Full version: Gräslöken
Kana
Jag har alltså frösått gräslök i hopp om att kunna frossa i gräslök på smörgås och i potatissallad i sommar. Tänkte att den skulle få växa i en av balkonglådorna. Nu är problemet bara en den ser så himla trist ut, tunna strån som bara ligger ner och hänger över krukkanten... igår försökte jag knyta upp den lite så att den inte skulle vara ivägen men det känns som en lite tillfällig lösning. Ska det vara så här? Kommer den någonsin att bli fin? sad.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Att den frösådda gräslöken blir klen och ranglig brukar bero på att man har den för varmt i förhållande till ljuset. Ljusare placering + lägre temperatur efter att fröna har grott brukar vara det bästa när det gäller gräslök. Är det hyfsade temperaturer ute på balkongen nu om dagarna så kan du ställa ut sådant som ex. gräslöksplantor med fiberduk över, men ta in dem på nätterna + håll dem inne om dagarna ifall det blir riktigt kalla dagar. På balkongen bör ljuset vara bättre än i ett fönster + det är troligtvis lite lägre temperatur.

Även om gräslöken ligger lite nu kan den bli fin i framtiden. Men vill du skörda massor i år så måste du nog köpa en planta, frösådd gräslök bör man inte skörda speciellt mycket av första året.
Virgo
Hej,

Köp några plantor från "kryddisken" på ICA eller var du nu handlar mat.
Dessa kan planteras ut och klarar sig bra, även sådana kalla vintrar som denna.
Ibland finns det enorma gräslöksplantor i krukor, och tittar man på dessa så finns ingen jord i dessa krukor, bara rötter. En sådan planterade jag om i en större kruka och fick stå i växthuset. Nu är den ungefär 20cm hög och jättefin.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon