Full version: Hibiscus
Lotta150
Hibiscus är en av mina favoritblommor men jag vet inte hur många gånger jag köpt en planta som sedan ofelbart fått löss. Hur ska jag sköta om en hibiscus så att den överlever??
Emser
Är det spinn du menar? Eller bladlusar?
Lotta150
har råkat ut för båda delarna...
Emser
Oki, angående bladlössen så se till att plantan alltid är fuktig. För om du kollar under ett blad där pinnen börjar så finns där en droppe med sav. För hibiskusar sockrar sig när de blir torra - alltså att de droppar mera sav, som i sin tur drar till sig löss!

Spinnen kommer alltid som ett brev på posten men det kan hjälpa om men låter den stå lite svalare. Får du ändå spinn så använder jag iaf. Provado Plus. Men som regel gäller att ju fortare du kan hitta dem, ju bättre blir resultatet.
Lotta150
Tack Emser för goda råd!
Men vad menar du med att "Spinnen kommer alltid som ett brev på posten"? Är det alltså så att man helt enkelt får räkna med att få spinn för eller senare? Att det i princip inte går att undivka??
Zazu
CITAT (Lotta150 @ 01-01-2006, 13:11)
Tack Emser för goda råd!
Men vad menar du med att "Spinnen kommer alltid som ett brev på posten"? Är det alltså så att man helt enkelt får räkna med att få spinn för eller senare? Att det i princip inte går att undivka??

jag har för mig att spinn trivs i torr luft, så regelbunden duschning kan nog hindra lite.

mvh zazu
Emser
CITAT (Lotta150 @ 01-01-2006, 13:11)
Tack Emser för goda råd!

Jo, spinn trivs i varm torr miljö vilket vi har gott om under vinterhalvåret. Sedan så är hibiskus väldigt lätt att få ohyra på! Så Ja, det är nog något man får räkna med! Tyvärr!
lilla mamma
provado,provado och vatten med såpa och rödsprit är bra.
Lotta150
Tror dessvärre att hibiskusarna får fortsätta vara "en dröm". Är de sååå benägna att få ohyra vill jag inte ha in dom i huset och till min hoyasamling mad.gif Får fortsätta titta på bilder på nätet...
Tittiluringen
Hejsan!

Har jättemånga hibiskusar men sällan problem... eller jo... spinn har jag då och då. Men jag ger dom en rejäl omgång med duschen på iskallt och det funkar utmärkt!

Kram Titti
Carex
Tycker inte att man ska låta sig avskräckas av att de kanske är benägna att dra på sig ohyra, de är trevliga växter. Jag har aldrig haft stora ohyreproblem med min, ett gammalt stamexemplar som står i den inglasade balkongen oavsett säsong, vilket innebär att det blir ner till tio grader ibland på vintern, och...lite varmare på sommaren, tänk er ovädrat växthus ungefär. Trots detta kan jag räkna tillfällena den haft ohyra på ena handens fingrar. Om du är orolig för objudna gäster ska du inte ha citrusplantor, tycker de får sköldlöss hela tiden.
Emser
Mjo visst är det så....ohyra får man räkna med när man går från sidenblommor till krukväxter...(generaliserar!)

Men håller man bara ohyran i schack och inte låter den bli alltför utbredd så klarar man det mesta! Som sagt här finns det gått om "goda råd" och en massa tips! Gudarna ska veta att de har hjälpt mig här flera gånger!
Anki på Öland
Har heller inte haft nån ohyra på mina hibiskusar. Har vintertid haft bladlöss på pelargonerna inne, men inte på hibiskusarna fast dom står tillsammans.
Anki
Emser
Men jag tro nog att det mycket beror på inomhus tempen. Om man har sina blommor svalt brukar de klara sig utan ohyra det är när de står under element som de drar på sig de mesta....det är iaf den erfarenhet jag har!

Så jag har mina hibiskusar utan under värme...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon