Full version: Sprit o helger
zaaritha
Jag hade en far som var alkoholmissbrukare--nu har jag en karl som redan kranat in.. Det gör ont!
Vilken sabla hemsk nyårsafton!
Bjäbban
# Kramar om#
*Felix matte*
Förstår att du är besviken. sad.gif
Personligen skulle jag inte tolerera sådant. Tål man inte, eller om man inte kan hantera alkoholen vettigt så ska man låta bli.
Reserv
Det gör ont i mig också vännen att se att du lider, har väl ungefär samma bakgrund som du så jag vet hur det känns. Nu nyttjar jag nästan ingen alkohol alls istället. Varför verkar ni kvinnor dras till samma elände ni vuxit upp med? Mitt hjärta ömmar för dig Zaaritha och alla andra som sitter i samma båt. Kram på er. wub.gif
zaaritha
Han var nykter , när vi träffades!! 30 år se´n!
Men; se´n har det gått nerför; mitt fel?
Men; han slår inte-i alla fall, bara gapar o skriker.
Magdis
Zaaritha, jag förstår precis hur det känns. Jag har varit i samma sits själv. Jag fick nog av eländet och lämnade honom men nu är han faktiskt nykter alkoholist sedan 9 år tillbaka och vi är vänner fortfarande. Jag gifte mig med en helnykterist för säkerhets skull!
Kramar till dig!
*Felix matte*
CITAT (zaaritha @ 31-12-2005, 22:31)

Så klart det inte är ditt fel.wub.gif Så får du absolut inte tänka.

Har du videokamera eller kanske möjlighet att få låna en... filma honom när han är dyngrak så får han sedan i nyktert tillstånd se hur han beter sig.

Jag skulle inte tolerera att maken gapade och skrek en endaste gång... så ska inte vuxna människor bete sig.

Skickar tröstekramar till dej. wub.gif
Eva i Skåne
Spriten ställer till mycket elände sad.gif mad.gif sad.gif
Reserv

Hur kan du ens tro att det skulle va´ditt fel? blink.gif Det va´förhoppningsvis en fullvuxen karl du träffade och slog dig i lag med, han bestämmer juh själv hur han vill förstöra sitt liv, men du kan juh bestämma hur du vill att ditt liv ska se ut. Fast slåss han inte så kanske det går att stå ut, men skulle han slå så lämna honom redan efter första slaget. Det följs alltid av flera, och du är värd bra mycket bättre än så.
zaaritha
Han är jättesnäll;för övrigt.
zaaritha
Jag vill inte lämna honom, jag tycker om honom!
Men; jag avskyr denna jävla sprit!!
Våra vänner firar på annat håll, de vill inte vara här..
Reserv
CITAT (zaaritha @ 31-12-2005, 22:42)

Du skulle följt med dom och talat om för maken/sambon din vad du tycker om spriten
*Felix matte*
CITAT (zaaritha @ 31-12-2005, 22:40)
Han är jättesnäll;för övrigt.

Just därför så tycker jag att du ska filma honom då han visar sina sämsta sidor.
Tror faktiskt att han skulle få sig en ordentlig tankeställare och förhoppningsvis ändra sitt drickande.

Du är nog också jättesnäll zaaritha... med skillnad att du är det alltidwub.gif

Nyare mobiler har ju också filmfunktion om än kort
Magdis
Min f.d sambo blev heller aldrig elak eller våldsam när han drack, hade han varit det hade det varit väldigt enkelt att lämna honom mycket tidigare. Han slog helt enkelt bara sitt liv (och därmed även mitt) i spillror, blev ständigt av med plånboken, ramlade i havet, blev fast för fyllekörning et.c, et.c. Ständiga oron för vad han skulle råka ut för härnäst...omöjligheten att få ett vettigt ord ur honom när han druckit, skämde ut oss totalt om vi var ute bland folk m.m. Jag minns fortfarande hur hemskt det var.

Det bästa som någonsin hände förresten var att han blev fast för fyllekörning. Då fick han fotboja och var även tvungen att göra nykterhetskontroller. Det var på det viset han blev nykter för gott. Jag är oerhört tacksam för att han inte körde ihjäl någon.
*Felix matte*
CITAT (Reserv @ 31-12-2005, 22:44)

Du skulle följt med dom och talat om för maken/sambon din vad du tycker om spriten

Håller med... så skulle nog jag gjort.
zaaritha
Jag har stöd av mina bästa vänner. Och--även av hans nära vänner.
Jag lämnar honom inte--han stöttade mej-när jag hade det jobbigt!
Jag måste ju försöka!
Men; ibland vill jag bara skrika rätt ut!
Nu blir det en ensam nyårsafton.
Bjäbban
Inte ensam...vi är ju här! smile.gif
Magdis
Det är det som är så svårt, det är en person som man trots allt älskar. Det är lätt att säga "lämna honom!" när man inte är i den situationen själv. Hade han gjort mig illa hade jag slutat älska honom, det är jag helt säker på. Men han var ju faktiskt jättesnäll och jag tycker fortfarande att han är en av de underbaraste människorna i världen. wub.gif

Du måste nog försöka få honom att förstå allvaret. Jag lyckades få in min f.d sambo på torken ett par gånger. En gång hotade jag med att flytta och det gjorde jag också, redan samma vecka. Kan du prata med honom om det här? Har du sagt hur illa du tycker om att han dricker? Hur reagerar han om du skulle säga att han får välja mellan dig och spriten?
zaaritha
Ja-jag har sagt att det sårar mej--mycket!
Och; han träffade min far, flera ggr, så han borde veta; hur lessamt alltihopa blir..
Eva i Skåne
Ser inte mannen det som ett problem så är det svårt. Kan har kontrollera behovet?
Om inte så är det riktigt allvarligt. unsure.gif

Jag har varit i din situation Zaaritha sad.gif så jag vet hur illa du mår av det hela. sad.gif

Kan inte du/ni prata med t ex en läkare eller kurator?
zaaritha
Han nekar absolut till att besöka kurator, el. dyl.
mamamaggan
Tror på Agnetas idé om att filma honom när han håller på som värst.

Tror inte du har påverkat honom så att han dricker , det borde snarare var tvärtom, men han behöver hjälp. Proffshjälp! Något är det ju som får honom att dricka och det kan han inte reda ut själv.

Om han har några varma känslor för dig så borde han " vakna till" om du ställer ultimatum att lämna honom om han inte söker hjälp.

Har också delvis vuxit upp under liknande förhållanden som dig men min far tog sig ur det hela och " sonade" det han gjort oss många , många gånger om.

Kram wub.gif
*Felix matte*
CITAT (zaaritha @ 31-12-2005, 23:47)
Han nekar absolut till att besöka kurator, el. dyl.

Kanske har jag varit ovanligt lyckligt lottad som har sluppit sådant men jag måste ändå säga att så länge du tillåter att han dricker sig redlös, skriker och gormar... Så länge kommer han också att förtsätta med det.

Glöm aldrig att det är du som far illa, du som mår dåligt fastän du är helt oskyldig och ändå är det du som (tror jag) säger dagen efter... det var inte sååå farligt.
Eller har jag fel?
pejori
Saahrita!
måste fråga dej: tar du någonsin en drink eller ett glas tillsammans med honom? huh.gif
om du gör det...sluta omedelbart med det.
det ger honom en signal om att du tycker det är okay. sad.gif sad.gif
DU måste avstå från drickandet helt, om han ska fatta wub.gif
han kan inte vara lite alkolist. han kan inte dricka lagom.
finns det sprit dricker han.
tala om att du inte tillåter honom att komma hem onykter och stå fast vid det. wub.gif
han kan ligga i stallet tills han är nykter. wub.gif
häll ut all sprit han kommer med och se till att det finns alkoholfria drickor hemma. wub.gif wub.gif

LYCKA TILL
kristerh
Du måste få honom att på nåt sätt inse hur han beter sig när han är onykter, Felix mattes idé om att filma honom är en utmärkt idé,
försök sedan att tillsammans med någon som oxså lider av hans betende och som han håller av o gillar, kanske nån nära vän eller barn, att sitta ned med honom o i lugn o ro tala ut, det tar ganska bra om du tar med någon utomstående, då kan han inte påstå att det bara är du som inbillar dig, och se till att inte anklaga honom utan prata i lung ton o förklara hur ni känner och att ingen vill umgås med honon när det vankas sprit.
krister
Hannele
Men; jag avskyr denna jävla sprit!!

Då kan du väl fira med dina vänner? Nästa gång.
ejjan
Att era vänner inte vill vara med honom och fira borde ju ge honom en insikt i hur han beter dig...
Har, även jag, personlig erfarenet av alkoholism och de svåraste perioderna brukar alltid vara runt storhelgerna.
Ta nya tag och känn efter vad som är värt mest i ditt liv och hur man kan göra det bättre. All lycka till dig wub.gif
netaave
Händer det någon mer gång att han somnar och du blir "ensam" så åk hemifrån så att du inte är där när han vaknar och nyktrar till. Varsko någon vän så du har någon att åka till.
Den ångest det kommer att skapa hos honom då över att du inte är hemma och han inte vet vad och om han gjort något, ger honom kanske en tankeställare.
Jag tycker inte du ska filma honom i onyktert men vaket tillstånd, berusade personer är oberäkneliga, han kanske får ett vansinnesutbrott.

Jag har för övrigt inget konkret råd över din situation men funderar över om man måste "åka iväg" för att få hjälp, finns ingen som kan komma hem? Diakonen i församlingen? Representant från föreningen AA? Länkarna?
Anma
Min nyår blev förstörd pga att en nära anhörig skulle komma och fira med oss, men valde att supa istället. Som tur var ringde denne person innan och jag hörde att det var fylleröst. Då sa jag att de kunde komma en annan dag istället för jag vill inte ha jobbiga fyllon hemma.

Blev jättebesviken... sad.gif

Fast jag borde veta bättre vi detta laget och inte räkna med nåt med denna person.
Malvia
zaaritha Skickat den: 06-11-2004, 00:36

Ingen som ens vill erkänna att sprit intages?? Finns det verkligen ingen mer
än maken o jag, som dricker starkt?
Jaha--då får vi väl stå för det själva--då!

Var står du idag?
netaave
Men Herre Gud att man intar sprit behöver väl inte innebära att det blir som hon beskriver i inlägget.
Snacka om att sparka på den som redan ligger.
Ophelia

Står du och häller i karl alkoholen???? Tvingar du honom att dricka med pistolmynning mot tinningen???

Alltså med detta menar jag att så länge du inte tvingar din man att dricka så är det INTE ditt fel. Din man måste fatta ett eget indivuduellt beslut. Förvisso påverkar hans drickande honom, dig, resterande familj och samhället men det är till sist hans beslut om att dricka och aldrig ditt fel. det är hans som tar flaskan och häller i sig och inte du. Varje vuxen individ måste ta sitt eget ansvar.
amaira
Det finns en otroligt bra bok som heter "Botten upp!" av Lena Holfve.

Den har hjälpt många som varit i din situation Zaaritha.
Den finns på bilioteken, om du inte vill köpa den som nätupplaga här:

Botten upp!

Och vill du inte köpa den, så kan du läsa flera av de första kapitlen i alla fall, på den där sidan.

Alkoholism är en sjukdom, och "lite" eller "lagom" finns inte för en alkoholberoende. Det är totalstopp som gäller.

Hjärtevän är nykter alkoholist sedan sex år sedan. Boken "Botten upp!" har också hjälpt mig själv väldigt mycket.

*kram*
amaira
förlåt, det blev fel ...
*borttaget*
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon