Full version: Hur mår
astrid.m.s
Det är så trist nu när växterna ser bedrövliga ut. Det är huvudsaken man lyckas hålla dem vid liv några veckor till. Då ska väl ljuset pigga upp dem så de får livskraften åter får man hoppas. Ändå får man alltid räkna med "spill" denna årstid och kasta några döende växter.

Hur har ni det? Klarar sig era växter bra under den mörkaste tiden? Det är väl lite för tidigt att börja plantera om dem redan nu. Om några veckor så är det väl dags för det och som vi vet går ju tiden fort så vi är snart där.
Alexander-VG-zon3
mina hoyor är risiga
min ena palm är brun vidbladen fast nya kommer fram som får vara ute
mina frö å kärnsåd börjer sig mot ljuset
banane ser ranglig å risigt fast jag har extra ljus
alla bladtappande växter har tapppat sina blad även kärnsådden av granatäpple
sen ser väl dom flesta lite risiga ut
wink.gif unsure.gif smile.gif
mina växter dom bara längtar till att komma ut på sommaren har jag mina fönstertomma biggrin.gif laugh.gif några tar jag ut när den sista nattfrosten är slut några kommer på våren sen det mesta på sommaren smile.gif smile.gif
i mars brukar jag plantera om tilll mina växter smile.gif
men bara man klara vintern så ska det gå bra med växterna rolleyes.gif smile.gif wub.gif
kerstin z5-6
Visst bladfall som vanligt , men i stort sett bra smile.gif
bikiv
Har inte haft så fina växter någon vinter! 6 Orkideér och Clivia blommar (Amaryllisarna är överdådiga...) och de gröna växterna ser ut att trivas -utom en, som jag inte vet vad den heter...
Förra våren hade den tappat nästan alla blad och jag var på väg att slänga den... Men bakom en gardin tog den upp sig och har varit jättefin och frodig... men nu börjar den släppa bladen igen!

Någon som vet vad växten heter? Jag kallar den för flaskhals...

Så här ser den ut

Alexander-VG-zon3
är det kinte en fragapaina eller vad den heter
Zazu
det är en ökenros, adenium obesum

mvh zazu
bikiv
Åh, vilka fina blommor! Trodde jag inte att den kunde blomma! Blir en utmaning blink.gif

Förresten, tack för svar!
Carex
Förresten tycker jag det är ett väldigt snyggt exemplar du har, funderat på att sätta om den i en kruka som gör den mer rättvisa? Tänkte på en vid, lägre, lite mer á la bonsai?
wolkenkrabber
Håller med föregående talare om att det är ett praktexemplar!

Hoppas att min lilla planta blir lika fin! den är för visso inte mer än 10 - 13cm hög än, men är redan förälskad i den!

Edit; Kan tillägga att all verkar må bra här hemma än så länge!
Betty
CITAT (astrid.m.s @ 02-01-2006, 16:49)
Hur har ni det? Klarar sig era växter bra under den mörkaste tiden?

De verkar klara sig över förväntan den här vintern! Det är bara ödesträdet och doftrankan som fäller en hel del blad, övriga växter verkar klara sig bra. Är lite förvånad att Blåvinge, Bougainvillea och Garderobsblommorna växer på sig rätt bra nu mitt i vintern...
Lotta150
Peppar, peppar.... de flesta hoyorna verkar klara vintern hyfsat. Carnosan tappar lite blad men den är så stor (och gammal) så det syns inte ens att den tappat lite. En verticillata har däremot tappat snart alla blad sad.gif
Dock tror jag att jag lyckas rädda betchei biggrin.gif Bladen på den blev alldeles mjuka och sladdriga. Inget hjälpte av omplantering, näring, mindre vatten eller mer vatten, så jag klippte ner den i flera sticklingar och satte i fuktig akvariesand. De flesta dog men en stickling som jag egentligen tänkt kasta eftersom det endast var en torr pinne utan blad - den fick minsann rötter och nya blad kommer nu!

Kontentan - ge aldrig upp en stickling förrän den är totalt och fullständig heldö' "flera gånger om"
*Felix matte*
Alla har klarat sig utmärkt under den mörka tiden... gladast är jag över min lilla Kumquat som klarar sin andra vinter. smile.gif
Lady Hamilton
*Citronen har fullt med knoppar, men har tappat lit blad
*Mandarinen börjar få lite nya blad
*Fortunella/ kumqat har jag klippt ner o tagit bort all frukt på
*Frö plantorna av citruskärnorna håller sig fräscha
*Mini Banan plantan lever men har bara 4 blad, den har nog stått för kallt. Men den tar sig hoppas jag när det blir varmare.
*Passifloran har blommat men nu har den "risiga"blad
*Passionsfrukten har vuxit o är fin med stora gröna blad, hoppas att den blommar i år
*Vippjasminen från i fjol är full i knopp
Alla dessa växter står under tilläggsbelysning

I övrigt har jag "levande" Bacopa, femtunga o eldkrona från i somras
Carex
De flesta av mina växter ser ut att må bra. En phalaenopsis som var ute på kall varningsperiod för utebliven blomning har tagit sig i kragen och skickat ut en blomstängel. Min Zygopetalum som jag tog över från min moster som inte visste hur den skulle skötas och därmed hade tänkt slänga, den har skjutit två nya skott. Just nu glädjer jag mig åt alla mina amaryllisar:)
Att ödesträd tappar en del blad på vintern är normalt, de korta dagarna stimulerar blomning, vilket min tycks ha förstått till fullo!:D
Tyvärr har mina två keikisar inte klarat sig så bra, få se om de överlever.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon