Diana
OK, Nu har jag ofta hamnat i denna tanke som jag nu hamnat i igen, så nu är det dags att sätta saker till rätta.
Jag bor i Zon 3 och då vet jag att i stort sätt så kan jag ej odla saker som är för zon 1 och 2, men jag vet att jag kan odla en hel del zon 2 växter.
Men, när det gäller växter som är för zon 4 och upp. Kan jag odla något av dessa i zon 3 då jag misstänker att zon 4 växter borde funka fint i zon 3. SÅ! Har jag rör till det ordentligt nu eller ? tongue.gif

Så bor man i zon 3 så kan man odla plantor från zon 2,3 och 4 utan problem efter vad jag förstått. Hjälp mig att reda ut detta huh.gif
Åsa, mälardalen zon 2
I zon 2-3 kan du troligtvis lyckas med växter som är härdiga i zon 2-7 så du har ganska mycket att välja mellan.

(När det gäller perenner får man dock experimentera zonindelningssystemet passar inte perenner, ex. en del perenner som inte funkar i söder p.g.a snöbristen funkar utmärkt långt uppe i norra sverige.)
Diana
Underbart! Äntligen ett rakt svar. TACK! biggrin.gif
Oj vad jag nu längtar till våren :-)
Carex
Man kan säga att ju högre siffra du har på zonen desto svårare odlingsklimat är det. Ex. zon ett är mildast medan fjällzonen är kallast. Hoppas jag inte rörde till det, annars kan du läsa mer här
http://www.odla.nu/metoder/zoner.shtml
Tesa
Man kan ju göra mycket för att påverka förutsättningarna även om man har en högre zon...dränering t.ex är viktigt och man kan ordna mikroklimat med vindskydd och stenar som bevarar värme...man kan ha flera olika zoners betingelser i samma trädgård..
Zonerna gäller väl egentligen främst vedartade växter såsom träd och buskar...
kristerh
CITAT (Tesa @ 03-01-2006, 00:05)
man kan ha flera olika zoners betingelser i samma trädgård..

Det stämmer verkligen att man kan ha olika zoner i en trädgård,
jag har ett ställe i trädgården där jag i många år försökt odla klängrosor på en rosportal, men det vill sig inte, de fryser varje år, även om jag testar med betydligt högre zoner än den jag har, jag bor i zon 2 eller möjligen 2-3, jag täcker dem varje år med skuggväv o annat men icke, det vill sig inte.
krister
Betty
CITAT (kristerh @ 03-01-2006, 10:09)
Det stämmer verkligen att man kan ha olika zoner i en trädgård,
jag har ett ställe i trädgården där jag i många år försökt odla klängrosor på en rosportal, men det vill sig inte, de fryser varje år, även om jag testar med betydligt högre zoner än den jag har, jag bor i zon 2 eller möjligen 2-3, jag täcker dem varje år med skuggväv o annat men icke, det vill sig inte.
krister

Du kanske skulle prova med någon riktigt härdig kanadensare... Den röda fyllda Quadra t.ex. eller någon av de rosa; William Baffin och John Davis. smile.gif
kristerh
CITAT (Betty @ 03-01-2006, 13:55)
Du kanske skulle prova med någon riktigt härdig kanadensare... Den röda fyllda Quadra t.ex. eller någon av de rosa; William Baffin och John Davis. smile.gif

Hur mycket tål de? Zon?
alltid öppen för förslag, ska studera dem o se om jag gillar dem.
krister
Betty
WB sägs vara härdigare än Polstjärnan, lär tåla ner mot -40° - utan täckning! Hittat liknande uppgifter om Quadran. JD till zon VII. smile.gif
kristerh
Det låter ju jätteintressant wink.gif måste testas,
då måste de ju klara min zon i södrastockholm wink.gif
krister
Betty
CITAT (kristerh @ 03-01-2006, 14:34)
då måste de ju klara min zon i södrastockholm wink.gif
krister

Absolut! smile.gif
kerstin z5-6

William Baffin -z7

Quadra z 5-6

Alternativet är att flytta rosbågen till bättre zon -inom din trädgård har du minst 3 zoner -som sagt -ofta en lägre, en "rätt" och en högre zon än normalvarianten
Betty
Jag tycker nästan att min William Baffin är mer rosa än din Kerstin... eller...?

Och är inte min Quadra snäppet rödare?

Kan det bero på jorden kanske? unsure.gif Jag har mina rosor i ganska fet lerjord blandad med ca 50% köperosjord.

Så här fint blommade John Davis i somras! Den blommade villigt
ända in i oktober.
kerstin z5-6
Eller att du har dem år ett som jag beskrivit förut
Quadra år ett var mkt rödare än i år

menan Wille gick åt andra hållet från rosa till kallrosalila
fast foton o färg är inte exakta -jag tar mina rosbilder i mulet väder om jag kan -det ger mest adekvata färger
Kajsa
Kristerh, jag har en kall trädgård zon 4 och Kanadensiska rosorna strular aldrig. På min blåsiga framsida är det dom rosorna jag satsat på där, och det har bara varit till belåtenhet. Dom blommar hela sommaren, fryser inte ner, växer ganska snabbt.

William Baffin, tredje året. Här blåser kalla nordvindar in hela vintern,
men fryser inget i topparna.

John Davis
men titta även på John Cabot, eller Alexander Mackenzie
härliga höga kanadensare. Men Flammentanz
eller New Dawn är tuffa klätterrosor, båda zon 5-6.
Dom måste klara sig utmärkt. Sorterna finns i mitt album.

Ang. zoner ska man ha rosor får man tänka till några ggr.
fundera på var dom varmaste ställena är i min trädgård.
Lägga på en zon om man vill behålla dom, är man rostokig chansar
man lite. Kalla ställen välj kanadensare och tuffa buskrosor.
Austinrosor, rabattrosor har jag planterar i söderläge, eller skyddat.
Men det finns många rabattrosor för zon 5 också.
Diana
CITAT (Carex @ 02-01-2006, 23:37)
Man kan säga att ju högre siffra du har på zonen desto svårare odlingsklimat är det. Ex. zon ett är mildast medan fjällzonen är kallast. Hoppas jag inte rörde till det, annars kan du läsa mer här
http://www.odla.nu/metoder/zoner.shtml

Detta har jag koll på men vad jag ej har koll på är att för att odla fjäll zonernas plantor så måste jag ha lika kallt som dom för att det skall funka... eller ?
Diana
CITAT (Tesa @ 03-01-2006, 00:05)
Man kan ju göra mycket för att påverka förutsättningarna även om man har en högre zon...dränering t.ex är viktigt och man kan ordna mikroklimat med vindskydd och stenar som bevarar värme...man kan ha flera olika zoners betingelser i samma trädgård..
Zonerna gäller väl egentligen främst vedartade växter såsom träd och buskar...

TESA: Detta har jag förstått också biggrin.gif och hoppas jag kan få till det hela.
kerstin z5-6
Jo du har rätt : ) Diana -i alla fall i teorin finns växter som föredrar svalt klimat -inget regn på vintern osv

Perenna växter ska dock eg inte omfattas av zonindelningen alls -Den är gjord för bvedartade växter buskar och träd
men visst är bergvallmon och Lewisian , många alpiner mer lättodlade i norr
Så vad odlar vi ?
Klena rosor på gränsen till zon förstås laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
En glasskiva eller tegelpanna mot vinterväta ,kan skydda ömtåliga alpiner mot för mycket vintervatten smile.gif
Diana
CITAT (kerstin z5-6 @ 15-01-2006, 18:00)
Jo du har rätt : ) Diana -i alla fall i teorin finns växter som föredrar svalt klimat -inget regn på vintern osv

Perenna växter ska dock eg inte omfattas av zonindelningen alls -Den är gjord för bvedartade växter buskar och träd
men visst är bergvallmon och Lewisian , många alpiner mer lättodlade i norr
Så vad odlar vi ?
Klena rosor på gränsen till zon förstås  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:
En glasskiva eller tegelpanna mot vinterväta ,kan skydda ömtåliga alpiner mot för mycket vintervatten smile.gif

Tack för det Kerstin, Jo jag tänker nog testa lite själv för att se vad jag kan odla och ej i min trädgård och samtidigt titta runt i området och se vad andra odlar för att få ett hum om vad som funkar. Sedan så kan man ju skapa olika zon områden med hjälp av skydd av olika slag som du nämde biggrin.gif
kerstin z5-6
smile.gif Låter bra (--bvedartade ska vara vedartade .. ibland snubblar tangenterna) smile.gif
Diana
CITAT (kerstin z5-6 @ 16-01-2006, 13:34)
smile.gif Låter bra (--bvedartade ska vara vedartade .. ibland snubblar tangenterna) smile.gif

Mina fingrar slinter ofta dom med numera, för hjärnan tänker fortare än vad mina fingrar hänger med rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon