diny
Hej!

Sitter och tittar i impectas katalog och funderar på vilka fröer jag ska beställa.

Skulle vilja ha några stora krukväxter på golvet men tyvärr har jag inte råd att köpa "färdiga" (är sjukpensionär). Sedan finns det ju så många fler sorter än i den lilla lokala blomaffären att beställa från internet.

Har någon något tips på någon sort? (skulle vara ett stort plus om den är snabbväxande, tålig och lättsådd men absolut inga krav). Bor i en etta och har tyvärr ingen möjlighet att förvara växter svalt under vintern
lolo
Om du har möjlighet att låta den stå ljust även på vintern föreslår jag passionsblomma.
Jonte_rm
Eller olika musa-arter

mvh // Johannes
astrid.m.s
Palettblad! Som frö tar de tid på sig, så dem gärna nu i januari. När de väl kommer upp ur fröet går det fort, de växer som attan och beroende på sort blir de stora och vackra färggranna blad. Toppas ofta och du får ny skott=nya blommor. Vill stå ljust och på golvet ska gå bra. De behöver inte stå svalt på vintern men blir bleka, risiga tills det blir ljusare yte då de sätter fart igen. Risk för att de kan tyna bort så mycket att de kan dö men tar man nya skott så kan de överleva vintern.
Tidigare beställde jag både frö och sticklingar från Wexthuset, numera ERA garden men de verkar ha slutat med Palettblad. Det är synd för de hade mycket att välja på. Finns några sorter i Impectas katalog (sid 44 i 2005 katalog).
Kolla gärna i mitt album , där har jag ett album med palettblad!
Åsa, mälardalen zon 2
Om du har gott om ljus säger jag "Malabarspenat" (basella alba) hittas ofta bland grönsaksfröerna men den funkar också bra som krukväxt jag har en som nästan är 3år. Den säljs också ibland som krukväxt i handeln och ofta till priser som ligger på runt 200kr

Den är hyfsat lättsådd även om det tar lite tid innan fröet gror och sedan är de lite tröga i starten men när man ger dem ljus och en lite större kruka + något att klättra på så brukar de kunna växa ganska bra, om du har balkong ställ ut den på sommaren när det är varmt ute denna växt gillar ej kyla.
Alexander-VG-zon3
sån har jag haft som jag gillade mycket den får mycket blommor å bär fast blommorna är små men den är lätt sköt .fast min torkade ut en gång så en sån eller en banan om du har fukt så hade jag haft nån av dom två smile.gif smile.gif
CarMa
Klockmalva (Abutilon), eller blomsterlönn som den oxå kallas, blir stor ganska fort.
Det finns fröer att köpa, men hör du av dej till mej i vår så kan du få sticklingar av mej.
Har orange, gul och vit.
Jag har mina i rumstemp hela året.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon