Full version: Gillar ni fikon?
Biggan_
Julen är ju inte riktigt slut än, och har ni kanske fikon över, så prova gärna detta julgodis. Det är ett gammalt recept jag fått av min svärmor för nästan 40 år sedan och jag bara älskar dessa fikonbullar.

Farmors fikonbullar:
2 ägg
2 hg socker
3 hg torkade fikon
1 dl kakao
250 gr kokosfett
kokosflingor

Förväll fikonen ca 15 minuter. Lägg dem på hushållspapper så vattnet sugs upp och låt dem svalna litet. Finhacka dem sedan (ta bort det hårda stjälkfästet).
Smält kokosfettet men låt det inte bli hett.
Vispa ägg och socker pösigt.
Blanda ner kakaon i äggsmeten.
Rör ner kokosfettet och fikonen i smeten.
Ställ in i kylen för att stelna.
När smeten stelnat går det bra att rulla små bollar ( som små-köttbullar i storlek). Arbeta snabbt för smeten mjuknar rätt fort.( Blir det för kladdigt så kyl smeten igen) Rulla slutligen i kokosflingor och förvara dem i burk i kylen.
Himmelskt goda
biggrin.gif tongue.gif
solkatten
Så här efter jul kan jag ge ett annat tips på vad man kan göra av fikon.
Vin!
Jag köpte på extrapris efter jul och gjorde ett vin som blev mycket uppskattat.
netaave
Fikonbollarna är sparade!
Prova även att marinera färska fikon i alkohol, rött vin eller madeira, eller konjak då förstås men det har väl dom flesta smakat.
Gott alltsammans med lite glass eller grädde.
stina
Jag fick ett annat fikontips idag: Ta något smalt och tryck ut kärnan ur fikonet. Blanda chevreost och creme fraiche (70-30 ca) och fyll fikonen med röran med hjälp av en sprits. Låter mumma tycker jag!
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (stina @ 02-01-2006, 19:41)
Jag fick ett annat fikontips idag: Ta något smalt och tryck ut kärnan ur fikonet. Blanda chevreost och creme fraiche (70-30 ca) och fyll fikonen med röran med hjälp av en sprits. Låter mumma tycker jag!

Tror nog det är dadlar du menar, fikon har ju en hundratals pyttesmå kärnor.

Angående "fikon"tipset med ost: Färska dadlar (alltså inte de här skrumpna kladdiga sakerna man köper i matbutiken utan de färska dadlar som säljs i kartong som det står kylförvaring på och har en konsistens som lös kolasmet) som man tar bort kärnan på och kör upp en stav med någon god ost så det ser ut som en murkla är gott, parmesanost går exempelvis bra att använda.
stina
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,02-01-2006, 19:44)
CITAT (stina @ 02-01-2006, 19:41)

Tror nog det är dadlar du menar, fikon har ju en hundratals pyttesmå kärnor.

Angående "fikon"tipset med ost: Färska dadlar (alltså inte de här skrumpna kladdiga sakerna man köper i matbutiken utan de färska dadlar som säljs i kartong som det står kylförvaring på och har en konsistens som lös kolasmet) som man tar bort kärnan på och kör upp en stav med någon god ost så det ser ut som en murkla, parmesanost går exempelvis bra.

Jamenvisst menade jag dadlar!!!! rolleyes.gif rolleyes.gif rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon