Monarda
01-01-2006, 18:25
När är det dags att så chilin? Tar dom lång tid på sig att gro? Ska dom toppas? O s v....
Alla goda råd mottages tacksamt!
Åsa, mälardalen zon 2
01-01-2006, 18:30
Om du har extra belysning kan du börja nu i januari. Har du inte belysning kan du börja i slutet av feb-början av mars?
En del sorter har snabba frön med andra kan du få vänta innan fröerna gror.
Det finns snabba och långsamma sorter så vill du ha frukt tidigt väljer du en snabb sort. Det finns olika sorters styrka på frukterna och olika utseenden på frukterna.
Annars är de ganska lättodlade, en planta per kruka och de behöver inte toppas de grenar sig mycket bra av sig självt. Man bör plocka bort de första frukterna och ge växten en chans att bli lite större innan den ska få fram mogna frukter.
habanero
01-01-2006, 20:14
Jag har en tradition att sätta några av mina chilesorter på nyårsdagen. Så i förmiddags pillade jag ner de svåraste fröerna i jord. Äntligen har chileåret börjat :-)
Normalt tar det 1-2 veckor för fröerna att gro, och precis som Åsa skriver, så bör man vara beredd med extrabelysning om man börjar så här tidigt. Men det beror också på sort.
Några chilesorter som jag övervintrar i köksfönstret står i full blom, och sätter nya frukter utan någon extra belysning.
Jag har några tips på min hemsida:
http://petterssononline.com/habanero/growing.phpGott Nytt År!
Mats
Ingrid på Västkusten
02-01-2006, 08:31
Hej hopp,
Jag grunanr på om jag ens skall sätta frön i år - så gott som alla plantor ifårn året lever ännu ;-)
Även omd e just precis nu inte blommar, det är den värsta perioden - trots lampa, men jag håller ju +15 grader också...det gör sitt till.
Piccante
02-01-2006, 16:45
Jag gör ju fel mitt dumma jag och tryckte på nytt inlägg istället för på svara. Du får läsa mitt svar ang chili i en ny tråd istället om jag inte kan flytta inlägget=)
Monarda
02-01-2006, 19:04
Tack, snälla ni för värdefulla råd.
Och Mats - vilken fantastisk hemsida! Har en känsla av att den blir väldigt användbar. Bara det att använda det uppvärmda badrumsgolvet för att få frön att gro. Att jag inte tänkt på det! Nu får katten maka på sig.
habanero
02-01-2006, 22:41
Tack, vill också passa på att pusha för fröbytarsidan:
http://petterssononline.com/seedxchange/se...xchangeopen.phpDär finns åtminstone 500+ olika sorter (Capsicum) tillgängliga. Ett enkelt sätt att knyta bekantskap med många nya vänner runt om i världen.
Hälsningar
Mats
Finns det nån chili som blir lite hängande som man kan ha i ampel eller "påse-på-väggen-med-hål-i"?
Tasses Trädgård
03-01-2006, 16:01
Jag har provat flera olika sorter men en klar favorit sedan flera år är
"Hungarian Yellow Wax Hot" Den ger stor skörd tidigt och har aldrig blivit för stark.
( Det är inte en hängande sort utan blir buskig och kraftig om man toppar)
habanero
03-01-2006, 19:24
Känner inte till några hängande sorter, men det finns en hel del 'ornamentals', som har ett kompakt växtsätt.
Hälsningar
Mats
Ingrid på Västkusten
04-01-2006, 09:33
Hängande kan en del bli i växtsättet så här års, men naturligt så är de minibuskar, stora buskar och t o m som små träd :-)
Planterar man chili lite snett på väggen med växtpåse/hängkruka mm blir det naturliga växtsättet hängande - den anpassar sig efter ljus och växtförhållande,
Hälsar Ingrid
Jag hade en Aji Bolivian (frö köpt från Örtagårdens Plantskola) som blev lite hängigare. Den gjorde i alla fall långa rangliga grenar som inte klarade sig utan stöd. Jag fick binda upp den för att den inte skulle trassla ihop sig med allt annat och hänga och slänga i vinden (jag hade chilin på balkongen).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.