Full version: vatten i växthuset
Svanholm
Hej alla vårglada,
Jag har inget vatten indraget i mitt växthus, men för bekvämlighetens skull planerar jag att fylla en stor tunna med vatten och ha i växthuset. Vad jag funderade lite på är om vattentunnan kan ha någon mer betydelse än bekvämligenheten. Kan vattnet vara till någon nytta för luftfuktighet eller nåt? blink.gif
Dan i Nacka
Beroende på växthusets/tunnans storlek skall iallafall en vattenfylld tunna kunna bidraga till att jämna ut temperaturen över dygnet. Avge lite svalka+fukt på dagen och lite värme på natten när temperaturen sjunker.

Vänliga hälsningar

Dan
Leo
Hej
Nu på våren är det bra med en stor vattentunna som värmemagasin och luftfuktighetsgivare däremot på sensommaren får den motsatt nytta då den lämna fukt som man inte önskar. Då behöver du ha en stor fläkt som ventilerar växthuset. Men fördelarna är fler än nackdelarna. Kan du sedan samla ihop regnvatten oxå så blir det bättre för växterna (och billigare)
Hälsningar
Leo
Ida
...dessutom blir ju vattnet ljummet, och det gillar växterna.

//ida
Svanholm
Tack för svaren.
Billigt vatten har jag. En uppdämd skogsbäck förser oss med vattningsvatten hela sommaren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon