Full version: 60-75% fukt
Alexander-VG-zon3
hej

har 60-75% fukgtighet på mitt rum det brukar ligga runt 70%
är det bra för växterna i vinter och är det en bra fuktdigeeth för tropska växter elle ska dom ha mer wink.gif unsure.gif smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Det beror ju på vad det är för tropiska växter, är det regnskogsväxter är ju det optimala nästan 100% luftfuktighet men då rullar nog tapeterna ner och huset får en massa fuktskador. Regnskogsväxterna får helt enkelt klara sig med den torra luften vi har inomhus nu på vintern oftast överlever de även om de kan se lite risiga ut med torra bladkanter mm.
Alexander-VG-zon3
oki jo jag har några bananer och andra som gillar fukt
men är det bra för andra växter typ som palmer,svärmorstunga,hoya,yucca,flasklija. ja typ sånna vanliga krukväxter hur vill dom ha det i fukt på vintern har jag för lite eller för mycket för dom wink.gif unsure.gif smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Du verkar ha ganska blandad kompott: yucca, svärmors tunga, flasklilja brukar inte behöva så hög luftfuktighet så de brukar trivas när det är lite lägre luftfuktighet, medans många palmer, banan och en del hoyor gärna vill ha väldigt hög luftfuktighet (är det vanliga hoyaarter som man hittar i handeln brukar de dock klara våran torra luft på vintern mycket bra).

Vi kan sällan styra klimatet inomhus så det passar alla växter vi har på fönsterbrädan, även ljus och temperatur spelar in, så att bara hålla på och försöka ändra luftfuktighet brukar inte hjälpa speciellt mycket.

70% kan dock funka till de flesta växter ofta brukar man nog ha ännu lägre luftfuktighet inomhus nu på vintern.
Ljusalfheim
CITAT (flaxss @ 01-01-2006, 15:59)
hej

har 60-75% fukgtighet på mitt rum det brukar ligga runt 70%
är det bra för växterna i vinter och är det en bra fuktdigeeth för tropska växter elle ska dom ha mer wink.gif unsure.gif smile.gif

Hur i hela friden kan du hålla uppe en så hög luftfuktighet i ett helt rum vintertid??

Jag åstakommer en relativ fuktighet på ca. 70% i ett litet tätat terrarium som till några cm är fyllt av cirkulerande vatten. Vattnet värms av doppvärmare och luften i terrariet (eller numera "orkidariett") cirkulerar m.h.a en liten datorfläkt och håller en temperatur av ca. 24ºC.

Rumsluften utanför orkidariet når sällan en relativ fuktighet över 50%.
Kan tilläggas att där finns såväl inglasad balkong som akvarium vilka bägge bör höja luftfuktigheten.

unsure.gif
Alexander-VG-zon3
sad.gif wink.gif unsure.gif vet jag inte
Alexander-VG-zon3
fast jag har ett litet rum med ett akvarium inbyggt i väggen fast där är ju täckglas på så jag vet inte varför det är så men det är vad den mäter wink.gif wink.gif
Alexander-VG-zon3
japp jag har en hel del växter en stolt samlinghar skrivit vad jag har här inne om man trycker på mitt namn så kommer det väl upp eller nåt
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (flaxss @ 01-01-2006, 17:14)
sad.gif wink.gif unsure.gif vet jag inte

Du kanske har låg temperatur i rummet? De där luftfuktighetsmätarna brukar ju mäta relativ luftfuktighet som är den aktuella luftfuktighetens procentuella andel av daggpunkten, och daggpunkten är olika beroende på vilken temperatur man har.
Alexander-VG-zon3
jag har runt 20c på rummet nu exakt nu står den på 67% wink.gif unsure.gif sad.gif sen vet jag innte men vinter är någ den delen av året med lägst fukt.
i da när jag trycker på max å min så (min=50%) (max=74%) vad är normalt i ett rum
kerstin z5-6
Vintertid kan det vara nere på 30 % ibland lägre ....
Alexander-VG-zon3
inne 30% då kanse huset ruttnar upp här wink.gif unsure.gif
kerstin z5-6
Jag lyckas få upp uterummet i 50 nu på vintern -och då har jag en damm därinne smile.gif Men det rummet är kanske större än ditt ... hur ser målning och tapeter ut ?
Alexander-VG-zon3
mitt rum är 4x8 m tror jag har blåa tapeter eller det är målat .sen en fondväg som är byggt upp av gammmal tegelsten sen andar sidan av väggen ett inbyggt akavruim/teraruim wink.gif unsure.gif smile.gif smile.gif
Alexander-VG-zon3
sen har jag dörren stängd på natten å morronen det beror på hur jagg vaknar å lägger mig
kerstin z5-6
Ja då är det antagligen storleken på rummet och akvariet som gör att du får upp % ...
Och jag menade -smile.gif Hur ser tapeten ut- mögel ? bubblig ? Konstig doft ? alltså....
fast det var trevligt att få veta att de är blå smile.gif
Ser allt ok ut går det säkert bra smile.gif

mitt växtrum är 40 kvm .. svårare att hålla uppe fukthalten där ..
Du har idealförhållanden nu smile.gif i alla fall för de tropiska sorterna
och de andra klarar sig bra med.
Alexander-VG-zon3
nej det låktar innte konstigt men under elment har där varit mögel å i andra hörn är där i bland så det kommer mögel men det tar jag veck når jag städar sad.gif unsure.gif kankse det är för fuktigt
Åsa, mälardalen zon 2
Mögel under elementen och i hörnen låter inte bra ofta är det ju bara en liten del av möglet man ser i mögeldrabbade hus. Det kan vara bra att undersöka detta det är inte bra för hälsan att bo i ett mögeldrabbat hus.

Jag bor själv i en lägenhet som mögelsanerats och enligt personen som bodde innan mig var det ibland så fuktigt inomhus att det blev kondens på garderobsdörrarna. Nu är det istället så supertorr luft att jag ställer skålar med vatten på elementen.
Tapio
CITAT (flaxss @ 01-01-2006, 15:59)
hej

har 60-75% fukgtighet på mitt rum det brukar  ligga runt 70%

Halaj!

Runt 70% fuktighet på vintern låter verkligen som mycket. Är du säker på att hygrometern visar rätt?
Det brukar vara lite si och så med kalibreringen av hygrometrar. Är den av hyfsad kvalitet så går det att justera den.
Prova att vira in den i en blöt handduk i en timme och se vad den visar. Är den rätt kalibrerad så skall den då visa 100%.

//T

P.S. på bra hygrometrar är den mätande delen faktiskt ett människo-hårstrå! Blondinhår är visst speciellt bra:-) DS
Ingrid på Västkusten
70% luftfuktighet och mer i ett vanligt rum är verkeligen något att undvika! Om man inte har fuktspärr! Det bildas mögel av det.....

Själv kommer vi upp med viss möda i 50% och håller enkelt ca + 15 grader. Just nu härjar det rött spinn ibland citrusarna :-(
Alexander-VG-zon3
mätern fick jag i julklapp så den är rätt så ny men nu bler jag lite rädda wink.gif unsure.gif sad.gif om det är ett lätt med spinn så spola det med kaltvatten gjore det på mina bananer
kerstin z5-6
Blondinhår är visst speciellt bra:-) DS laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif tongue.gif
Kunde du sagt tidigare , innan jag köpte den där dyra hygrometern ...
Tapio
Halaj!

Kuriosa-intresse,saxat ur nationalencyklopedin:

Den andra huvudtypen av luftfuktighetsmätare, hårhygrometer, baseras på att hår blir längre då fuktigheten ökar. För människohår är längdökningen ungefär 2 % då relativa fuktigheten ökar från 0 till 100 %. Genom en mekanisk anordning kan längdförändringen överföras till t.ex. utslag hos en visare. Denna typ av mätare, hygrograf, ritar upp kontinuerliga registreringar av fuktigheten, hygrogram.

Tyvärr stod det inget om just blondinhår (det har jag läst någon annanstans) men jag tror att det beror på att ljust hår oftast är tunnare som det är bättre. Vissa mörkhåriga personer kan ju ha rena svinto-kalufsen, medan ljusa människor sällan är strävhåriga, mer än till sättet då kanske:-)

//T
Alexander-VG-zon3
hahah jag är brunhårig å hra jätte tjockt hår typ på morrronen liknar det ett råttbo laugh.gif biggrin.gif laugh.gif biggrin.gif
noora
Angående detta ämne - vad är lagom luftfuktighet för "vanliga" krukväxter i rumstemperatur? Det sägs ju att man kan sätta på en luftfuktare på vintern för att det blir så tort, men vad ska man i så fall sikta på för fuktighetsgrad?
Jonte_rm
Kolla vad det är för temp och luftfuktighet i artens utbredningsområde så kan du där efter få dig en uppfattning...
Alexander-VG-zon3
har faktis lyckas med å sänka fukten med 45% till 55%
Rossi
70% i ett normalt boningsrum kan inte vara normalt på vintern ....

Vi har en hygrometer och jag kollade den just och vi har 32% luftfuktighet.

På sommaren ligger det kanske runt 50% eller något mer.
Alexander-VG-zon3
typ om det bler fuktigare på sommaren så typ kommer huset till att rasa ihop då om det bler mer än 75 på sommaren kankse sad.gif sad.gif
Rossi
Det BLIR fuktigare på sommaren men huset lär knappast rasa ihop. Jag hade dubbelkollat luftfuktigheten i huset och om det inte är bra värden hade jag konsulterat en expert på området.
noora
Vi fick över 75% i källaren i somras, och huset står fortfarande kvar smile.gif Inget mögel i panelerna heller vad jag kan se... Det hade nog inte varit bra för tapeter & paneler i längden däremot, och mina torkade örter i köksskåpet var inte riktigt lika frasiga som vanligt (trots att de förvaras i burkar som jag trodde var tätslutande).

Nu är källaren omdränerad och isolerad med pordrän, så vi får se vad det blir för luftfuktighet nästa sommar. Förhoppningsvis inga pölar på golvet i alla fall (som vi fick förra året).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon