coelogyne_cristata
Jag ska flytta om lite mindre än en månad, till hyreshus, med trädgård... jag får göra vad jag vill i trädgården. jag bor i centrala karlstad.
jag har stora ambitioner för att anlägga rabatter, lannen, m,m... men jag vet inte riktigt vart jag ska börja... nån som kan hjälpa mig?
det ska inte vara för mycket, och jag tänkte börja med lätta växter. kryddor, grönsaker, gräs och blommor (perenner) är av intresse. gärna lite ovanligare... tips?
behöver även tips om förkultivering, anläggning av rabatt, m,m... vart jag ska börja helt enkelt...? vet inte riktigt hur trädgården är upplaggd, men den är inte så stor...
tar emot alla tips som kan fås!

mvh/karin

ps. är utbildad florist, frågor besvaras gärna! smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Vilka grönsaker gillar du att äta?

Vilka kryddor är det du gillar att dofta på/äta?

Vilka färger på blommor gillar du? Ska det vara höga eller låga blommor? Ska blommorna kunna torkas/användas som färska snittblommor?

Vill du kunna direktså det mesta eller har du gott om plats att förkultivera inomhus?

På ett ungefär hur stor är platsen du kan odla på?

Ligger den i soligt eller skuggigt läge?
Jonte_rm
En damm är ju oslagbar med tillhörande bäck är ju oslagbar..Behöver inte vara stor men det ska vara stor växtlighet...

Finns ju roliga och fina bambusorter du kan plantera..

mvh // Johannes
fruberglund
Välkommen till Odla!
kerstin z5-6
Här finns ju lite olika avdelningar -är du intreserad av perenner och ettåringar samt förkultivering av dessa kom till förkyltivering och frösådd
Säsongen har just öppnat för året laugh.gif
Många frågor o svar om frösådder
Välkommen hit!
Carex
Lavendel är alltid trevligt! Om det ligger skuggigt kan du odla hosta (blir alltid snyggt i buketter!:))
Anma
Tipset att vänta och se vad som finns är oslagbart även i en liten trädgård. Finns det rabatter, gör ingenting förrän du vet vad som finns. Är det bara gräsmatta är det en annan sak så klart...

Håller med om att en liten damm gör mycket för en trädgård, och så klart, ju större trädgård, ju större damm... smile.gif
coelogyne_cristata
jag tror att det bara är gräsmatta, har ganska mycket plats att förkultivera på... men inte så stor plats i trädgården. det är ett flerfamiljshus med lägenheter, så det är inte stor trädgård...
tomater vill jag givetvis ha, och en kryddtäppa, gärna härdiga. det är mycket sol... smile.gif
ärtor vill jag ha också, är intresserad av en helt vit rabatt... det skulle vara fint.
en damm är lite för mycket jobb, och det finns nog inte plats. men det skulle varit fint... sad.gif
lavendel är redan given, tar nog några plantor hemma hos mamma... smile.gif

mvh/karin
coelogyne_cristata
hur fungerar bambu? det är ju fint, tar det inte ett tag för den att bli stor? kan man köpa plantor eller? det är väll inget man sår wacko.gif??

pioner tycker jag är fint också... smile.gif

mvh/karin
Jonte_rm
Finns väldigt många olika arter av bambu..

Endel är små

Endel är stora

Endel är invasiva

Endel är inte invasiva

Endel växer jätte fort och endel mindre fort..

mvh // Johannes
coelogyne_cristata
ok, jag vill ha en stor, som växer jätte snabbt och klarar sig i zon 3... finns det nån bra? mvh/karin
Åsa, mälardalen zon 2
Kanske några pallkragar kan passa som du kan göra grönsaksland och kryddland i.
http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...eb27e7f1681b7ca

I pallkrageklubben hittar du en hel del om pallkrageodling.

+ Slå Runåbergs fröer en pling så skickar de en gratis frökatalog till dig och deras frökatalog innehåller väldigt utförliga odlingsbeskrivningar på en hel radda grönsaker + de har en hel del kul sorter. De har ex. frilandstomater med kort utvecklingstid och en hel del ärtsorter.

Kryddväxter som trivs i samma miljö som lavendel (=väldränerat och soligt) är timjan, malört, isop, oregano, vinterkyndel, fransk dragon,
Jonte_rm
Det där med zooner fattar jag nada av så jag vågar inte säga nått..

Tyvärr så är sidan med alla bambuplantor hackad så det går inte o beställa därifrån kom jag på...

Jag vet inte om http://www.drakenius.se/ har några arter som står emot våran vinter...Men hör med dom..

Annars vet jag att det finns bambuarter som klarar kyla ner till -30....Så det finns härdiga grejjer...Men sen ska man ju få tag på dom oxå biggrin.gif

mv h// Johannes
Jonte_rm
Hittade följande på sidan jag angav..
"Bergbambu - Fargesia murileae
Härkomst: Kinas bergsområden
Växtsätt: solitär vintergrön bambu, blir mellan 150-300cm hög

Information: Mycket härdig bambusort för frilandsodling. Kan användas som häckväxt eller som solitär på friland och i kruka"

Klarar - 28 grader smile.gif

"Glansbambu - Fargesia nitida

Information: Mycket härdig bambusort för frilandsodling. Kan användas som häckväxt eller som solitär på friland och i kruka"

Även denna klarar - 28

"Metspöbambu - Phyllostachys aurea

Även denna har - 28 på sig

"Bambu - Phyllostachys bissetii
Växtsätt: solitär vintergrön bambu, blir ca 300cm hög

Och till sist hade dom denna som även den hade -28

Så nu har du o välja bland biggrin.gif
coelogyne_cristata
ojoj, smile.gif tacktack!
Alpiner i Halmstad
Du måste väl också odla:

M.v.h. Bernt
Biggan_
CITAT (Alpiner i Halmstad @ 01-01-2006, 21:21)
Du måste väl också odla:

M.v.h. Bernt

Oj vilken stor och fin coelogyne cristata! Jag har två stycken men icke så stora.
coelogyne_cristata
ojoj, är den inte vacker? tongue.gif
men den går inte att ha i trädgården...
mvh/karin
Biggan_
CITAT (coelogyne_cristata @ 02-01-2006, 13:09)
ojoj, är den inte vacker? tongue.gif
men den går inte att ha i trädgården...
mvh/karin

På sommaren trivs den utmärkt upphängd i ett träd smile.gif
coelogyne_cristata
haha... jooo, det vet jag...tongue.gif
AndreasBlomquist
Hej och välkommen till Odla Karin,

Jobbar du som Florist också? I så fall vart i Karlstad?

// Andreas
coelogyne_cristata
jaa...
jobbar inte som florist just nu...
mvh/karin
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon