Christoffer
02-01-2006, 16:19
Jag har fått något som ser ut som en massa mjäll, vita saker på bladen på min fleråriga Ipomoea. Jag har provat med såpavatten, men de försvinner bara temporärt, oavsett hur länge jag behandlat den med såpavatten.
Vad kan detta vara för skadedjur? Hur tar man bort de?
kerstin z5-6
02-01-2006, 16:56
ull löss -provadopinne hjälper
Christoffer
02-01-2006, 16:59
Då ska jag köpa en sådan.
Christoffer
17-01-2006, 20:49
Hittar skumt nog inga provado-pinnar, men jag såg att det säljs
svavel, över 80% som skulle vara mot mjöldagg. En sådan burk är
mer än vad jag behöver, så jag undrar, kan man tex koka upp tändstickor
och vattna eller badda plantan med det avkoket?
Hur mycket ska man då använda?
RibesRubusVitis
17-01-2006, 21:30
Finns inget svavel kvar i tändstickorna, däremot en massa andra kemikalier som inte är hälsosamma för växter. Vad som tar död på ullöss är inte samma som biter på mjöldagg (en svampsjukdom). Föreslår pyrethrumpreparat, det finns flera olika. Även om det låter syntetiskt, är det ett ämne som utvinns ur krysantemum!
kerstin z5-6
17-01-2006, 23:52
Christoffer
18-01-2006, 16:12
Jo, nu hittade jag provadopinnar - på Hornbach!
Köpte dock inga, ifall det nu skulle finnas något bättre alternativ.
Nu ska jag inte äta den här växten, men ifall något annat skulle
få mjöldagg, något ätligt, så är det bra att ha något som tar bort
mjöldaggen, men att plantan fortfarande går att äta, vilket man
tydligen inte ska göra om man har använt provado på dem.
Jag har en Ica i närheten som jag nästan aldrig besöker, men
det är inget bra utbud där, men jag ska kolla igen.
Ingen svavel i tändstickorna? Är det därför som tändstickor med
huvudena neråt i jorden aldrig har tagit bort blomflugor för mig?
Vad är det för ämnen som tändstickorna innehåller då?
Jag har inga här hemma så att jag kan kolla...
Big Gardener
18-01-2006, 16:20
Det är inte det som är problemet. Tändstickor innehåller visst svavel, men om du bränner av dem brinner svavlet upp. Provodopinnar hjälper mot det mesta, sorgmyggor som ullöss.
RibesRubusVitis
18-01-2006, 17:16
Har jag fel, ber jag att få göra en pudel. Stödde mig på en uppgift från Tändsticksmuseets hemsida, som säger att svavlet togs bort 1992.
Big Gardener
23-01-2006, 08:15
RibesRubusVitis
23-01-2006, 11:12
Hej,
måste erkänna att jag inte lyckas läsa hemsidan, varje gång jag försöker blir skärmen helvit efter ungefär en sekund. (IE/Mac.) På Google ser jag att Swedish Match ger folk rådet att låta ”svavlet” brinna färdigt innan dom tänder cigarren. Kan tänka mig att ”svavel” betyder svavel i samma mening som ”bly” betyder bly i blyertspennor. I samma kunskapskälla fann jag däremot en annan uppgift om att svavlet ersatts med röd fosfor:
http:// home.swipnet.se/~w-11874/kemi01.doc
Får försöka fläska på med ännu en tung auktoritet: Kemilärarnas Resurscentrum ”en gemensam satsning av Utbildningsdepartementet, Stockholms Universitet, Karolinska Institutet, Lärarhögskolan i Stockholm och näringslivet”, som i en nedladdningsbar uppsats meddelar att ”Något svavel finns numera ej i tändsatsen.”
www.krc.su.se/web/undervisn/ OHbild/PDF_filer/225_PDF_1.pdf
Susanne i Linköping
23-01-2006, 22:51
Swedish Match-hemsidan var en av de dummaste hemsidor jag sett. Försöker jag söka hamnar jag på "Disclaimer" och måste klicka "Accept" på frågan "I hereby agree to the Terms and Conditions of the Swedish Match website."
Eftersom jag minsann inte låter vilken sida som helst skräpa ner min ägandes hårddisk med dubiösa cookies hade jag redan vägrat sidan att sätta sådana. Och då hjälper det inte att klicka "Accept", utan cookies hamnar man på "Disclaimer" om och om igen.
OK Swedish Match, är ni så korkade så slipper ni besök från mig.
Annat är det med odla.nu, en så förtroendeingivande sida får givetvis sätta alla cookies den behöver.
Förlåt, nu kom jag visst alldeles från ämnet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.