det lite mer för gammelnallen: laugh.gif

Rena fönster är närmast en förutsättning för att det ska gå att fota genom dem, men dammiga fönster kan ge en väldigt fin softeffekt! Autofokusen kan göra det svårare förstås genom att fokusera på dammet istället för motivet, det var lättare på manuella fokuseringens tid. tongue.gif Och tipset att använda dammigt fönster som softfilter hittade jag mycket riktigt i en gammal fotobok!

Smakprov på en bild som litegrann använder samma princip, fast bara i kanterna och inte genom fönster men väl genom glaset i spegeln:

AnitaO
Det här blir ju lite off-topic ... men jag kunde inte låta bli rolleyes.gif
Det gäller ju att tänka på sin egen spegelbild när man fotograferar mot ett fönster laugh.gif

Susanne i Linköping
CITAT (AnitaGg @ 01-01-2006, 09:01)
Det gäller ju att tänka på sin egen spegelbild när man fotograferar mot ett fönster  :lol:

laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Det syns att det inte var du som tog den bilden, om man säger!!! biggrin.gif
yenny
Det gäller ju att tänka på sin egen spegelbild när man fotograferar mot ett fönster laugh.gif

hi hi.. den va bra laugh.gif laugh.gif wub.gif
Berith
Ujujuj Anita! Så mager och anskrämlig den såg ut. ohmy.gif
andersen
CITAT (Berith @ 01-01-2006, 12:04)

Ja värkligen undrar vad det är för ras?
*Felix matte*
Tax... gissar jag rolleyes.gif
Anki på Öland

Ser att det är samma fotograf vars annons på blocket cirkulerade i somras. Där sålde han ett matsalsbord och stolar. Allt stod förståss framför en skänk med en spegel ovanför....
Anki
andersen
Den här bilden tog jag i julas utan blixt.

andersen
Hmm svårt det här med storleken på bilder.
Castea

Katten eller spegelbilden?
Bägge skulle jag nog säga. laugh.gif
andersen
CITAT (Castea @ 02-01-2006, 02:39)
Ujujuj Anita! Så mager och anskrämlig den såg ut.  :o

Katten eller spegelbilden?
Bägge skulle jag nog säga. laugh.gif

Castea. Jag tittar och tittar men någon katt ser jag inte, tycker att det är en hund, möjligtvis en gris men om det är en gris så har den ingen gnorr på svansen.
stennie
Jag tycker det liknar en Kinesisk nakenhund tongue.gif
kristerh
Det måste ju vara en katt, sköldpaddsmönstrad, siames kanske wink.gif
som sitter o mumsar på gräs...
det andra ser mest ut som nåt korvskinn ohmy.gif wink.gif laugh.gif
och vem går omkring hemma i bara t-shirt, då kan han ju lika bra vara helnäck.
krister
Castea
Jag ser två djur: en katt och en t*sk, förlåt tax. wink.gif
Berith
Jaa... vad det än är så inte är det vackert. unsure.gif Inte nåt av det...
Katarina H
Det bästa är nog att fota utan blixt och att släcka ned belysningen i rummet.

Tack för ett gott oväntat skratt Anita laugh.gif
renate

Jag tar ofta bilder från fönstret,med blandade resultat.Här hade jag två fönster mellan mig och motivet(ca 20m bort)

Här fick jag gardinen med och ett blad,inte så bra.
renate
CITAT (renate @ 07-01-2006, 22:19)

Jag tar ofta bilder från fönstret,med blandade resultat.Här hade jag två fönster mellan mig och motivet(ca 20m bort)

Hopsan; förlåt det var ja inget husdjur jag visade,bara mina gäster som besöker mig både vinter och sommar.
Jag kan väl betraktar dom som husdjur.
Ok,här kommer en av mina riktiga husdjur....lille Fritz som har blivit stor nu.
Inga från Närke
CITAT (renate @ 07-01-2006, 22:26)
Hopsan; förlåt det var ja inget husdjur jag visade,bara mina gäster som besöker mig både vinter och sommar.

Såg att du slängde in en liten brasklapp. Tråden började med hur man tar bilder genom fönstret och den kanske hamnade lite i fel forum skulle vara i andra tråden Vilda djur kanske eftersom den nu blivit lite mera fåglar på bilderna. Men du har ju rättat till detta och så kanske vi andra skall hålla oss till husdjur tagna genom fönstret.
Däremot har vi tidigare pratat om att INTE citera med bilder eftersom en del har modem fortfarande och då blir det tungt att öppna så vi försöker tänka på dem och inte citera bilder det räcker med att se dem en gång. Vill man se dem mera så kan man bläddra tillbaka.
Reserv
För min del spelar det ingen roll vad som befinner sig utanför fönstret, trådtiteln är juh Hur fotograferar man genom fönstret med digitalkamera , så för min del kan det va´ett rådjur, några fåglar (eller som i andra fall, en vädrad snorre)
*Felix matte*
CITAT (renate @ 07-01-2006, 22:26)
CITAT (renate @ 07-01-2006, 22:19)

Men snälla du... Inte ska du be om ursäkt för något.

Alla har samma rätt att lägga in bild och text.. sedan om någon/några utöver forumansvariga gör sig till talesman så tycker jag att du ska strunta i. wub.gif

Fina bilder som alltid wub.gif
renate
Jag skulle ja inte ha skrivit det där om fel tråd,eftersom jag personligen tycker det är inte så nogrant det där med tråden.Och ja Inger temat var att fota genom fönstret. Då kan vi väl lägga ner diskussionen husdjur eller ej.Ha en bra dag alla ni.I dag har jag inga nya bilder.
Whiskuchi
Det här blir ju lite off-topic ... men jag kunde inte låta bli  :rolleyes:
Det gäller ju att tänka på sin egen spegelbild när man fotograferar mot ett fönster  :lol:

Kan man klippa bort slemmot som fotar, är bilden jättefin - jag är svag för sphynxar.
(f.ö. är det jättevanligt med sådana bilder, folk som "råkar" synas nakna. Äcklon!!!! mad.gif )
cic
CITAT (renate @ 08-01-2006, 16:34)
Jag skulle ja inte ha skrivit det där om fel tråd,eftersom jag personligen tycker det är inte så nogrant det där med tråden.Och ja Inger temat var att fota genom fönstret. Då kan vi väl lägga ner diskussionen husdjur eller ej.Ha en bra dag alla ni.I dag har jag inga nya bilder.

Bry dig inte om självutnämda moderatorer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon