madelief
02-01-2006, 12:47
Har läst att blommningen på våren blir försenat av at ha ytjordvärme men det jag undrar mest över är om man kan gräva och plantera som i en vanlig trädgård. jag förstår att man ska vara försiktig att inte gräva för djup där slangorna liggen men hur är det med rötter? kan nyplanterade träd och buskar skada slangorna? hur djup brukar man plantera träd?
nån som har erfarenheter av att ha en ytjordvärme pump? undrar inför husköp där trädgården är minst lika viktig...
anna_rispan
02-01-2006, 13:27
har hört att gräsmattan blir knölig....
Kakaduan
02-01-2006, 15:41
En granne till mig skaffade det för ett antal år sedan. Vet inte om han gjorde det hela korrekt, men man kunde se precis var rören låg - det var ett litet gupp och snön smälte inte så fort där, alltså sänker man marktemperaturen precis där rören ligger. I övrigt var det nog inga konstigheter tror jag.
Kakaduan
Känner till ett par som ångrar sig, de skulle valt annan värmekälla om de innan hade känt till problemet med kall jord. De har bara några få buskar men inga träd. De har allt planterat i upphöjda rabatter.
Hej,
Jag har erfarenhet från jobbet där vi installerat en större anläggning. Slangarna läggs med ett sådant djup att det inte ska gå att gräva sönder dem. Tidigare lades slangarna med ett avstånd med en meter, men nu har man börjat utöka till 1,20, just för att slangarna kyler marken runt omkring. Och ju längre mellan slangarna, desto större behöver tomten vara...
Eftersom man gräver hyfsat djupt för att lägga slangen så tar det tid innan marken sätter sig igen. Räkna alltså med att marken sjunker i fårorna under ett par år framåt. Det blir alltså till att toppdressa ordentligt...
Jag har också nyligen lärt mig att värmepumpar av olika slag inte genererar samma typ av "goa" värme som t ex olja eller el. Om man har ett väldigt dåligt isolerat hus som inte har så kraftiga rör eller radiatorer så finns risken att värmepumpen inte värmer huset tillräckligt bra utan det blir kallt. Kompressorerna ger inte lika höga temperaturer som en oljepanna. Ett alternativ kan vara pellets.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.