Piccante
02-01-2006, 16:41
Man behöver inte toppa chiliplantor men min egna erfarenhet är att de blir i vart fall inte sämre om man gör det. Jag hade lite trångt i fönstret i våras så trots extraljus så kom några plantor i skymundan och blev lite höga och rangliga när de sträckte sig efter ljus. Men jag klippte ned dem lätt och tog vara på toppskottet givetvis så jag fick sticklingar. Plantorna blir mer buskaktiga efter toppning och då jag odlar på balkongen och uteplatsen så passar det bra med kompakta plantor för då tål de blåst bättre.
Odlar du på friland så bör man nog så tidigt så man kan sätta ut rätt välutvecklade plantor när temperaturen tillåter, de kommer igång att blomma snabbare då. Jag ska själv börja gå igenom mina sparade frön snart och se om det ska köpas in några nya sorter i år.
Susanna
09-01-2006, 21:20
Jag satte mina frön för fyra veckor sedan. Det kliade för mycket i fingrarna för att vänta, fast jag har extrabelysning så det brukar ordna sig.
Ska kanske pröva att toppa någon planta efter ditt tips. Förra året gjorde jag det inte och fick besvär med att plantorna var alldeles för höga, dock var det ändå ganska buskiga. När jag ställde ut dem i maj var de över metern höga. Vet inte riktigt vad som hände, så stora har de aldrig blivit förut.
Ingrid på Västkusten
12-01-2006, 07:59
Jag gilalr inte att toppa!
Varför toppas det? Jo för att det skall grena sig - MEN - en chiliplanta grenar sig faktiskt själv när rötterna når krukväggen, så använd mindre krukor i starten. Var en sommar på besök hos god vän som klagade bittert över sina alltid sena chiliplantor - och han är alltid tidigt ute och ingen dålig odlare alls. Och vad får jag se ? Höga frodiga knappt grenade saker i omegastora krukor :-))
Jo - man kan ju få höga plantor men en hel del chilisar är höga - en Hot Lemon somjag ahr hema är ju trädliknande - buskliknande, med världens grövsta stammar med vedbildning, och detta även i mindre krukor.
Just nu använder jag mest roskrukor till chilisar. De är höga och smala, så man får plat med fler plantor och har andå en hyfsad jordvolym.
Sedan får man tänka på det här när man drar upp dem med ljus och gödning. Har man ljus med mkt rött i ( nu talar vi kraftiga lampor) så blir de naturligt mera höga jämfört omman har ljus med mera blått i. De blir också höga av för lit eljus, och för mkt kvävegödning. Det är bra att köra med en del kvävegödning i starten men för mkt gör att det kan bli för höga på höjden med.
Sedan kanske chilisarna trivs utmärkt och får 'svinga' runt sina anlag och bli stora ;-))
Funderar Ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.