Anna Maria
31-12-2005, 19:23
Hej!
Jag har nu lagt lite frön i blöt: Tropaeolum speciosum, tropaeolum azureus och diverse datura/brugmansiafrön. Är det någon som vet varför en del frön flyter och andra sjunker? Har det något med grobarheten att göra?
Och så läste jag lite här på forumet och hittade info att man ska pilla bort skalet på änglatrumpetfrön. Så det försökte jag göra, men jag tror jag skadade dem för skalet satt ihop med innanmätet och när jag försökte skala så tror jag att jag rev i själva fröet... klantigt. Hoppas att några tar sig i alla fall!
Visst är väl ett inneväxthus bra för änglatrumpetfrön...?
Maria
niklaswik
01-01-2006, 00:36
Jag har hört/läst att dom som flyter inte blir nåt. Vet inte om det stämmer dock. Det finns säkert såna som flyter och sen ändå gror hur bra som helst. Liksom det förmodligen finns såna som sjuker men ändå inte gror.
Christer i Falköping
01-01-2006, 14:08
Det brukar vara ett tecken på att de flytande gror sämre. Men det kan ju också vara så att de inte släpper genom fukt lika lätt som de andra. Jag hoppas att du inte lade Tropaeolumfröerna i allt för varmt vatten. Då finns risken att fröerna går i vila och det kan vara svårt att få igång dem igen. Förbered dig också på lång väntan tills de gror.
Lycka till!
Christer.
Helen i Piteå Zon 5
01-01-2006, 16:07
Fröerna som flyter kan du pröva att sandpappra lite försiktigt så har dom lättare att suga åt sig vatten. Även fröna till Änglatrumpeten kan du blötlägga så att 'höljet' mjuknar lite, då blir det lättare att pilla bort det. Änglatrumpetens frön vill ha varmt för att gro, så ett inneväxthus med värme är ju bra, eller så ovanpå ett lysrör. Lycka till med frösådderna! / Helen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.