Full version: ålder på palmer
Alexander-VG-zon3
hej
köpte inann nyår en dadelpalm på 110m stam sen med bladen 130m
nu undrar jag hur gammal den kan vara finns det nått sätt å se det på
kan man få frukt om man sköter den jätte jätte bra
vil väldigt gärna har svar så den som svara får ett jätte tack smile.gif rolleyes.gif smile.gif wub.gif
Jonte_rm
Köpte du en växtjävel som var 110 meter hög?

mvh // Johannes
Alexander-VG-zon3
vad då växtjävel jag gillar faktis den jätte mycket
nej den är 130m hög å stamen är 50cm det var bladen som var 110m långa .
å ja det gjorde jag
.för det tar någ en tid inann mina andra dadelsorter bler lika stora .
Jonte_rm
Det var inget negativt menat med växtjävel..Mer jag som har dålig ton ...Ber om ursäkt...

Men nu ska vi se.. är stammen 50 cm? Nyss var ju stammen 110 meter? Hur ska du ha det?

mvh // Johannes
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (flaxss @ 01-01-2006, 20:39)
hej
köpte inann nyår en dadelpalm på 110m  stam sen med bladen 130m
nu undrar jag hur gammal den kan vara finns det nått sätt å se det på
kan man få  frukt om man sköter den jätte jätte bra
vil väldigt gärna har svar så den som svara får ett   jätte tack  :)  :rolleyes:  :)  :wub:

Ska det inte vara 130cm hög med bladen istället för 130m palmer brukar ju inte bli högre än 15-20m?

Och sedan är det ju också frågan vilken art dadelpalm det är du har köpt är det kanarisk dadelpalm måste du ha en han och en honplanta för att få frukt (och frukterna är ej ätliga) + den brukar gilla sval och mycket ljus vinterförvaring á la medelhavsvinter.
Alexander-VG-zon3
nej så här
stammen är 50cm diamter 10cm
bladen 50cm till 1.10m
höjden på allt 1.30m
så nu tror jag det blev rätt
den kostade 995kr är väldigt glad för den
sen är det den äkta dadlen inte finbladig eller kanarie den äkta
så därför jag frågade om ålder å frukt
för denna ska jag sköta exemplarikst
jag ska ha den ute tills det bler frost sen ta in den och ha den på 12c i vintervila å tort jag tar in den efter den första frostnatten och under vintern ska den ha extra ljus plus trot å 12c typ jag ska sköta den jätte bra
hoppas det går å läsa
gör inget Jonte_rm smile.gif men gillar den så mycket
Alexander-VG-zon3
oj skäms ska vara i cm biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif va dum man kan vara
andreas i uppsala
Jag är skeptiskt till att det är en dactylifera dvs äkta dadelpalm, särskilt då proportionerna inte stämmer in. Det ser snarare ut som att du köpte en roebelenii..

En dactylifera med 50cm stamm skulle totalt vara cirka 3-3.5 meter hög. Palmen skulle vara ungefär 20 ungefär år gammal och stammen skulle ha en diameter på runt 50cm. Den skulle vara så tung att du skulle behöva en lyftkran eller 2-3 väldigt starka vikingar för att kunna lyfta den.
Alexander-VG-zon3
japp då kankse det är en finbladig dadelpalm då för jag har med läst att en dadelpå en meterhög stam väger ca. ett ton
denna palm är en av mina käratse ägodelar wub.gif wub.gif rolleyes.gif smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon