Full version: VARNING
Inga från Närke
Hej

Har tidigare påpekat att tänk er för när ni tar bilder så att er bil kommer med, det är lätt att hitta var ni bor om man kollar registreringsnumret.
Eftersom vi visar bilder från våra hem m.m. så om någon har ont uppsåt så kan det vara lätt att komma och hälsa på om de är inne på Odla och kollar.

Men självfallet gör ni som ni vill med detta tänkte bara upplysa er om detta.

Se inlägg i Vilda djur o natur hur lätt det är att hitta om bilen och man kan också skicka ett SMS till bilregistret för att ta reda på nuvarande ägare. Det gjorde jag en gång när jag såg en bil som stod på en parkering med framrutan trasig, ville meddela ägaren om eventuellt inbrott i bilen. Ägaren blev väldigt glad att jag ringde honom så han själv kunde kontakta polisen.
Margaretha
Allt kan användas på fel sätt - helt klart. Vi råkade ut för att man ringde från en bensinstation ifjol våras och sa att vi skulle polisanmälas för att vi stulit bensin - tankat och smitit från betalningen.
Eftersom yngste sonen var ute med bilen just då, ringde vi honom och han fick undersöka bilen. Då visade det sig att vår bakre nummerskylt var borta!
Den hade tjuven sedan satt fast framtill på sin egen bil och den syntes alltså på övervakningskameran! Och bensinstationspersonalen kunde lätt ta fram ägare och en massa andra uppgifter.
Vi polisanmälde omedelbart det inträffade och beställde en ny skylt, men det kändes ändå obehagligt. sad.gif
kristerh
CITAT (Inga från Närke @ 01-01-2006, 11:00)
Har tidigare påpekat att tänk er för när ni tar bilder så att er bil kommer med, det är lätt att hitta var ni bor om man kollar registreringsnumret.

Det är nog därför de suddar ut reg nummret på bilarna som är med på tv wink.gif
krister
amaira
Jag vet.

Jag hade ju också en bild på min bil i andra avdelningen, där allt blev "avslöjat" om den.

Det är enkelt att "sudda ut" reg-nr om jag skulle vilja göra det.
Men jag är ju inte anonym här, "letar" man lite finns det foton på både mig och mitt hem och mina omgivningar.

Men ... biggrin.gif ... den enda adress man finner till mig, är en box-adress, och den kommer man inte långt med. Att "upptäcka" husen jag där jag bor, är inte heller det enklaste.
Och sist, men inte minst - jag är inte rädd för folk, inte "galningar" heller.
Har kört buss i trettio år, sen går rädslan över tongue.gif

Men visst har du fullständigt rätt Inga, man ska vara försiktig med att visa sin bils registreringsnummer på nätet, om man vill vara säker på att inte "råka illa ut".
Berith
CITAT (amaira @ 02-01-2006, 18:13)
Men ...  :D ... den enda adress man finner till mig, är en box-adress, och den kommer man inte långt med.

Man är inte så anonym som man kan inbilla sej. wink.gif Hittade faktiskt en gatuadress till dej, men ska inte avslöja den. biggrin.gif tongue.gif
amaira
CITAT (Berith @ 03-01-2006, 07:41)
CITAT (amaira @ 02-01-2006, 18:13)
Men ...  biggrin.gif ... den enda adress man finner till mig, är en box-adress, och den kommer man inte långt med.

Man är inte så anonym som man kan inbilla sej. wink.gif Hittade faktiskt en gatuadress till dej, men ska inte avslöja den. biggrin.gif tongue.gif

Va!!? ohmy.gif Gjorde du! ??

Hihihi - då kan jag fortsätta var anonym, i alla fall!!!
Jag vet, jag känner till den där "gatuadressen", eftersom jag bor i den.
Men inte ens TAXI lyckas komma hit, om jag anger den som mål!!! laugh.gif

Fråga byborna ohmy.gif
Fråga amulans eller brandkår rolleyes.gif
Fråga postutdelaren biggrin.gif

Hihi, jag tror nästan jag kan säga "fråga grannarna".
De närmaste bor inte ens på samma "gata" biggrin.gif biggrin.gif laugh.gif
Vi vet våra egna gatunamn och nummer - men längre än så har vi inte kommit här.

Och de som VET var "jag" bor, skulle aldrig i livet peka ut det för någon suspekt människa.
I alla fall inte utan att varsko mig så jag kan säga "nämen välkommen"

Jag bor vid "världens ände", kommer någon obehörig hit som jag inte gillar, så "puttar jag över kanten" biggrin.gif

"gatunamn" *tihihihi*
Berith
CITAT (amaira @ 03-01-2006, 08:20)
"gatunamn"  *tihihihi*

rolleyes.gif jaa ok då... får väl erkänna att det verkar vara mer väg än gata där... men vaddådå, ibland går det upp och ibland går det ner... biggrin.gif
amaira
CITAT (Berith @ 03-01-2006, 10:20)
rolleyes.gif jaa ok då... får väl erkänna att det verkar vara mer väg än gata där... men vaddådå, ibland går det upp och ibland går det ner... biggrin.gif

japp - och "alltid" ska jag kaxa upp mig rolleyes.gif .

Jag kan ju tala om sleep.gif att jag faktiskt inte har för avsikt att göra om det där med bilen ...
smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon